ساخت واکسن کرونای مقاوم در برابر تمامی جهش‌ها

تزریق واکسن کرونا

نسل جدید واکسن کووید۱۹ توسط محققان دانشگاهی در انگلیس در حال توسعه است که هسته ویروس را مورد هدف قرار می‌دهد و در صورت موفقیت آمیز بودن، در برابر تمامی جهش‌های ویروس کرونا موثر خواهد بود.

طبق گفته محققان تا یک سال دیگر تولید واکسنی جهانی میسر خواهد شد که احتمالاً در برابر تمامی جهش‌های ویروس کرونا از انسان محافظت می‌کند.

در این حین پژوهشگران دانشگاه ناتینگهام مشغول توسعه دومین نسل واکسن کووید ۱۹ هستند که هدف آن هسته ویروس و همچنین پروتئین‌های اسپایک روی سطح آن می‌باشد. اگر این واکسن مبتنی بر دی ان ای کارآمد باشد نه تنها در برابر کووید ۱۹ بلکه در مقابل هرگونه شاخه تازه از ویروس کرونا مقاومت ایجاد می‌کند که در آینده به وجود خواهد آمد.

در حال حاضر محافظت واکسن تولیدی شرکت آسترازنکا و دانشگاه آکسفورد در مقابل جهش آفریقایی ویروس کرونا محدود است. همچنین هدف واکسن‌های فایزر و آسترازنکا پروتئین‌های اسپایک ویروس کرونا می‌باشد که ممکن است هنگام جهش ویروس کارآمدی خود را از دست بدهند.

محققان دانشگاه ناتینگهام با همکاری شرکت «اسکن سل» (زیرمجموعه دانشگاه) برای توسعه واکسن جدید روی بخش پروتئین نوکلئوکپسید (که بخش اعظم ذرات ویروس را تشکیل می‌دهد و به شدت محافظت می‌شود) متمرکز هستند زیرا معتقدند که دراین بخش احتمال جهش کمتری وجود دارد.

به گفته محققان فرایند تولید واکسن مذکور ساده است. علاوه بر آن نیازی به نگهداری آن در دمای بسیار سرد نیست. در صورتیکه بودجه مورد نیاز تامین شود، واکسن طی یکسال توسعه خواهد یافت.

مراحل اولیه آزمایش بالینی این واکسن جهانی در بهار سال جاری میلادی آغاز می‌شود.

برای مطالعه متن کامل خبر، اینجا را کلیک نمایید.

۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *