آغاز واکسیناسیون طیور بومی در خراسان جنوبی

واکسن نیوکاسل - تک نام پندار آریا

طبق گزارش تهیه شده، سرکار خانم زهره زنگویی مطلق، رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور دامپزشکی استان خراسان جنوبی امروز به رسانه‌ها اعلام کردند: در راستای اقدامات پیشگیرانه دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، مرحله هشتم از واکسیناسیون طیور بومی به وسیله واکسن نیوکاسل آشامیدنی ساخت مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی آغاز شد که  این مرحله تا ۲۹ تیر  ادامه دارد.

خانم زنگویی مطلق پیش بینی کردند: ۳۷۰ هزار قطعه پرنده بومی با مشارکت دامپزشکی و همراهی روستائیان، شورا‌های اسلامی و دهیاری‌های روستاها، در واحد‌های روستایی، مناطق پرتراکم و نیز مناطق پرخطر اطراف واحد‌های صنعتی، در این مرحله واکسینه شوند.

هدف از واکسیناسیون

رئیس اداره مدیریت بیماری‌های طیور دامپزشکی استان خراسان جنوبی فرمودند: هدف از اجرای این طرح را کاهش انتقال و انتشار ویروس بیماری نیوکاسل از مخازن طبیعی به واحد‌های صنعتی عنوان کردند و این کار باعث کاهش کانون‌های این بیماری در طیور روستایی، حفظ سرمایه و نیز افزایش تولید و کمک به پایداری معیشت روستائیان را به همراه دارد.

وی افزود: یکی از مهم ترین بیماری‌های ویروسی طیور، بیماری نیوکاسل است که می‌تواند علاوه بر ایجاد بیماری در طیور بومی و صنعتی، خسارات اقتصادی سنگینی را در واحد‌های پرورشی طیور گوشتی و تخمگذار ایجاد کند.

راه پیشگیری

وی مهم‌ترین راه در پیشگیری از این بیماری و بقیه بیماری‌های تنفسی، را رعایت اصول بهداشت و امنیت زیستی و اجرای برنامه واکسیناسیون مناسب علیه بیماری‌ها اعلام کردند.

زیرا ویروس نیوکاسل از خانواده ویروس های پارامیکسو و از جمله بیماری های مرغ و خروس می باشد و در سه نوع مختلف ضعیف ، متوسط و قوی می تواند گله ها را درگیر کند که در نوع حاد یا قوی تلفات بسیار بالا خواهد بود.این بیماری واگیردار علاوه بر اینکه می تواند گله مرغ و خروس‌ها را درگیر کند،

توانایی سرایت به سایر ماکیان مانند بوقلمون ، اردک و غاز ، بلدرچین ، قرقاول ، کبوتر و حتی پرنده‌های زینتی مانندطوطی سانان را دارد. بنابراین این بیماری را کاملا جدی بگیرید چون امکان سرایت آنها از پرنده‌های وحشی نیز به گله شما وجود دارد پس انجام واکسیناسیون لازم در زمان مقرر کاملا توصیه می‌شود. 

برای مطالعه کامل کلیک کنید.

۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *