فاز دهم واکسیناسیون رایگان نیوکاسل طیور بومی قزوین آغاز شد

بیماری نیوکاسل در طیور و راه پیشگیری آن-تک نام پندار آریا

جناب آقای وحید ابراهیم نژاد وحیدی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کردند: در راستای اجرای برنامه‌های پیشگیرانه دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور سازمان دامپزشکی کشور جهت پیشگیری و کنترل بیماری نیوکاسل در جمعیت طیور روستایی و همچنین در مزارع صنعتی طیور استان، تاکنون ۹ مرحله واکسیناسیون طیور بومی بر علیه بیماری نیوکاسل در جمعیت طیور روستایی استان با واکسن مقاوم به حرارت، صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه فاز دهم این طرح تا ۱۵ فروردین ماه سال ۱۳۴۳ نیز ادامه پیدا خواهد کرد، افزودند: براساس پیش بینی‌های صورت گرفته شده حدود ۴۰۰ هزار قطعه طیور بومی استان با اولویت روستاهای اطراف مزارع مهم پرورش طیور صنعتی، با واکسن نیوکاسل مقاوم به حرارت به صورت آشامیدنی مورد واکسیناسیون قرار می‌گیرند.

جناب آقای حمیدی خاطرنشان کردند: از اهداف عمده این طرح کاهش انتقال و انتشار ویروس بیماری نیوکاسل از مخازن طبیعی به واحدهای صنعتی و به دنبال آن کاهش کانون‌های این بیماری ویروسی اخطار کردنی در واحدهای مذکور و همچنین کنترل بیماری در طیور روستایی و کمک به تولید و معیشت روستاییان است.

نیوکاسل عوارض و پیشگیری

بیماری نیوکاسل یکی از مهمترین بیماری های ویروسی در طیور است که می تواند ضمن ایجاد تلفات در جمعیت آن، خسارت‌های اقتصادی زیادی را در واحدهای پرورش نیمچه‌های گوشتی و مزارع مرغ تخمگذار به دنبال داشته باشد،

مهمترین راه پیشگیری از بروز این بیماری انجام برنامه واکسیناسیون و رعایت اصول بهداشتی و امنیت زیستی در پرورش و نگهداری طیور خواهد بود.علائم نیوکاسل با توجه به نوع ویروس، میزان سلامتی و سن پرنده و گونه میزبان متفاوت است. این علائم شامل نشانه‌های تنفسی همچون تنگی نفس و سرفه، نشانه‌های عصبی چونافسردگی، بی‌اشتهایی، افتادن بال‌ها و فلجی، گیج خوردن سر و گردن، به دور خود چرخیدن، لرزش، تورم چشم و گلو، اسهال آبکی و سبز، و ناهنجاری و کاهش تخم در پرندگان تخم‌گذار می‌شود.

۲۲۱ هزار قطعه طیور بومی استان قزوین اواخر آذر ماه سال جاری با اولویت روستاهای اطراف مزارع صنعتی طیور و روستاهای با جمعیت بالای طیور بومی با واکسن نیوکاسل مقاوم به حرارت به صورت آشامیدنی واکسینه شدند.

برای مطالعه کامل کلیک کنید.

۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *