جلوگیری از ورود گوشت آلوده به کرمانشاه

جلوگیری از ۱۸ تن گوشت آلوده به بازار کرمانشاه-تک نام پندار آریا

طبق گزارش تهیه شده جناب آقای حسین حیدری مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به شعار امسال روز ملی دامپزشکی «دامپزشکی، یک قرن خدمت»، اظهار کردند: سازمان دامپزشکی در راستای ارتقای امنیت غذایی، سلامت سفره غذایی، سلامت پایدار محصولات و فرآورده‌های خام دامی و همچنین حفاظت و حراست از سرمایه دامی، طیور و آبزیان با پیوست حفظ اشتغال و عدم وابستگی به واردات دام، گوشت و نهادها در حال فعالیت است.

وی وظیفه ذاتی دامپزشکی را در حوزه ارتقای بهداشت و فرآورده‌های خام دامی در نظارت بر کشتارگاه‌های دام و طیور و همچنین پیشگیری از بروز بیماری‌ها (اعم از بیماری‌های دامی و بیماری‌های مشترک انسان و دام) عنوان کردند: در این راستا با معاینه ۱۷۰ هزار دام سبک و سنگین در کشتارگاه‌ها با حضور ناظران شرعی و بهداشتی، از ورود بیش از ۱۸ تن فرآورده خام دام غیربهداشتی به بازار و توزیع بین مصرف کنندگان جلوگیری شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه با ارائه آمار از خدمات طی یک‌سال گذشته، تصریح کردند: از ۱۴ مهرماه سال سپری شده تا به امروز بیش از ۱۴ میلیون نوبت سر انواع واکسن‌های دامی و مشترک بین انسان و دام (تب مالت، هاری، تب برفکی و…) در راستای حفاظت و حراست از دام‌ها انجام شده است.

بیماری مشترک بین دامی و انسانی

وی نتیجه پایش، آموزش و مراقبت‌ها را در قالب وضعیت خوب و مطلوب استان در خصوص بیماری‌های مشترک دامی خلاصه کرد و افزودند: به حمدالله بیماری و یا کانون بیماری خاصی در استان کرمانشاه مشاهده نشده است.

آقای حیدری با اشاره به ۶ هزار بازدید و پایش و نمونه‌برداری از محصولات در رستوران‌ها، مراکز بسته‌بندی گوشت، قصابی‌ها، کبابی‌ها، آبزی‌پروری‌ها و هر آنچه با فرآورده خام دامی در ارتباط است، فرمودند: در ۵۰۰ مرکز عرضه بالغ بر ۱۰ تُن انواع فرآورده غیربهداشتی جمع‌آوری شده است.

وی خاطرنشان کردند: در کشتارگاه‌ها طیور بالغ بر ۲۰ میلیون طیور گوشتی با نظارت شرعی و بهداشتی کشتار شده که نزدیک به ۵۰۰ هزار قطعه طیور که عدم انطابق با مسائل بهداشتی داشته، معدوم‌سازی شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه با اشاره به نقش دامپزشکی در سلامت خانواده، فرمودند: به دنبال تحقق خوراک سالم به دام، دام سالم، غذای سالم و انسان سالم هستیم.

وی در ادامه با تبریک روز روستا و عشایر در خصوص خدمات به این قشر، فرمودند: سازمان دامپزشکی یکی از دستگاه‌های اولویت‌ اول مجموعه جهاد کشاورزی است که با تشکیل قرارگاه محرومیت‌زدایی و جهاد دامپزشکی برای جامعه عشایری و روستایی در طول سال بالغ بر چندین مرتبه حضور مستمر و چهره‌به چهره با دامدار و عشایر برگزار می‌کند.

وی با اشاره به اجرای برنامه هر هفته یک روستا و یک منطقه عشایری محروم، گفت: در قالب قرارگاه محرومیت‌زدایی با همکاری سپاه نبی‌اکرم(ص) استان معاینه و ویزیت بیش از ۲ میلیون و ۱۸۰ هزار رأس دام، بیش از یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار رأس سمپاشی و رایگان دام سبک و سنگین علیه انواع انگل‌های دام و ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار متر مربع سم‌پاشی جایگاه دام برای روستائیان و عشایرها انجام شده است.

برای مطالعه کامل کلیک کنید.

۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *