برآورد معادل پروتئین خام مولتی آنزیم ناتوزیم P و تاثیر آن بر عملکرد طیور گوشتی در جیره‌­های دارای کمبود پروتئین خام

برآورد معادل پروتئین خام مولتی آنزیم ناتوزیم P و تاثیر آن بر عملکرد طیور گوشتی در جیره‌­های دارای کمبود پروتئین خام- تک نام پندار آریا

نتایج پژوهش‌­ها در جوجه‌­های گوشتی حاکی از آن است که افزودن آنزیم‌­های چندگانه (Multi enzymes) که دارای فعالیت­‌های آنزیمی مختلف مانند زایلاناز، آمیلاز، فیتاز و پروتئاز هستند از طریق افزایش قابلیت هضم مواد مغذی (برای مثال پروتئین و انرژی) سبب بهبود افزایش وزن و بازده تبدیل خوراک می‌­شود.

امروزه روی آوردن به تغذیه دقیق (Precision nutrition) از دیدگاه اقتصادی و زیست محیطی اجتناب ناپذیر می‌­نماید. تغذیه دقیق بر اساس تعیین دقیق احتیاجات حیوان و مقدار مواد مغذی موجود در مواد خوراکی مورد استفاده در جیره­‌های طیور استوار است. با توجه به موارد ذکر شده،

تعیین دقیق معادل مواد مغذی که در اثر افزودن آنزیم‌­ها به عنوان یک ماده خوراکی به جیره برای حیوان ایجاد می‌­شود از اهمیت ویژه‌­ای برخوردار است.

با توجه به موارد ذکر شده، هدف از این پژوهش برآورد مقدار پروتئین خام مواد مولتی آنزیم ناتوزیمp بود. در مطالعات بسیاری از جمله زالینا و همکاران (۱۹۹۹) و منگ و اسلومینسکی (۲۰۰۵) نیز اثبات شده است که افزودن مولتی آنزیم حاوی فیتاز و پروتئاز سبب بهبود آزادسازی پروتئین و آمینو اسیدها می­‌گردد. مولتی آنزیم ناتوزیم p یکی از مکمل‌­های آنزیمی است که حاوی سلولاز، زایلاناز، آلفا امیلاز، بتاگلوکاناز، فیتاز، پکتیناز، پروتئاز، لیپاز و همچنین آمیلوگلیکوزیداز، همی سلولاز، اسید فیتاز، اسید فسفاتاز و پنتوزاناز می­‌باشد.

هدف آزمایش

هدف از این آزمایش برآورد مقادیر پروتئین خام معادل آنزیم ناتوزایم P بود برای انجام این آزمایش‌­ها از تعداد ۱۶۰ قطعه جوجه گوشتی یک روزه نر که از طریق سرعت رشد پر تعیین جنسیت شدند، استفاده شد. برای برآورد پروتئین خام معادل آنزیم، ۴ سطح پروتئین خام به صورت سطوح افزایشی مورد استفاده قرار گرفت و میزان سایرمواد مغذی (به جز ماده مغذی مورد آزمون) در بین تمام جیره‌­ها یکسان بود. علاوه بر این، ۴ سطح از مولتی آنزیم ناتوزیم P به صورت سطوحی افزایشی (۱۵۰، ۲۵۰، ۳۵۰ و ۴۵۰ گرم در هر تن) به جیره پایه (جیره حاوی کمترین سطح پروتئین خام) افزوده شد. هر یک از تیمارها (۸ تیمار مختلف شامل ۴ سطح ماده مغذی و ۴ سطح آنزیم) دارای ۴ تکرار و هر تکرار شامل ۵ جوجه نر بود. افزایش وزن، مصرف خوراک و ضریب تبدیل خوراک در سن ۲۸ و ۴۲ روزگی مورد اندازه‌­گیری قرار گرفت.

نتیجه

میزان ماده مغذی معادل آنزیم از مساوی قرار دادن رابطه تابعیت به دست آمده از سطوح مختلف ماده مغذی و آنزیم برای دو دوره ۰ تا ۲۸ و ۲۹ تا ۴۲ روزگی و کسر نمودن مقدار ماده مغذی موجود در جیره پایه تعیین شد. افزایش سطوح ماده مغذی در اکثر موارد موجب بهبود عملکرد شد. افزودن مولتی آنزیم ناتوزیم P به جیره‌­های پایه، موجب بهبود قابلیت استفاده از پروتئین خام شد. معادل پروتئین خام ۹۳۱ درصد برآورد شد.

برای مطالعه کامل کلیک کند

۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *