نیازهای مواد معدنی در مرغ‌­های مادر گوشتی و مرغ­‌های تخم­‌گذار

نیازهای مواد معدنی در مرغ‌­های مادر گوشتی و مرغ­‌های تخم­‌گذار- تک نام پندار آریا

نیازهای مواد معدنی مرغ‌­های مادر گوشتی مشابه مرغ­‌های تخم­گذار است. اما لازم است با توجه به مصرف خوراک بالاتر مرغ‌های مادر و برخی از جنبه­‌های مدیریتی خاص تعدیل‌­هایی در میزان معدنی صورت بگیرد.

کلسیم:

فراهم کردن کلسیم در ساعات صبح، عملی کاملا اشتباه است. به این دلیل، بحث شدیدی برای محدود کردن کلسیم جیره به ۲۵ تا ۲۸ گرم در کیلوگرم و فراهم کردن مقدار بیشتری به صورت ذرات سنگ آهک یا پوسته صدف برای پرنده‌­ها هنگام بعدازظهر (۱ تا ۲ گرم به ازای هر پرنده در روز) در جریان است، اما دست یافتن به این الگو در مزرعه آسان نیست.

مصرف روزانه ۴/۵ تا ۵ گرم کلسیم مورد نیاز است. به طور کلی، بهبود کیفیت پوسته اثر سودمندی بر تولید تخم­‌ مرغ‌های قابل تفریخ خواهد داشت، آلودگی باکتریایی را کاهش می­‌دهد و باعث بهبود جوجه‌­آوری می­‌شود. ممکن است تخم­‌مرغ‌­های دارای پوسته بیش از حد ضخیم به خوبی تفریخ نشوند. اکمی وکن در سال ۲۰۱۰ نشان دادند که مصرف سنگ آهک به عنوان یه ذره درشت منجر به افزایش عددی ابقای کلسیم و کاهش ترشح فسفر شد. بهبود درصد خاکستر استخوان درشت نی نیز معنی­‌دار بود.

فسفر:

اکمی وکن در سال ۲۰۱۰ بیان داشتند که نیازهای فسفر مرغ‌­های مادر گوشتی و عملکرد نتایج آن­‌ها به خوبی بررسی نشده است. در این حال، در صنعت به طور معمول ۶۰۰ میلی­‌گرم فسفر غیرفیتاتی به صورت روزانه مصرف می‌شود. شرکت­‌های بزرگ اصلاح‌­نژاد ۳/۵ گرم در کیلوگرم فسفر قابل دسترس در جیره را پیشنهاد می­‌کنند. شواهدی وجود دارد که در اوایل تخم‌­گذاری حداقل ۴ تا ۴/۵ گرم در کیلوگرم فسفر قابل دسترس به منظور غلبه بر عارضه مرگ ناگهانی مورد نیاز است. اما مشخص شده است که استفاده از مقادیر بالای فسفر کیفیت پوسته را در مرغ­‌های مسن­تر کاهش می­‌دهد.

نیاز فسفر در مرغ‌های مادر گوشتی

پلامستد و همکاران ۲۰۰۷ نیاز مرغ‌­های مادر گوشتی برای فسفر را مطالعه کردند. آن­ها مشاهده نمودند که حذف کل دی کلسیم فسفات از جیره و جایگزین کردن آن با ۵۰۰ واحد در کیلوگرم فیتاز اثر منفی روی مرگ و میر، تولید تخم مرغ، باروری یا جوجه در آوری نداشت.

این نتایج به این واقعیت نسبت داده شد که ممکن است خوردن مدفوع سهم قابل توجهی در تامین کل فسفر پرنده داشته باشد. اما وقتی آزمایش در تابستان انجام شد، تغذیه سطوح حاشیه‌­ای فسفر باعث افزایش تلفات گردید و این نشان می‌­دهد که نیاز فسفر مرغ‌­های مادر گوشتی در هنگام تنش گرمایی افزایش می­‌یابد.

با وجود دماهای بسیار بالا، مصرف ۳۶۱ میلی­‌گرم فسفر قابل دسترس به ازای هر پرنده در روز ( حدود ۶۰۰ میلی گرم فسفر کل) در اوج مصرف خوراک روزانه برای جلوگیری از تلفات احتمالی کافی بود. چنین نتایجی می­‌تواند بیان‌گر آن باشد که سطوح کنونیِ استفاده از فسفر در جیره مرغ­‌های مادر گوشتی خیلی بالا است. به عنوان مثال، توصیه آویاژن ۵۵۰ میلی گرم فسفر قابل دسترس به ازای هر پرنده در روز است.

این یافته­‌ها مجددا توسط اکمی و کن در سال ۲۰۱۰ تایید شد. آن­ها نشان دادند که تغذیه یک جیره حاوی ۲ گرم در کیلوگرم فسفر غیر فیتاتی فقط موجب کاهش خاکستر درشت نی شد. به علاوه آن­‌ها گزارش کردند که سطح فسفر غیر فیتاتی در جیره مادرها اثری بر عملکرد بعدی جوجه­‌های گوشتی ندارد.

سدیم و کلر:

سطح سدیم توصیه شده توسط NRC (1994)

۱/۱گرم به ازای هر پرنده در روز است. فیشر (۱۹۹۸) باور دارد که این سطح خیلی کم است و حداقل ۱/۶ تا ۰/۲ گرم در کیلوگرم سدیم را توصیه می‌­کند. او همچنین اعتقاد دارد که سطح کلر نباید از ۲/۱ گرم در کیلوگرم فراتر برود.

پتاسیم:

عارضه مرگ ناگهانی (فلیپ اورز) با آغاز تلفات در شروع و اوایل تخم‌­گذاری در گله­‌های مادر توصیف می‌­شود. دلیل اولیه آن کمبود پتاسیم است که از طریق ایجاد عدم تعادل الکترولیتی و اسمزی فعالیت طبیعی ماهیچه قلب را مختل می­‌کند. در حالت تغذیه در حد اشتها، پتاسیم به ندرت محدود می‌­شود و اغلب این عارضه اتفاق نمی­‌افتد. اطمینان حاصل کنید که حداقل ۶/۵ گرم در کیلوگرم پتاسیم در همه جیره­‌های مرغ‌­های مادر گوشتی وجود داشته باشد.

برای مطالعه کامل کلیک کنید

۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *