احیای مرغ آرین می‌تواند وابستگی صنعت طیور را کاهش دهد

احیای مرغ آرین می‌تواند وابستگی صنعت طیور را کاهش دهد- تک نام پندار آریا

بسیاری از کارشناسان باتوجه‌ به اینکه گوشت مرغ به‌عنوان یک کالای اساسی نقش مهمی در سبد غذایی مردم ایفا می‌کند با اشاره به وضعیت تحریم ها، به ضرورت حفظ، تقویت و احیای دوباره مرغ آرین برای کاهش فشارهای تحریمی علیه صنعت مرغ کشور و تأمین نیاز مرغداری‌ها تأکید دارند.

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تعاون ایران ضمن انتقاد از دولت برای عدم حمایت از مرغداران فعال در احیای مرغ آرین برای کاهش فشارهای تحریم فرمودند: دولت باید در ابتدا تمام زوایای مربوط به ژنتیک مرغ لاین مورد بررسی قرار داده و سپس برای ترویج عمومی آن اقدام کند.

ایران جزو معدود کشورهای دارنده مرغ لاین است که می‌تواند بدون وابستگی به سایر کشورها مبدأ تولید گوشت مرغ در کشور باشد. در نژاد مرغ ایرانی آرین، تمام ویژگی‌های ژنتیکی و صفاتی که برای افزایش بهره وری در صنعت مرغداری مورد نیاز می‌باشد جمع آوری شده است.

مرغ لاین به یک جمعیت خالص از طیور خاص اطلاق می‌شود که متعلق به یک نژاد مشخص با ویژگی‌های ژنتیکی کاملاً مشخص بوده و صرفاً با مرغ‌های خالص و هم نژاد خود آمیزش می‌کنند زیرا قادر به تولید مرغ‌هایی مشابه خود هستند.

در واقع نسل جوجه یک روزه‌ای که برای تولید گوشت مرغ در سالن‌های پرورشی مرغداری‌های گوشتی کشور مورداستفاده قرار می‌گیرد به ترتیب از مرغ مادر، اجداد و نهایتاً مرغ‌های لاین گرفته شده، به همین خاطر تعداد کشورهای صاحب علم و فناوری موسوم به لاین در جهان کمتر از تعداد انگشتان دست است و به عنوان مثال در جهان تنها هشت کشور آمریکا، انگلیس، هلند، برزیل، هند، المان، فرانسه و ایران از توانایی فنی و علمی لازم برای تولید حفظ و تکثیر این موجود استراتژیک غذایی برخوردارند.

وابستگی صنعت مرغداری ایران به خارج از کشور از چه زمانی شروع شد؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد، تا حدود دو دهه گذشته مرغ لاین آرین، بخش قابل توجهی از نیاز صنعت مرغداری به جوجه یک روزه را تأمین می‌کرد. اما در پی بی توجهی مسئولان در طول سال‌های گذشته سهم این مرغ در تأمین جوجه یک روزه به شدت کاهش یافت و عملاً با حذف نژاد مرغ آرین از صنعت مرغداری کشور، نیاز مرغداران از طریق واردات نژادهای مرغ خارجی از سایر کشورها پاسخ داده شد.

احیای مرغ آرین می‌تواند وابستگی صنعت مرغ و طیور کاهش دهد

در همین راستا، جناب آقای ارسلان قاسمی، رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تعاون ایران در گفت‌وگو با خبرنگاران، دررابطه‌با اهمیت احیای مرغ لاین آرین فرمودند: احیای مرغ لاین باعث می‌شود تا بخشی از وابستگی صنعت مرغ و طیور به نژاد مرغ خارجی کاهش یابد.

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تعاون ایران در خصوص راهکاری برای موفقیت طرح احیای مرغ لاین بیان کردند: در ابتدا دولت باید تمام جوانب و زوایای احیای مرغ آرین را بررسی کرده و بعد از اتمام تحقیقات و گذر از دوره آزمایشی، ترویج مرغ لاین را شروع کند در غیر این صورت اقدامات دولت دراین رابطه نتیجه بخش نخواهد بود.

وی با بیان اینکه در راستای احیای مرغ آرین دست دولت نباید در جیب مرغدارها باشد، توضیح داد: دولت نباید با انجام آزمون‌وخطا توسط مرغداران، بر دوش تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان هزینه‌های اضافی تحمیل کند. البته در حال حاضر (تا جایی که اطلاع دارم) دولت هیچ حمایتی از فعالان صنعت مرغ که سعی بر احیای مرغ لاین دارند نمی‌کند.

نژاد مرغ آرین باید تقویت شود

در همین ارتباط آقای محمد سبزی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با تأکید بر ضرورت اهتمام وزارت جهاد کشاورزی نسبت به تقویت مرغ لاین آرین فرمودند: نژاد مرغ لاین مربوط به اوایل دهه ۷۰ است، بنابراین ابتدا باید اقداماتی جهت تقویت و ارتقای ژنتیک آن انجام شود تا پس از آن پرورش مرغ لاین برای مرغداران صرفه اقتصادی داشته باشد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی درباره محاسن و معایب مرغ لاین گفته است: از جمله مزایای مرغ لاین می‌توان به اتکا تولید مرغ در داخل کشور اشاره کرد؛ ولی متأسفانه با تغییردادن ذائقه مردم، اغلب اندازه کوچک مرغ لاین را عیب آن تلقی می‌کنند درحالی که همین موضوع نشان دهنده سلامت مرغ است.

با گذشت بیش از ۳ سال از دستور مقام معظم رهبری مبنی بر احیای مرغ لاین آرین هنوز هیچ گونه اقدام مثبت و اثرگذاری در این خصوص صورت نگرفته است.

برای مطالعه کامل کلیک کنید.

۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *