چرا حیوانات به آنزیم در خوراک نیاز دارند؟

تاثیر استفاده آنزیم در حیوانات-تک نام پندار آریا

اکثر جیره‌­های طیور از حدود ۷۰ درصد ذرت یا گندم، ۲۰ درصد کنجاله سویا یا سایر منابع پروتئینی مشابه و ۱۰ درصد ریزمغذی تشکیل شده است.

اگرچه به نظر ساده می­‌رسد، اما این نکته را نشان می‌­دهد که گوشت مرغ و تخم مرغ با استفاده از طیف محدودی از مواد تشکیل می­‌شوند. علاوه بر این، توجه به این نکته مهم است که هزینه خوراک حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد هزینه کل تولید است.و از آنجایی که قیمت خوراک همچنان به طور غیرقابل قبولی بالا است و اثرات مخربی بر سودآوری تولیدکننده و قیمت مصرف کننده دارد، حتی کوچکترین صرفه جویی در هزینه خوراک (البته بدون به خطر انداختن عملکرد دام) تغییرات قابل توجهی در سودآوری تولید ایجاد می­‌کند در بخشی که سود خالص دارد معمولاً زیر ۵ درصد است.

عمل هضم در روده و معده حیوانات

اولین عمل پس از مصرف خوراک، عمل هضم است. معده و روده کوچک حیوانات، طیف وسیعی از آنزیم‌ها را ترشح می‌کنند که نشاسته (منبع اصلی انرژی)، پروتئین (اسیدهای آمینه)، چربی‌ها (لیپیدها) و نمک‌ها (مواد معدنی) را به اجزای ساده‌شان تجزیه می‌کنند که متعاقباً جذب می‌شوند. آنچه هضم نشده باقی می­‌ماند به بخش انتهایی روده منتقل می‌­شود، جایی که میکروفلور برای رشد خود از آن استفاده می­‌کند، با در نظر گرفتن این که همه چیز در آنجا بعداً در محیط دفع می شود.

راندمان هضم در مورد فسفر فیتات (سبزیجات) تا ۳۰ درصد یا در محصولات لبنی تا ۹۰ درصد (در جیره خوکچه‌­ها استفاده می­‌شود) می‌­تواند باشد. البته فیبر خام عملاً غیر قابل هضم است و این یک منبع انرژی برای غیرنشخوارکنندگان است. از آنجایی که حیوانات، مواد مغذی را از طریق فرآیند هضم، از طریق ترشح آنزیم‌ها از خوراک دریافت می‌کنند، بهبود قابلیت هضم این مواد غذایی واضح‌ترین و ساده‌ترین راه برای بهبود «منافع اصلی» حیوانات است.

تاثیر استفاده آنزیم درهضم خوراک حیوانات

بهترین راه برای دستیابی به این هدف استفاده از آنزیم‌­هایی بوده است که می­‌توان به خوراک آن‌ها اضافه کرد. در واقع، ثابت شده است که در بیشتر موارد مفید بوده و باعث بهبود بازده خوراک حدود ۵ درصد و در نتیجه کاهش تقریباً ۵ درصدی در هزینه خوراک شده است. امروزه آنزیم‌های تجاری وجود دارند که قابلیت هضم انرژی، پروتئین و فسفر ، سه جزء گران ‌قیمت‌ترین غذای هر حیوان را افزایش می‌دهند. برای انرژی، کربوهیدرازهای اگزوژن (برخلاف آن‌هایی که توسط حیوان ترشح می‌شود) به تجزیه فیبر غیرقابل هضم کمک می­‌کنند.

علاوه بر این، از آمیلاز (که توسط حیوان ترشح می­‌شود) نیز در حیوانات بسیار جوانی که به اندازه کافی از این آنزیم تولید نمی­‌کنند برای کنترل غلظت زیاد نشاسته در خوراک آن­‌ها در اوایل زندگی استفاده می‌شود.

مطالعات اخیر اثر بسیار قوی آمیلاز را در تمامی دوران رشد نشان می­‌دهد و به نظر می‌رسد آمیلاز در تمام رژیم­‌های غذایی پر انرژی مورد نیاز است.

برای پروتئین‌­ها، پروتئازهای اگزوژن از عملکرد پروتئازهای درون‌زا تقلید می‌­کنند، بنابراین قابلیت هضم پروتئین را افزایش می­‌دهند. در مورد فسفر، فیتازها به آزادسازی فسفر فیتات کمک می‌کنند، بنابراین دفع فسفر در محیط را تا ۳۰ درصد یا بیشتر کاهش می‌دهند.

علاوه بر بهبود قابلیت هضم مواد مغذی، آنزیم‌­ها دارای مزایای جانبی هستند: آنزیم‌­ها مقدار مواد مغذی موجود برای میکرو فلور روده را کاهش می­‌دهند و رشد باکتری­‌های بالقوه بیماری زا را محدود می­‌کنند. کاهش ویسکوزیته روده باعث افزایش جذب مواد مغذی و کاهش تکثیر باکتری‌­ها می‌­شود. کاهش تجمع آمونیاک در داخل ساختمان مرغداری‌ها به دلیل دفع کمتر نیتروژن است.

تاثیر استفاده آنزیم در سلامت حیوانات

موارد ذکر شده اثرات مفید غیر مستقیم اما مشخصی بر سلامت حیوانات دارند که سلامت حیوانات را بهبود می­‌بخشند. امروزه بدون شک، طیور از آنزیم‌های موجود در خوراک خود بهره می‌برند، به‌ویژه که قیمت مواد غذایی افزایش می‌یابد و کیفیت مواد اولیه کمتر از حد متوسط است. افزودن آنزیم‌­ها کیفیت خوراک را بهبود می‌­بخشند، هزینه خوراک را کاهش می­‌دهند، از سلامت حیوانات محافظت می‌­کنند، از محیط زیست محافظت می­‌کنند و بالاتر از همه باعث سود بیشتر در زمینه‌­ی کشاورزی می‌شوند.

برای مطالعه کامل کلیک کنید.

نکته:

شما با استفاده از مولتی آنزیم ناتوزیم پی و پی۵۰ می‌توانید به تمام خصوصیاتی که آنزیم‌ها دارند دست یابید و با کاهش انرژی، پروتئین و فسفر خوراک، سودآوری هنگفتی را برای مجموعۀ خود به ارمغان آورید.

برای تهیۀ آنزیم‌های فوق، با شرکت تک نام پندار آریا تماس بگیرید:

۰۲۱-۲۲۹۷۷۰۴۳-۶

۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *