رتبه‌بندی کارخانجات خوراک دام در سال جاری اعلام می‌شود

احصای اطلاعات ۵۰۰ کارخانه در سامانه سانکا- تک نام پندار آریا

 جناب آقای سیداحمدرضا علیان مدیرکل دفتر بهبود، تغذیه و جایگاه خوراک دام وزارت‌خانه ضمن بیان این مطلب افزودند: توسعه کارخانجات خوراک آماده دام و طیور، ارتقا و متمایز کردن آنان با رتبه‌های مختلف در فرآیند تولید و صادرات، افزایش اعتماد مرغداران و دامداران به کیفیت خوراک آماده دام و طیور، کاهش هزینه تمام شده و برندسازی از دیگر اهداف طرح رتبه‌بندی و استانداردسازی کارخانجات خوراک آماده دام و طیور به شمار می‌رود.

وی افزود: در آینده نزدیک به علت رتبه بندی کردن این کار خانجات به جای نهاده‌های خام، کنسانتره وارد واحدهای تولید دام و طیور کشور می‌شود و همین امر از پرت خوراک دام در این واحدها جلوگیری می‌کند.

جناب آقای سید احمد‌رضا علیان در ادامه صحبت های خود افزودند: افزایش بهره‌وری و کاهش پرت خوراک دام با استفاده از فناوری‌های جدید فرآوری و عمل‌آوری در کارخانجات خوراک دام امکان‌پذیر است.

وی میزان واردات نهاده‌های خام به کشور را ۱۸ تا ۲۱ میلیون تن در سال عنوان کردند.

آقای علیان با اشاره به وجود ۸۶۶ کارخانه خوراک دام در کشور با ظرفیت اسمی ۲۷ میلیون تن، ظرفیت اسمی تولید خوراک آماده دام و طیور فرمودند: این کارخانجات در سال ۱۳۹۹ حدود ۹ میلیون تن تولید خوراک آماده دام داشتند که این رقم روبه افزایش بوده و به عدد ۱۵.۵ میلیون تن در سال ۱۴۰۰ رسید.

مدیرکل دفتر بهبود، تغذیه و جایگاه خوراک دام وزارت جهاد کشاورزی ابراز امیدواری کردند؛ ظرفیت عملی تولید این کارخانجات به ظرفیت اسمی آن بسیار نزدیک شود.

احصای اطلاعات ۵۰۰ کارخانه در سامانه سانکا

آقای علیان در همین حال اعلام کردند: تاکنون اطلاعات ۵۰۰ کارخانه خوراک دام با مشارکت اتحادیه کارخانجات خوراک دام و طیور کشور، انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران و سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی در سامانه سانکا نیز احصا شده است.

وی در ادامه صحبت های خود فرمودند: سازمان دامپزشکی کشور نیز در این طرح مشارکت فعال دارد.

وی با بیان این که جمع‌آوری اطلاعات کارخانجات به منظور به حداقل رساندن خطا در سه لایه نظارت، پایش و پالایش می‌شود، گفتند: در حال حاضر در استان مرکزی پایش سوم اطلاعات کارخانجات خوراک دام در حال انجام است.

برای مطالعه کامل کلیک کنید.

۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *