آیا واکسن‌های فعلی توان مقابله با ویروس جدید کرونا را دارند؟

ویروس جهش یافته کرونا

به گزارش حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، مسعود مردانی، فوق تخصص بیماری‌های عفونی در برنامه «طبیب» با اشاره به اینکه در شهریور ماه برای اولین ‌بار یک ویروس جهش یافته کرونا از انگلستان گزارش شد، اظهار کرد: مقامات بهداشتی انگلیس اول بر این باور بودند که این ویروس تفاوت عمده‌ای با ویروس قبلی که همه در موردش می‌دانیم ندارد، اما الان متوجه شدند که این ویروس یک فرم جهش کروموزوم یافته کروناست.

مشخصه‌های ویروس کرونای جهش یافته:

مردانی درادامه مشخصه‌های این ویروس جهش‌یافته را اینگونه عنوان کرد: نوع جهش‌ یافته این ویروس واگیردارتر است، یعنی سرعت انتقالش نسبت به کرونای گونه اول افزایش یافته و واگیری آن دو برابر بیشتر شده است. به علاوه اینکه دو برابر عفونی‌تر شده و قدرت آلوده‌کنندگی دارد که به سرعت نیز در دستگاه تنفسی جاگیر می‌شود، همچنین سرعت انتشار آن نیز ۷۰ درصد بیشتر از کرونای قبلی است و به سرعت جایگزین گونه‌های قبلی می‌شود.

این پزشک متخصص همچنین تأکید کرد: شاید هفته‌ها و حتی ماه‌ها طول بکشد تا این ویروس جهش یافته در آزمایش‌ افرادی که به این گونه کرونا مبتلا هستند نشان داده شود.

شیوع ویروس جدید کرونا:

این فرم ویروس متأسفانه از کشور انگلستان به هلند رفته و در حال حاضر نیز در دانمارک، ایتالیا و همچنین در استرالیا گزارش شده، لذا به هر حال این بیماری است که توسط مسافران و مسافرت اتباع به کشور‌های مختلف انتشار پیدا می‌کند.

کارایی واکسن‌های تولید شده کرونا:

مردانی همچنین در خصوص کارایی واکسن‌های تولید شده کرونا بر روی این ویروس، گفت: تا به حال گزارشی در خصوص عدم کارایی واکسن‌هایی که تولید شده برعلیه این ویروس نبوده است، پس به نظر می‌آید واکسن‌های فعلی هنوز قادر هستند با این بیماری مقابله کنند، اما اگر این جهش، جهش کاملی شود به صورتی که ماهیت ویروس را عوض کند ممکن است که واکسن‌های تولید شده کارایی و توان مقابله با آن را نداشته باشند.

مردم دغدغه‌ای نداشته باشند!

او در پایان یادآوری کرد: در حال حاضر مردم کوچکترین دغدغه‌ای در این خصوص نداشته باشند، چراکه روند تزریق این واکسن در کشورهای دیگر همچنان ادامه دارد و نکته مهم دیگر این است که اگر هموطنان عزیز مسافری از کشور‌های اروپایی به ویژه دانمارک، ایتالیا، انگلیس، استرالیا و هلند دارند حتما آن‌ها را به مدت دو هفته قرنطینه کنند و یا اقدام به آزمایش کرونای این افراد کنند تا به این ترتیب از ورود و شیوع این ویروس منحوس در کشور جلوگیری شود.

برای مطالعه متن کامل خبر، اینجا را کلیک نمایید.

۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *