ظرفیت تولید ۱.۶ هزار تن تخم‌مرغ در کشور وجود دارد

ظرفیت تولید 1.6 هزار تن تخم‌مرغ در کشور وجود دارد- تک نام پندار آریا

طبق گزارش تهیه شده براساس اعلام مسئولان وزارت جهاد و تشکل‌های تولیدی، رتبه ایران نهمین تولیدکننده تخم مرغ در دنیا می‌باشد که خوشبختانه با برنامه‌ریزی مناسب طی ۲ سال گذشته برای تنظیم بازار نیازی به واردات تخم‌مرغ نداشته‌ایم.

۹ اکتبر مصادف با ۱۷ مهرماه از سوی کمیسیون بین المللی تخم‌مرغ، روز جهانی تخم‌مرغ نامگذاری شده است تا ارزش این ماده غذایی در سلامت بیشتر نمایان شود. تخم‌مرغ یکی از ارزان‌ترین و فراوان‌ترین پروتئین در دسترس خانوار است که بعد از شیر جایگاه دوم را در تغذیه افراد جامعه دارد که متاسفانه باورهای اشتباه و دلایل غیرعلمی موجب شده تا برخی افراد از مصرف این ماده مغذی اجتناب کنند.

در رابطه با این موضوع جناب آقای محمد ابراهیم حسن نژاد معاونت امور تولیدات دامی وزارت جهاد فرمودند: تولید تخم مرغ در کشورها، علاوه بر ارزش غذایی به لحاظ قیمت هم برای آحاد جامعه دارای اهمیت بسیاری است. در کشور ما توسعه زنجیره صنعت طیور اعم از گوشتی و تخم‌گذار با همت سرمایه‌گذاران و حمایت دولت اعم از گوشتی و تخم‌گذار شکل گرفته است و با توجه به جمعیت کشورمان تامین نیاز داخل با واردات امکان‌پذیر نیست و باید این نیاز با تولید داخل تامین شود.

تولید تخم‌مرغ

همچنین آقای محمد مرادی مدیرعامل اتحادیه مرغداران میهن فرمودند: رتبه تولید تخم‌مرغ در کشور با یک پله صعود به نهمین تولید کننده این محصول در جهان ارتقاء یافته که علاوه بر تامین نیاز داخل در۶ ماهه اخیر، ۹۰ هزار تن محصول صادر شده است. بنابر آمار اعلامی مسئولان وزارت جهاد توان تولید بالقوه یک میلیون و ۶۰۰ هزارتن تخم مرغ در سال وجود دارد که امسال با افزایش حداقل ۱۰۰ هزارتنی نسبت به مدت مشابه سال قبل، رکورد تولید یک میلیون و ۳۰۰ هزارتن تخم مرغ شکسته می‌شود.

علیرغم آنکه نوسان در صنعت طیور جزء ماهیت آن است، اما با برنامه‌ریزی متناسب با مقاطع مختلف سال و پیش بینی نوسان مصرف طی ۲ سال اخیر نه تنها هیچ گونه وارداتی برای تنظیم بازار و نیاز داخل نداشتیم، بلکه توانستیم با صادرات مازاد محصول ارز وارد کشور کنیم.

روز جهانی تخم‌مرغ

سرانه مصرف تخم‌مرغ با متوسط دنیا برابر است جناب آقای حمیدرضا کاشانی رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغداران میهن فرمودند: همه ساله روز جهانی تخم‌مرغ با شعار هر انسان سالم یک تخم‌مرغ در روز برگزار می‌شود و امسال هم در مدارس استان‌های مختلف جشن توزیع تخم‌مرغ به منظور ترویج فرهنگ مصرف برگزار می‌شود؛ تخم‌مرغ تنها کالای پروتئینی است که طی ۲ سال اخیر هیچ وارداتی نداشته است و تنها صادرکننده در این حوزه بودیم.

آقای کاشانی ادامه دادند: بنابر آمار تخم مرغ در سال ۱۳۹۹ و حتی ۱۴۰۰ وارد شده است، اما طی سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به سبب رشد چشم‌گیر تولید هیچ وارداتی در این بخش نداشتیم.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغداران میهن با بیان اینکه کشور ما نهمین رتبه تولید تخم‌مرغ در دنیا را برای خود کسب کرده است، فرمودند: برآوردها حاکی از آن است که تولید تخم‌مرغ با رشد حداقل ۱۰۰ هزارتنی به بالای یک میلیون و ۲۵۰ هزارتن برسد.

صادرات تخم‌مرغ

وی درباره آخرین وضعیت صادرات تخم مرغ افزودند: بنابر آمار سال گذشته ۵۵ هزارتن تخم مرغ صادر شد، همچنین از ابتدای سال تاکنون ۹۲ هزارتن صادرات به بازارهای هدف داشتیم. آقای کاشانی سرانه مصرف تخم مرغ را ۱۴.۵ کیلو اعلام کردند و فرمودند: متوسط سرانه تخم‌مرغ در دنیا همین عدد است، هرچند در دیگر کشورها از جمله کشورهای اسکاندیناوی روزانه یک عدد تخم مرغ مصرف می‌کنند که در ایران ۶۰ درصد این میزان است.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغداران میهن با بیان اینکه مشکلی از لحاظ تولید و مصرف تخم‌مرغ نداریم، گفتند: هرچه میزان مصرف تخم‌مرغ در کشور افزایش یابد، این پروتئین سالم به بهبود تغذیه و سلامت جامعه کمک‌ می‌کند. ایجاد زنجیره تولید از جمله راه‌کارهایی است که می‌تواند به اقتصادی شدن تولید خاتمه پیدا کند که براساس تسهیل‌گری انجام شده، تولید در زنجیره‌های بزرگ از ۸ درصد به بیش از ۲۰ درصد افزایش یافته که بخشی از تحقق این مهم مرهون حمایت صندوق بیمه کشاورزی بوده است.

مشکلی در تولید و تامین تخم‌مرغ نداریم

جناب آقای ناصر نبی پور رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار تهران فرمودند: بنابر آمار روزانه ۳ هزار و ۴۰۰ تا ۳ هزار و ۵۰۰ تن تخم مرغ تولید می‌شود که این میزان مازاد بر مصرف نیاز کشور است.

وی با بیان اینکه مشکلی در تولید تخم مرغ نداریم، افزودند: برآوردها حاکی از آن است که تولید تخم‌مرغ به یک میلیون و ۳۰۰ هزارتن در آینده برسد. بنابر آمار اعلامی رتبه ۹ و ۱۰ تولید تخم مرغ در دنیا را دارا هستیم ، اما واقعیت آن است که دوازدهمین یا سیزدهمین تولیدکننده تخم‌مرغ در دنیا هستیم که با احتساب سرانه مصرف نیازی به ارتقای جایگاه هم نیست. رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار تهران درباره آخرین وضعیت سرانه مصرف تخم‌مرغ گفتند: بنابر آخرین آمار سرانه مصرف تخم‌مرغ به ۱۵ کیلو و ۳۰۰ گرم رسیده است. براساس آمار ایران نهمین رتبه تولید تخم مرغ در دنیا و پنجمین در آسیا را داراست که خوشبختانه طی ۲ سال اخیر توانسته به جایگاه خوبی در تولید برسد به طوریکه نیازی به واردات برای تامین ندارد‌.

برای مطالعه کامل کلیک کنید.

۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *