عملکرد رشد، توسعه اندام ها، کیفیت گوشت و تراکم سازی استخوان

افزایش عملکرد رشد، توسعه اندام ها، کیفیت گوشت و تراکم سازی استخوان جوجه¬های گوشتی از طریق سوپر دوز مولتی آنزیمی در جیره های کم انرژی- تک نام پندار آریا

انتظار می رود جمعیت جهان از۷/۲ میلیارد در سال ۲۰۱۹ به ۹/۷ میلیارد در سال ۲۰۵۰ افزایش یابد و کشاورزان را برای افزایش ظرفیت تولید برای تضمین امنیت غذایی و در عین حال بهبود پایداری مواد غذایی تحت فشار قرار دهد. طیور یک منبع مهم گوشتی در نظر گرفته می­‌شود زیرا مرغ، دارای راندمان غذایی بالا و چرخه تولید کوتاه است که آن را به یک منبع مقرون به صرفه و مغذی پروتئین تبدیل می‌­کند.

استراتژی‌­های بهبود عملکرد تولید جوجه‌­های گوشتی به تحقیقات قابل توجهی نیاز دارد. یکی از استراتژی­‌های تغذیه‌­ای، بهبود کارایی استفاده از خوراک از طریق افزودن آنزیم‌­های اگزوژن به جیره است. این مطالعه با هدف شناسایی مولتی آنزیم بهینه، ناتوزیم، میزان دوز در سه سطح انرژی بر اساس عملکرد تولید، رشد اندام، کیفیت گوشت و تراکم سازی استخوان در جوجه‌های گوشتی انجام شد.

نتایج نشان داد که تمام مقادیر دوز ناتوزیم قادر به کاهش اثر منفی کاهش انرژی هستند. رشد اندام­‌ها و کیفیت گوشت در بین گروه‌های درمانی ثابت ماند اما رطوبت محتوای سنگدان و گوشت تحت تاثیر سوپر دوز ناتوزیم قرار گرفتند.

تراکم استخوان

تراکم استخوان با گنجاندن ناتوزیم ترمیم شد. در نتیجه، سوپر دوز ناتوزیم در جیره‌­های کم انرژی با میزان دوز ۷۰۰ گرم در تن می‌­تواند پارامترهای عملکردی و در نتیجه سودآوری را برای تولیدکنندگان و همچنین پایداری تولید را بهبود بخشد.

یک کارآزمایی رشد ۴۲ روزه با استفاده از ۵۷۶ جوجه گوشتی یک روزه سویه راس ۳۰۸ (مخلوط دو جنس) در یک آزمایش فاکتوریل ۳×۴ در قالب طرح کاملا تصادفی انجام شد.

جیره‌­ها شامل سه سطح انرژی قابل سوخت و ساز (ME) بودند: انرژی استاندارد (STD)، کاهش انرژی ۱۵۰ کیلوکالری بر کیلوگرم (STD-150)، و کاهش انرژی ۲۰۰ کیلو کالری بر کیلوگرم (STD-200)، که با چهار دوز مختلف مولتی آنزیمی (۰، ۳۵۰، ۷۰۰ و ۱۰۰۰ گرم در تن) ترکیب شدند.

با کاهش ME جیره، میانگین مصرف خوراک روزانه و ضریب تبدیل خوراک به صورت خطی افزایش یافت (۰/۰۰۱>p) و افزودن مولتی آنزیم باعث بهبود ضریب تبدیل خوراک (۰/۰۵>p) و کاهش اثر منفی جیره‌ها با انرژی کاهش‌یافته (RED) بر مصرف خوراک و ضریب تبدیل خوراک شد.

ترکیب لاشه، وزن اندام و کیفیت گوشت تحت تاثیر جیره­‌های آزمایشی قرار نگرفت. RED وزن چربی شکم را کاهش داد (۰/۰۵>p). با افزودن مولتی آنزیم به جیره‌­ها با انرژی کاهش یافته (RED)، خاکستر، کلسیم و فسفر کل استخوان درشت نی بهبود یافت (۰/۰۴>p).

این مطالعه نشان داد که، مولتی آنزیم ناتوزیم سوپر دوز می­‌تواند اثر منفی کاهش انرژی قابل سوخت و ساز (ME) و همچنین اثر منفی بر عملکرد رشد را در جیره‌­ها با انرژی کاهش یافته (RED) کاهش ­دهد و در عین حال رشد اندام و کیفیت گوشت را حفظ می­‌کند و محتوای مواد معدنی استخوان را بهبود می‌­بخشد.

برای مطالعه کامل کلیک کنید.

۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *