سهم آنزیم­‌های تجزیه کننده فیتات درتولید گوشت مرغ

تاثیر فیتات در تولید مرغ گوشتی- تک نام پندار آریا

ترکیبات غذایی آنزیم‌های تجزیه‌کننده فیتات از ابتدای قرن حاضر کمک زیادی به تولید پایدار گوشت مرغ کرده است. نخست، فیتازهای اگزوژن، آلودگی فسفر (P) محیط زیست را کاهش داده‌اند و با فسفریله کردن آنزیمی سوبسترای آن‌ها( فیتات) ذخایر فسفر محدود و رو به کاهش جهان را حفظ کرده‌­اند.

دوم اینکه، فیتازها عملکرد رشد جوجه‌های گوشتی را با خنثی کردن خواص ضد تغذیه­‌ای قوی فیتات و همچنین کاهش هزینه‌های مواد غذایی در جیره‌های جوجه‌های گوشتی با اعمال مقادیر ماتریکس فیتاز در فرمولاسیون‌های کم‌هزینه، افزایش داده‌اند.

در ابتدا، پذیرش آن‌ها توسط صنعت جهانی ناچیز بوده است، اما امروزه، فیتازهای اگزوژن از افزودنی‌­های روتین به جیره‌های جوجه‌های گوشتی، در سطوح گنجایشی بالا هستند. پیدایش این پیشرفت قابل توجه بر اساس ظرفیت فیتازها برای افزایش استفاده از فسفر (P) و در نتیجه کاهش دفع فسفر است.

فیتات

این امر با درک گسترده از خواص ضد تغذیه­‌ای قوی سوبسترا، فیتات (میواینوزیتول هگزافسفات؛ IP6)، که همیشه در تمامی خوراک­‌های گیاهی و جیره‌­های کاربردی جوجه‌­های گوشتی وجود دارد، تقویت شد. طیف گسترده‌ای از خواص ضد تغذیه‌ای که فیتات رژیم غذایی دارد، توسط فیتازهای اگزوژن از طریق هیدرولیز فیتات و پیامدهای مثبت تجزیه فیتات خنثی می‌شود.

فیتازها استفاده از مواد معدنی از جمله فسفر، سدیم و کلسیم، هضم پروتئین و جذب اسیدهای آمینه و گلوکز از روده را به میزان­‌های مختلف افزایش می­‌دهند. آزادسازی فسفر متصل به فیتات (P) توسط فیتاز یک اصل اساسی است. با این حال، اثرات فیتاز بر هضم پروتئین، جذب روده­ای اسیدهای آمینه، و ضرایب قابل هضم ظاهری اسید آمینه قابل توجه و مهم هستند.

عوامل متعددی در این مورد دخیل هستند، اما به نظر می­‌رسد که فیتازها تأثیرات مثبتی بر شروع هضم پروتئین توسط پپسین دارند. این امر به ارتقای جذب روده‌ای اسیدهای آمینه ناشی از افزایش جذب اسیدهای آمینه منومر از طریق انتقال‌دهنده‌های وابسته به Na+ و، مهم‌تر از آن، از افزایش جذب الیگوپپتیدها از طریق PepT-1، گسترش می‌یابد، که از نظر عملکردی به مبدل Na+/H+، NHE وابسته است.

فیتات، پتانسیل اتصال اسیدهای آمینه مصنوعی یا کریستالی را بسته به iP آن‌ها دارد، و نشان داده شده است که فیتات موجود در سبوس برنج، لیزین HCl را در شرایط آزمایشگاهی متصل می­‌کند.

بنابراین، اختلالات در قابلیت هضم اسید آمینه، ممکن است بیشتر با اجزاء فیتاز ترکیب شود. واضح است که هر گونه شفاف سازی در مورد جذب آمینو اسیدهای روده‌­ای در طیور باید به درک ما از تأثیر پروتئین فیتات و فیتاز کمک کند.

برای مطالعه کامل کلیک کنید.

۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *