توسعه فناوری آب شیرین‌کن خورشیدی در ایران

گلخانه دریایی

پژوهشگران کشور به جهت گسترش فناوری استفاده از انرژی خورشیدی در تامین آب و انرژی از آب دریا، موفق به توسعه آب شیرین‌کن‌های خورشیدی برای گلخانه دریایی شدند.

مشاور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در سال جاری ۱۶ طرح مصوب داریم که هرکدام در حال پیگیری هستند.

دکتر نادرقلی ابراهیمی با بیان اینکه یکی از آنها گلخانه دریایی است، بیان کرد: استفاده از انرژی خورشیدی و مزیت ساحلی برای سواحل جنوبی خلیج فارس و دریای عمان نیاز است. از این رو یکی از طرح‌های ارائه شده، توسعه فناوری‌های آب شیرین کن‌های خورشیدی بود که به صورت پایلوت اجرایی شده است.

دبیر کارگروه تخصصی آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری در ادامه عنوان کرد: تا به حال فناوری استفاده از انرژی خورشیدی و تأمین آب و انرژی از آب دریا در گلخانه‌های دریایی در اختیار کشور ما نبوده و اکنون دانش بومی آن به نتیجه رسیده تا در گلخانه‌های دریایی مورد استفاده قرار بگیرد.

ابراهیمی همچنین اضافه کرد: این فناوری ویژه در سواحل دریا با استفاده از انرژی خورشیدی و از طریق رطوبت دهی و رطوبت گیری آب شور دریا را شیرین سازی می‌کند و در گلخانه دریایی برای آبیاری و همچنین تأمین سرمایش مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از مزیت‌های دیگراستفاده از این تجهیزات، اشتغالزایی است که به واسطه فناوری ایرانی ایجاد شده است.

وی افزود: از طریق این آب شیرین کن‌های خورشیدی آب و محصولات گلخانه‌ای در ساحل دریا تولید می‌شود که تاکنون از این انرژی بی بهره بودیم.

پس از دو دوره کشت در فصول سرد و گرم سال می‌توان مزیت این فناوری و صرفه‌جویی آن نسبت به موارد مشابه را تحلیل کرد.

برای مطالعه متن کامل خبر، اینجا را کلیک نمایید.

۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *