چه‌ چیزباعث افزایش قیمت مرغ دربازارشده است؟واسطه‌هایاجوجه یک‌روزه

چه چیز باعث افزایش قیمت مرغ در بازار شده است- تک نام پندار آریا

طبق گزارش تهیه شده، برخی شواهد و شنیده‌ها حاکی از آن است که قیمت مرغ در بازار بیشتر از قیمت مصوب به‌دست مشتریان می‌رسد و اخیراً نیز جناب آقای آقامیری، سرپرست وزارت جهاد کشاورزی به مرغداران هشدار داده که در صورت گران‌فروشی مرغ، اقدام به واردات مرغ خواهد نمود، اما مرغداران در واکنش به صحبت آقای آقامیری نظر دیگری دارند؛‌ مثلا آقای محمدعلی کمالی سروستانی، مشاور اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی و کارشناس صنعت طیور کشور در این مورد می‌گوید:در واقع قیمت جوجه یک‌روزه بسیار بالاتر از قیمت مصوب به دست مرغداران می‌رسد و هزینه تولید را افزایش می‌دهد و دیگر اینکه بخشی از افزایش قیمت ممکن است توسط واسطه‌هایی انجام گیرد که هیچ ارتباطی به مرغداران ندارد و کنترل آن دست ما نیست.

جوجه‌ریزی بالا باعث افزایش قیمت جوجه یک‌روزه

مشاور اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی و کارشناس صنعت طیور کشور، جناب آقای محمدعلی کمالی سروستانی در این مورد به خبرنگاران فرمودند: مرغداران برای انجام تولید، حداکثر تلاش خود را انجام می‌دهند. اما به‌دلیل تقاضای بالای مرغداران برای جوجه‌ریزی شاهدافزایش شدید قیمت جوجه یک‌روزه هستیم و به‌همین دلیل جوجه یک‌روزه بسیار بالاتر از قیمت مصوب به مرغداران عرضه می‌شود؛ هجوم مرغداران برای جوجه‌ریزی زیاد است و همین مسئله باعث ایجاد حباب در قیمت جوجه یک‌روزه شده است.

افزایش قیمت جوجه یک‌روزه دلیل گرانی مرغ

آقای کمالی فرمودند:‌ در حال حاضر بزرگترین چالش مرغداران، قیمت جوجه یک‌روزه است و طبق بررسی‌های ما، مرغداران جوجه سویه‌های وارداتی را بین ۲۷ الی ۳۲ هزارتومان خریداری می‌کنند، در حالی که قیمت مصوب آن ۱۵۹۰۰ الی ۱۶۹۰۰ تومان است؛ این در حالی است که با وجود این مشکل، هیچ کدام از مرغداران جرأت شکایت ندارند؛ چراکه اسم آنها در لیست سیاه تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه قرار خواهد گرفت و برای تامین جوجه یک‌روزه با مشکل مواجه می‌شوند.

تقاضای شفاف‌سازی عرضه جوجه یک‌روزه در سامانه

وی افزود: پیشنهاد ما برای رفع این مشکل، این است که جوجه یک‌روزه هم مانند ذرت و سویا در سامانه‌ای مانند سامانه بازارگاه عرضه شود که مرغدارن بتوانند جوجه را از آنجا خریداری و وجوه مربوط به آن را در این سامانه پرداخت کنند که شفافیت وجود داشته باشد تا کسی نتواند بیشتر از قیمت مصوب جوجه را به مرغداران بفروشد.

مشکل تولید مرغ وجود ندارد

جناب آقای محمدعلی کمالی سروستانی در ادمه صحبت های خود فرمودند: بنابراین از نظر تولید مشکلی وجود ندارد اما به لحاظ هزینه‌های تولید، باید شرایط مناسب برای مرغداران فراهم شود؛ مهم‌ترین نهاده‌های تولید مرغدارای‌ها ذرت، کنجاله سویا و جوجه یک‌روزه است که ذرت و کنجاله سویا حدود ۵۵ درصد هزینه‌های تولید را شامل می‌شوند و جوجه یک‌روزه اگر قیمت متعادلی داشته باشد، سهم آن در هزینه تولید از ۱۲درصد بیشتر نیست اما در شرایط فعلی سهم جوجه یک‌روزه در قیمت تمام شده بیش از ۱۶درصد است.

وی افزود: دولت برای تامین دو قلم نهاده اول، یعنی کنجاله سویا و ذرت همه تلاش خود را هر چند دیر یا زود انجام میدهد تا مایحتاج مرغداران به دستشان برسد، ولی آنچه در شرایط فعلی باعث افزایش قیمت مرغ شده، افزایش قیمت جوجه یک‌روزه است.

افزایش قیمت توسط واسطه‌ها

مشاور اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی در ادامه توضیح دادند: نکته دیگر در این مورد اینکه، مرغداران مرغ را به‌صورت زنده درب مرغداری و به قیمت مصوب می‌فروشند و از آنجا به بعد دیگر مرغدار دخالتی در قیمت ندارد و اگر در این مسیر افزایش قیمتی اتفاق بیفتد به مرغدار مربوط نمی‌‎شود و نباید آن را به حساب مرغدار گذاشت بلکه به حساب واسطه‌ها می‌باشد.

شرایط تولید را فراهم کنید

آقای کمالی تاکید کردند: اگر عوامل تولید فراهم شود، قیمت‌های مصوب با اندکی اغماض و چشم‌پوشی برای مرغداران نسبتا مناسب است و چون توافق کرده‌ایم به آن پایبند خواهیم بود اما دولت باید تلاش کند تا شرایط و عوامل تولید به گونه‌ای فراهم شود که مرغداران جوجه‌ریزی را با رغبت بیشتری انجام دهند؛ چون ریسک کار فعلا برای مرغداران بالا است.

وی افزود: طبق توافق انجام شده، قیمت مرغ درب مرغداری ۵۲هزار تومان است و در تلاش هستیم که عوامل تولید به گونه‌ای فراهم شود که بتوانیم به تعهداتمان در این زمینه عمل کنیم و مرغداران نیز متضرر نشوند.

افزایش جوجه‌ریزی در چند ماه اخیر

 مشاور اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی و کارشناس صنعت طیور کشور، جناب آقای محمدعلی کمالی سروستانی در ادامه فرمودند: با اتفاقی که رخ داده بود، باعث شد که در اسفندماه سال گذشته تولید مرغ کم شود اما با برنامه‌ریزی انجام شده ظرف ۴ ماه اول امسال به سطحی خواهیم رسید که حتی مازاد نیاز جامعه گوشت مرغ تولید کنیم لذا در اردیبهشت‌ماه ۴۰-۳۵ درصد بیشتر از اسفندماه جوجه‌ریزی انجام شده و در خردادماه نیز۲۰-۱۵ درصد نیز به میزان جوجه‌ریزی اضافه خواهد شد که این موضوع به تنظیم بازار کمک خواهد کرد.

برای مطالعه کامل کلیک کنید.

۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *