تاثیر استفاده از پروبیوتیک و ویتامین ای + سلنیوم بر عملکرد و برخی از فراسنجه‌­های خونی و شکمبه­‌ای در گوساله­‌های شیر خوار هلشتاین

تاثیر استفاده از پروبیوتیک و ویتامین ای + سلنیوم بر عملکرد و برخی از فراسنجه‌­های خونی و شکمبه­‌ای در گوساله­‌های شیر خوار هلشتاین- تک نام پندار آریا

از آنجا که گوساله‌­های امروز جایگزین گاوهای حذفی گله در آینده هستند، بنابراین، می‌­توان گفت پرورش گوساله‌­های سالم همواره یکی از مهم‌ترین اهداف در مزارع پرورش گاو بوده است. از هنگام تولد تا از شیرگیری، حساس‌­ترین مرحله زندگی گوساله است.

این حیوانات در این سن، مستعد بیماری‌­های مختلف، به ویژه اسهال گوارشی هستند. حفظ سلامت، رشد سریع‌­تر و بهبود توسعه شکمبه از اهداف مهم در پرورش گوساله‌­ها در این دوره می‌­باشد.

در اغلب دامداری‌ها برای کاهش مشکلات گوارشی و افزایش بازده خوراک، از آنتی‌­بیوتیک استفاده می‌­شود.

ایجاد تغییرات مفید در الگوی تخمیر شکمبه­‌ای شامل افزایش نسبت پروپیونات به استات تولیدی، کاهش تولید متان و کاهش تجزیه پروتئین خوراک در شکمبه و متعاقباً افزایش بازده غذایی و همچنین کاهش بروز اسیدوز و نفخ از اثرات مثبت استفاده از آن آنتی‌­بیوتیک­‌ها در جیره دام می­‌باشند. 

ممنوع شدن آنتی‌بیوتیک

ممنوع شدن استفاده از آنتی‌بیوتیک­‌ها به خاطر باقی ماندن اثر آن‌­ها در شیر و گوشت از طرف اتحادیه اروپا سبب شد که محققین به دنبال جایگزین‌­های مناسبی برای آنتی­‌بیوتیک‌­ها باشند.

همچنین به خاطر استفاده از آنتی‌­بیوتیک­‌ها برای درمان بیماری، ممکن است برخی گوساله­‌های ماده استعداد خود برای جایگزینی در گله را از دست بدهند.

زیرا تولیدات آن­‌ها در آینده تحت تاثیر دوره مدیریتی در دوره شیرخوارگی است. پروبیوتیک‌­ها میکروارگانیسم‌­های زنده­‌ای هستند که شامل انواع باکتری، قارچ و مخمر می‌­باشند که مستقیماً به جیره دام‌­ها اضافه شده و اثر مطلوبی در عملکرد و سلامت دارند.

تاثیر پروبیوتیک

پروبیوتیک‌­ها از طریق ایجاد تعادل میکروبی روده باعث تاثیرات مثبتی مثل کاهش عفونت روده‌­ای، بهبود عملکرد و افزایش میزان جذب مواد مغذی از جمله ایمنوگلوبولین‌­ها می­‌شوند. این میکروارگانیسم‌­های زنده از طریق افزایش غلظت گلبولین‌­ها و نیز تعداد و فعالیت کشندگی نوتروفیل‌­ها از یک سو و کاهش میکروفلور مضر دستگاه گوارش از قبیل کلی­فرم­‌ها از سوی دیگر، باعث تقویت سیستم دفاعی بدن و جلوگیری از ابتلای گوساله­‌ها به بیماری­‌ها می­‌شوند.

این مواد می­‌توانند باعث توسعه دستگاه گوارش و در نتیجه افزایش قابلیت هضم شوند. بدین ترتیب می­‌توانند جایگزین مناسبی برای آنتی­‌بیوتیک‌­ها باشند. در مطالعه‌­ای نشان داده شد که افزودن پروبیوتیک به جیرۀ گوساله‌­ها سبب افزایش معنی­‌دار مصرف خوراک می­‌شود.

در حالی که ریدل و همکاران مشاهده کردند که ماده خشک مصرفی گوساله­‌های تغذیه شده با پروبیوتیک باکتریایی در شیر یا خوراک آغازین، در مقایسه با گروه شاهد تحت تاثیر قرار نگرفت. در یک تحقیق، استفاده از افزودنی‌­هایی مانند آنتی­‌بیوتیک‌­ها در آغوز و شیر، باعث کاهش خوش‌خوراکی آن و به طور کلی کاهش اشتها در گوساله‌­ها شد.

گوساله­‌های تازه متولد شده فاقد ایمنی هومورال هستند و می­‌توان گفت کاملاً وابسته به انتقال غیر فعال ایمنوگلوبولین‌­های مادری، از آغوز که از طریق جذب روده­‌ای به سیستم گردش خون منتقل می‌­شوند، می­‌باشند. گوساله­‌ها با غلظت ایمنوگلوبولین­‌های بسیار جزئی در گردش خون متولد می‌­شوند. در واقع می‌­توان گفت مقدار ایمنوگلوبولین­‌ها بسیار متغیر است.

بنابراین، عرضه سریع آغوز پر کیفیت در مقادیر کافی برای تامین حداقل صد گرم ایمنوگلوبولین G برای بقا و سلامت گوساله بسیار مهم است. گوساله­‌ها باید در ۱۲-۸ ساعت نخست زندگی، ۱۰ درصد وزن بدن آغوز دریافت کنند.

عوامل زیادی مانند زمان خوراندن آغوز، غلظت ایمنوگلوبولین‌­ها، جنس گوساله، نژاد، روش خوراندن آغوز و وضعیت متابولیکی گوساله­‌ها در زمان تولد در جذب ایمنوگلوبولین­‌ها موثر می‌­باشند. سلنیوم و ویتامین ای در سیستم ایمنی نقش مهمی ایفا می­‌کنند.

تاثیر سلنیوم در گوساله‌ها

سلنیوم از طریق افزایش فعالیت فاگوسیتوزی نوتروفیل‌­ها و نیز تولید لنفوسیت و آنتی‌­بادی‌­ها بر پاسخ ایمنی اثر می‌گذارد. از آنجایی که اکثر گوساله­‌ها با کمبود سلنیوم متولد می‌­شوند، تغذیه سلنیوم یک روش مهم جهت توسعه سیستم ایمنی می‌­باشد. ویتامین ای مشتقات زیادی دارد که مهم‌ترین آن­‌ها آلفاتوکوفرول است.

این ویتامین در بدن دام به عنوان یک آنتی اکسیدانت عمل کرده و همراه با آنزیم گلوتاتیون پر اکسیداز که حاوی سلنیوم می‌­باشد، از اکسیداسیون و تخریب سلول­‌ها توسط رادیکال‌­های آزاد جلوگیری می‌کند. این پژوهش به منظور بررسی اثرات استفاده  از پروبیوتیک و مکمل ویتامین ای + سلنیوم بر رشد و بازده عملکردی و فراسنجه‌­های خونی و شکمبه­‌ای در گوساله­‌های هلشتاین انجام شد.

آزمایش

تعداد ۲۴ راس گوساله نر هلشتاین پس از وزن‌کشی و اقدامات اولیه پس از تولد، به صورت تصادفی به ۴ تیمار اختصاص یافتند. گوساله­‌ها به قفس­ه‌ای انفرادی منتقل و در ۳ روز اول با مقدار کافی آغوز تغذیه شدند. تیمارها شامل:

۱- جیره پایه ( خوراک آغازین+ شیر)،

۲- جیره پایه به همراه پروبیوتیک بایوگیل (۲ گرم)،

۳- جیره پایه به همراه مکمل تزریقی ویتامین ای+ سلنیوم ( ۰/۱۴ میلی لیتر به ازای هر کیلوگرم وزن زنده)

۴- جیره پایه به همراه پروبیوتیک و مکمل تزریقی ویتامین ای + سلنیوم

پروبیوتیک به صورت روزانه و ویتامین ای + سلنیوم در بدو تولد  و ۱۴ روزگی تجویز شدند. گوساله‌­ها در ابتدای آزمایش و همچنین هر دو هفته یک بار وزن‌کشی شدند. مقدار خوراک مصرفی به صورت روزانه محاسبه شد. شاخص­ه‌ای رشد اسکلتی شامل طول بدن، قد از جدوگاه، قد از هیپ، عرض هیپ و دور سینه در روزهای ورود به آزمایش، ۱۴، ۲۸، ۴۲ و ۵۶ روزگی اندازه­‌گیری شدند.

خون­گیری در ۷، ۲۱، ۴۲ و ۵۶ روزگی، ۴ ساعت پس از مصرف وعده خوراک صبح توسط لوله خلاء از سیاهرگ وداج انجام شد. متابولیت­‌های خونی شامل گلوکز، آلبومین پروتئین کل، اسید بتاهیدروکسی بوتیرات، کلسترول، تری گلیسرید، اوره و ایمونوگلوبولین G اندازه‌­گیری شدند. مایع شکمبه با استفاده از سوند مری و در روزهای ۲۱، ۴۲ و ۶۰ برای اندازه­‌گیری نیتروژن آمونیاکی و تعیین پروفایل اسیدهای چرب، جمع آوری شد. آنالیز داده­‌ها توسط نرم افزار SAS و رویه   MIXEصورت گرفت.

استفاده از پروبیوتیک و ویتامین ای + سلنیوم تاثیر آن

استفاده از پروبیوتیک و ویتامین ای + سلنیوم تاثیر معنی داری بر افزایش وزن و مصرف خوراک گوساله­‌ها نداشت (۰/۰۵<p). هر چند که در گوساله­‌های دریافت کننده تیمار­های پروبیوتیک و ترکیب پروبیوتیک با ویتامین ای + سلنیوم علی رغم وزن آغازین پایین‌­تر، افزایش وزن کل و روزانه نسبت به گروه شاهد و گروه دریافت کننده  تیمار دریافت کننده ویتامین ای+ سلنیوم از لحاظ عددی بالاتر بود.

ضریب تبدیل خوراک در تیمار پروبیوتیک نسبت به شاهد تمایل(۰/۰۹=p) بهبود نشان داد ( به ترتیب ۲/۱۴ در برابر ۲/۶۶). به جز پروتئین کل (۰/۰۰۲=p) و ایمونوگلوبولینG

(۰/۰۰۰۴=P)، سایر فراسنجه‌های خونی تحت تاثیر تیمارها قرار نگرفتند ( P>۰/۰۵).

استفاده از پروبیوتیک، ویتامین ای+ سلنیوم و ترکیب آن­‌ها باعث کاهش سطح پروتئین خون نسبت به شاهد شد ( به ترتیب ۶/۷۵، ۷/۶۶ و ۷/۳۹ گرم بر دسی لیتر در برابر ۱۵/۴۱ گرم بر دسی لیتر). در مقابل تیمارهای مورد اشاره سطح ایمونوگلوبولین G را افزایش دادند ( به ترتیب ۱۵/۶۶، ۱۶/۱۸ و ۱۶/۷۰ میلی گرم بر دسی لیتر در برابر ۱۰/۹۲ میلی گرم بر دسی لیتر). تیمارها تاثیری بر غلظت اسیدهای چرب فرار شکمبه نداشتند ( ۰/۰۵<P). هر چند که استفاده از پروبیوتیک و ویتامین ای + سلنیوم مقدار استات و پروپیونات را از لحاظ عددی افزایش داد.

مقدار نیتروژن آمونیاکی و PH شکمبه تحت تاثیر تیمارها قرار نگرفت  ( 0/05<P). تیمار پروبیوتیک باعث بهبود ضریب تبدیل خوراک و افزایش برخی شاخص­ه‌ای رشد اسکلتی در گوساله‌­های شیرخوار شد.

نتیجه:

 استفاده از پروبیوتیک، ویتامین ای+ سلنیوم و ترکیب آن­‌ها باعث افزایش جذب ایمونوگلوبولین G شد که این می­‌تواند منجر به مقاومت گوساله به بیماری­‌های عفونی از جمله اسهال شود.

برای مطالعه کامل کلیک کنید.

۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *