بازگشت واحدهای مرغداری غیرفعال به چرخه تولید و واردات مرغ

آرامش به بازار مرغ بازگشت- تک نام پندار آریا

طبق گزارش تهیه شده، بنابر آمار اعلامی روند جوجه‌ریزی از ابتدای اردیبهشت‌ماه همراه واردات تخم‌مرغ نطفه‌دار رو به افزایش بوده که این موضوع در کنار بازگشت واحدهای مرغداری غیرفعال به چرخه تولید و واردات مرغ زمینه را برای ایجاد آرامش و تعادل در بازار مرغ ایران فراهم کرد.

علی رغم آن‌که قیمت مرغ در ماه‌های گذشته به بالای ۱۰۰ هزار تومان رسیده بود، اما با سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی قیمت مرغ در شرایط کنونی به کمتر از نرخ مصوب رسیده است.

قیمت فعلی مرغ

طبق بررسی‌هایی که در سطح بازار انجام شده است‌، نشان می‌دهد که قیمت کنونی مرغ در مغازه‌ها ۷۰ تا ۷۳ هزار تومان است که با روند جوجه ریزی‌ها، بسیاری از کارشناسان صنعت طیور اذعان می‌کنند که در صورت عدم ورود پشتیبانی به امر خرید، قیمت مرغ بازهم کاهشی خواهد بود.

با وجود پتانسیل صنعت مرغداری ایران در سنوات گذشته جایگاه هفتم تولید در دنیا را به خود اختصاص داده بود که در شرایط فعلی با اعمال حمایت لازم در هیچ مقطعی از سال نه تنها نیازی به واردات مرغ نداریم، بلکه امکان صادرات حداقل یک میلیون تن مرغ مازاد به بازارهای هدف وجود دارد.

در همین خصوص جناب آقای نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی فرمودند: با جوجه ریزی ماهانه ۱۳۰ میلیون قطعه، نیاز بازار مرغ در ایران به طور قطعی تامین می‌شود.

آقای نیکبخت در ادامه فرمودند: میزان جوجه ریزی‌های اخیر در ۱۲ ماه گذشته بی‌سابقه است و دغدغه وزارت جهاد تامین به موقع نهاده برای مرغداران و بالابردن سقف جوجه ریزی است.

وزیر جهاد کشاورزی فرمودند: در تامین گوشت مرغ و گوشت قرمز برای جمعیت ۸۶ میلیونی امکان اینکه تمامی نیازها از بیرون تامین شود، وجود ندارد. به همین خاطر اساس کار خود را بر تولید داخل گذاشته‌ایم.

طبق آمارهای وزارت جهاد کشاورزی سالانه ۲ تا ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن مرغ در کشور ایران مورد نیاز است، درصورتیکه پتانسیل و ظرفیت صنعت از ۳ میلیون تن هم فراتر می‌رود.

مرغ کمتر از نرخ مصوب در بازار عرضه می‌شود

جناب آقای علی ابراهیمی مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی فرمودند: بنابر آمار تهیه شده در تیرماه ۱۳۲ میلیون قطعه و مردادماه ۱۳۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تن قطعه جوجه ریزی صورت گرفته است و پیش بینی می‌شود که در شهریورماه به ۱۳۰ میلیون قطعه برسد‌.

وی افزود: با توجه به افزایش جوجه ریزی، از پشتیبانی امور دام تقاضا شده که مرغ مازاد را از سطح بازار جمع آوری کنند تا شاهد کاهش قیمت مرغ نباشیم زیرا استمرار زیان مرغداران منجر به کاهش جوجه ریزی می‌شود.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی در ادامه فرمودند: در شرایط کنونی پشتیبانی امور دام به‌صورت جدی باید وارد بازار شود و همواره اقدام به جمع آوری و ذخیره سازی مرغ از سطح بازار کند.

جناب آقای علی ابراهیمی با بیان اینکه پتانسیل صنعت مرغداری بیش از ۳ میلیون تن است، گفتند: گرچه آمار رسمی در خصوص سرانه مصرف نداریم، اما طبق آمار اعلامی سرانه مصرف مرغ به ازای هر نفر ۲۴ تا ۲۵ کیلو می‌باشد که براین اساس مصرف سالانه مرغ ۲ میلیون تا ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن است.

به گفته وی، گرچه در خصوص تولید مرغ گوشتی تنها از لحاظ تامین جوجه و نهاده دامی وابستگی داریم ، اما با تامین و تدارک به موقع نهاده نه تنها در هیچ مقطعی نیاز به واردات مرغ نداریم، بلکه پتانسیل صادرات وجود خواهد داشت.

آقای ابراهیمی تولید ماهیانه مرغ را ۲۱۰ تا ۲۵۰ هزار تن اعلام کردند و فرمودند: با توجه به سرانه مصرف، ماهانه ۲۰۰ تا ۲۲۰ هزار تن گوشت مرغ مورد نیاز است.

وی نرخ کنونی هرکیلو مرغ زنده درب مرغداری را ۴۸ تا ۵۲ هزار تومان اعلام کردند و در ادامه فرمودند: با توجه به مازاد تولید و عرضه، مرغ کماکان کمتر از قیمت تمام شده تولید و مصوب در بازار در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

 پتانسیل صادرات حداقل یک میلیون تن مرغ وجود دارد

جناب آقای ارسلان قاسمی رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون فرمودند: بنابر اذعان تشکل و انجمن های تولیدی، جوجه ریزی به بالای ۱۳۰ میلیون قطعه رسیده که این میزان مازاد بر نیاز کشور است.

وی قیمت گذاری دستوری را آفت صنعت طیور دانستند و افزودند: با حذف قیمت گذاری دستوری و تامین به موقع نهاده‌ها در هیچ مقطعی از سال، بازار مرغ دچار نوسان نخواهد بود.

جناب آقای ارسلان قاسمی نیاز سالانه مرغ در کشور ایران را یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن تا ۲ میلیون تن اعلام کردند و در ادامه فرمودند: با توجه به پتانسیل تولید حداقل ۳ میلیون تن مرغ در کشور و سرانه مصرف، یک میلیون تن تولید مازاد بر نیاز کشور است.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون گفتند: با وجود جایگاه کشور در تولید مرغ در دنیا و پتانسیل صادرات نه تنها نیازی به واردات مرغ نداریم، بلکه با برنامه ریزی و تامین نهاده دامی امکان صادرات مازاد به بازارهای هدف وجود دارد.

 مازاد جوجه ریزی عامل اصلی ارزانی قیمت مرغ

جناب آقای مهدی یوسف خانی رئیس اتحادیه پرنده و ماهی فرمودند: قیمت کنونی هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۵۰ تا ۵۲ هزار تومان و مرغ گرم ۷۴ تا ۷۵ هزار تومان و در برخی مغازه ها حداکثر ۷۸ هزار تومان عرضه شود.

وی افزود: برآوردها حاکی از آن است که جوجه ریزی شهریورماه به ۱۴۰ میلیون قطعه برسد که این میزان مازاد بر نیاز کشور است.

به گفته وی، حداکثر جوجه ریزی ماهانه و نیاز کشور را ۱۰۰ میلیون قطعه اعلام کردند و بنابر جوجه ریزی صورت گرفته، استحصال گوشت مرغ ۴۰ هزارتن مازاد بر نیاز کشور است.

رئیس اتحادیه پرنده و ماهی با بیان اینکه نیازی به واردات مرغ نداریم، گفتند: با توجه به واردات مرغ و ذخیره سازی در انبارها، کمبودی در عرضه نداریم.

وی ادامه داد: با توجه به پتانسیل صنعت مرغداری، در صورت حمایت از مرغداران و تامین به موقع نهاده‌های دامی نه تنها نیازی به واردات مرغ نداریم، بلکه پتانسیل صادرات وجود دارد.

جناب آقای یوسف خانی فرمودند: با توجه به مازاد عرضه در برابر تقاضا، نرخ کنونی مرغ به کمتر از قیمت مصوب در بازار رسیده است که بنابر جوجه ریزی صورت گرفته پیش بینی می‌شود که تا پایان مهر ماه قیمت مرغ نوسانی نداشته باشد.

برای مطالعه کامل کلیک کنید.

۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *