نقش تغذیه‌­ای و عملکردی فیتاز و زایلاناز در افزایش سلامت روده و رشد جوجه‌های گوشتی

نقش تغذیه¬ای و عملکردی فیتاز و زایلاناز در افزایش سلامت روده و رشد جوجه های گوشتی- تک نامپندار آریا

آنزیم های خوراک به طور گسترده‌ای با هدف بهبود قابلیت هضم مواد مغذی و عملکرد رشد خوک­‌ها و جوجه‌های گوشتی مورد استفاده قرار گرفته‌­اند. با این حال، مطالعات اخیر نشان داده است که آنزیم‌­های خوراک، به ویژه فیتاز و زایلاناز، ممکن است مزایای بالقوه مرتبط با سلامت روده و میکروبیوتای جوجه­‌های گوشتی را ارائه دهند. فیتاز و زایلاناز به ترتیب کاتالیزورهایی برای هیدرولیز اسید فیتیک و پیوندهای بتا -۱ و ۴-زایلان هستند.

با کاهش خواص ضد تغذیه­‌ای اسید فیتیک و پلی ساکاریدهای غیر نشاسته­‌ای (NSP) توسط مکمل این آنزیم‌­ها، ممکن است امکان بهبود سلامت روده جوجه­‌های گوشتی وجود داشته باشد. سلامت روده می­‌تواند تعیین کننده سلامت کلی و عملکرد بعدی حیوانات باشد. برخی از عوامل موثر بر سلامت روده حیوانات پرورشی می­‌تواند به خواص ضد تغذیه­‌ای اسید فیتیک و NSP مربوط باشد. این مقاله به بررسی نقش­ه‌ای تغذیه‌­ای و عملکردی فیتاز و زایلاناز در تقویت روده و رشد جوجه‌­های گوشتی پرداخته است.

مکمل فیتاز و زایلاناز برای جوجه‌­های گوشتی

آنزیم­‌های خوراکی مختلفی وجود دارد که در حال حاضر با خوراک جوجه­‌های گوشتی مکمل می‌­شوند. فیتاز و زایلاناز به طور گسترده مورد مطالعه قرار گرفته‌اند که نتایج ثابتی را نشان می‌دهد، به ویژه در رابطه با افزایش قابلیت هضم مواد مغذی و عملکرد رشد جوجه‌های گوشتی.

یافته‌های مطالعات اخیر این فرضیه را مطرح می‌کند که فیتاز و زایلاناز می‌توانند نقش‌های عملکردی فراتر از افزایش قابلیت هضم مواد مغذی داشته باشند، آن‌ها می­‌توانند سلامت روده را بهبود بخشند و میکروبیوتای روده جوجه‌های گوشتی را تعدیل کنند.

در نتیجه، مکمل فیتاز و زایلاناز برای جوجه‌­های گوشتی مزایای مربوط به افزایش قابلیت هضم مواد مغذی و عملکرد رشد را مجدداً تأیید کرد و ضمن اینکه نقش‌­های عملکردی را ایفا می­‌کند به میکروبیوتای روده نیز کمک می‌­کند و آسیب­‌های اکسیداتیو روده را کاهش می­‌دهد.

در نتیجه، می‌تواند با اجازه دادن به استفاده از طیف وسیع‌تری از مواد غذایی بدون به خطر انداختن عملکرد بهینه حیوانات، و همچنین نگرانی‌های زیست‌محیطی مرتبط با هیدرولیز ضعیف عوامل ضد تغذیه‌ای موجود در جیره‌ها، به کاهش هزینه‌های خوراک خوک و طیور کمک کند.

برای مطالعه کامل کلیک کنید.

۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *