منابع تأمین عناصرمعدنى

منابع تأمين عناصرمعدنى-تک نام پندار آریا

پودر استخوان:

پودر استخوان پس از یک سرى عملیات که بر روى استخوان انجام می­‌شود، به دست می‌­آید. پودر استخوان از لحاظ تأمین کلسیم و فسفر جیره منبع خوبى است و مى‌­توانید از آن در تغذیه­‌ی طیور استفاده نمایید. مقدار کلسیم و فسفر پودر استخوان ۲۹/۸ و ۱۲/۵ درصد است.

پوستۀ صدف (گوش ماهى):

این ماده از جمع آورى صدف (گوش ماهى) و آسیاب کردن آن به دست مى‌آید. صدف منبع بسیار خوبى از کلسیم است. از صدف غالباً در جیره­‌ی مرغ­‌هاى تخم­گذار، که احتیاج بیشترى به کلسیم دارند، مى‌­توانید استفاده کنید.در جیره‌­­ی جوجه­‌هاى در حال رشد نیز مى‌­توانید از آن به مقدار کم و به صورت پودر استفاده کنید. مقدار کلسیم پوسته‌­ی صدف ۳۸  درصد است.

سنگ آهک:

از سنگ آهک، که یکى از منابع تأمین کلسیم است، در جیره­‌ی طیور استفاده مى­‌شود. این ماده را از معادن سنگ آهک استخراج می‌کنند. پس از آسیاب کردن و به صورت پودر درآمدن، می‌توانید از آن استفاده کنید. مقدار کلسیم آن ۳۸ درصد است. ممکن است به طور طبیعى سنگ آهک حاوى فلزات سنگین باشد، که تولید کنندگان موظفند این محصول را از این نظر تضمین کنند.

نمک طعام:

این ماده منبع تأمین سدیم و کلر است. وجود مقدار کمى نمک در جیره ضرورى است ولى درصد زیاد آن در جیره باعث افزایش مصرف آب و خیس شدن بستر مى‌­شود. دقت کنید مقدار نمک آزاد جیره­‌ی طیور بیش از ۰/۲۵ درصد نباشد.

بى کربنات سدیم (جوش شیرین):

در جیره‌­هاى طیور براى حفظ تعادل آنیون و کاتیون و به منظور تأمین سدیم (بدون کلر) همراه با نمک مى‌­توان

از بى‌­کربنات سدیم استفاده کرد. مقدار سدیم آن ۲۷ درصد است.

منو و دى کلسیم فسفات:

فسفات کلسیم معمولاً از سنگ فسفات استخراج مى‌­گردد. به منظور تولید دى کلسیم فسفات از مواد معدنى، باید براى خالص و خنثی‌­سازى آن اقدام نمود. قبل از استفاده از این محصول باید فلوئور آن جدا شود.

منو و دى­‌کلسیم فسفات منابع خوبى براى تأمین کلسیم و فسفر جیره‌­­ی طیورند.

مقدار کلسیم و فسفر دى­‌کلسیم فسفات ۲۲ و۱۸/۷ درصد است و مقدار کلسیم و فسفر منو کلسیم فسفات ۱۶ و ۲۱ درصد است.

برای مطالعه کامل کلیک کنید.

۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *