تامین ویتامین‌­های مورد نیاز جوجه‌­های گوشتی

کمبود ویتامین در جوجه های گوشتی- تک نام پندار آریا

ویتامین E

ویتامین E مؤثرترین آنتی اکسیدان بیولوژیکی است و کمبود آن منجر به تخریب اکسیداتیو بافت­‌های حاوی لیپید می­‌شود. آثار زیان بار کمبود ویتامین E طی یک دوره ۴-۳ هفته­‌ای و پس از تخلیه کامل ذخایر این ویتامین از بافت‌ها، بروز می‌­کند. علائم کمبود ، از کاهش باروری تا ایجاد علائم و نشانه های اختصاصی براساس سن و جنس، متفاوت است. مقدار احتیاج مرغ مادر گوشتی به ویتامین E در جیره رشد و استارتر  (IU/kg)45-50 و در مراحل تخم­‌گذاری (IU/kg) 100 است.  کمبود ویتامین E به صور مختلف در مرغ ظاهر می‌­شود، زیرا عوامل دیگری در نیاز مرغ به ویتامین E تأثیر می‌گذارند.

علائم کمبود ویتامین E

در جوجه­‌های در حال رشد، کمبود ویتامین E باعث خونریزی مغزی،

تراوش آب در زیر پوست و دیستروفی ماهیچه­‌ای می‌­شود. تورم مغزی بیش­تر در شرایطی به وجود می­‌آید که جیره، حاوی چربی­‌های غیراشباع است. علاوه بر ویتامین E بعضی از آنتی اکسیدان‌­ها در جلوگیری از تورم مغزی مؤثرند.

اکسیداسیون لایه‌­های لیپیدی غشاهای سلولی مفروش کننده دیواره مویرگ‌­ها منجر به دگرگونی ساختار این سلول‌­ها و افزایش نفوذپذیری و نفوذ مایع و اکسودا به بافت‌­های زیرجلدی می­‌شود که در اغلب موارد این حالت به صورت تورمی نرم، در پشت چینه دان مشاهده می‌­شود. جوجه‌­های حاصل از مرغ­‌های مادری که دچار کمبود ویتامین E هستند، در سن دو هفتگی علائم خیز زیرجلدی را نشان می­‌دهند.

در موارد پیشرفتۀ کمبود، خونریزی زیرجلدی نیز ممکن است مشاهده شود. انسفالومالاسیا یا ایجاد جراحات استحال‌ه­ای در مغز، در جوجه­‌های جوان تا سن شش هفتگی و در اثر خیز و خونریزی در مخچه، مشاهده می‌شود. زمان بروز نشانه‌­های درمانگاهی تحت تأثیر سطوح ویتامین E است که توسط مرغ مادر به زرده منتقل می­‌شود و جهت استفاده جوجه در زمان تفریخ در دسترس است. میزان احتیاجات ویتامین E  همچنین تحت تأثیر مقدار اسیدلینولئیک خوراک است

نقش ویتامین E در پاسخ ایمنی سلولی

نقش ویتامین E وسیستم ایمنی هومورال (خونی) به‌خوبی شناخته شده است.

کمبود ویتامین E منجر به پاسخ ایمنی کم­تر از حد معمول می­‌شود. تحت شرایط تجاری انتقال پادتن مادری و نیز پاسخ به واکسیناسیون نیز ممکن است کمتر از حد مناسب باشد. در موارد شیوع بیماری با علائم بالینی، پاسخ ایمنی کمتر از حد معمول و پاسخ به مواد دارویی نیز در کمترین میزان است و ممکن است مدت زمان بیماری طولانی شود. ویتامین E از روغن­‌های گیاهی به دست می‌­آید. بهترین منبع ویتامین E غلات و پودر یونجه است. تراوش آب در زیر پوست با مصرف سلنیم برطرف می­‌شود، ولی تحلیل ماهیچه یک بیماری پیچیده است که تحت تأثیر ویتامین E، متیونین و سیستئین قرار دارد. پایداری ویتامین E از سایر ویتامین‌های محلول در چربی بیشتر است ولی این ویتامین در غذاهای فاسد شده، به سرعت از بین می‌­رود.

برای مطالعه کامل کلیک کنید.

۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *