آیا محلول­‌های مبتنی بر ساپونین به میزان کوکسیدیواستات برای مدیریت کوکسیدیوز و سلامت روده در جوجه­‌های گوشتی کارآمد هستند؟

آیا محلول­‌های مبتنی بر ساپونین به میزان کوکسیدیواستات برای مدیریت کوکسیدیوز و سلامت روده در جوجه­‌های گوشتی کارآمد هستند؟-تک نام پندار آریا

به صورت کلی سلامت حیوانات، خصوصا سلامت روده یک رکن اساسی و مهم در سلامت و رفاه حیوانات است. کوکسیدیوز می‌­تواند بر سلامت روده در جوجه‌­های گوشتی تأثیر منفی بگذارد.

جهت محدود کردن اثر این بیماری، کوکسیدیواستات­‌ها برای دهه­‌های مختلف به صورت موفقیت آمیز مورد استفاده قرار گرفته­‌اند. با این حال، استفاده زیاد از آن‌ها منجر به ایجاد  مقاومت در گله‌­های مرغ گوشتی شده است. علاوه بر این، تقاضای جامعه برای یک محصول بدون آنتی بیوتیک در حیوانات در حال افزایش است.

بنابراین، نیاز به توسعه محصولات  طبیعی و کاربردی برای حمایت از تولیدکنندگان و مرغداری­‌های مدرن جهت بهره‌وری در کنار تقاضای بازار وجود دارد.

گیاهان غنی از ساپونین مانند یوکا شیدیگرا (Yucca schidigera) و شنبلیله، نوید دهنده­‌ی این محصولات می‌باشند.

هدف از این ارائه، به اشتراک گذاشتن روش‌های مختلف به کار رفته جهت ارزیابی کارایی محلول­‌های گیاهی غنی از ساپونین Norponin XO 2 (NPXO2) و ترسیم یک تصویر واضحی از جایگزین‌­های موجود جهت مدیریت سلامت روده می‌­باشد.

آزمایش

از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۱، ۲ نوع طراحی آزمایشی اعمال شد. اولین مورد شامل آزمایش تجربی در مراکز تحقیقاتی بود. در این طرح آزمایشی از ۴ گروه از پرندگان استفاده شد:

گروه کنترل آلوده و درمان نشده (IUC)،

گروه کنترل غیر آلوده و درمان نشده (UUC)،

گروه آلوده تحت درمان با یونوفور (گروه کنترل مثبت)

گروه آلوده تحت درمان با NPXO2 (NPXO2).

طرح آزمایشی دوم در مزارع تجاری با ۲ گروه انجام شد.

گروه اول با روش­‌های معمولی مدیریت کوکسیدیوز و دیگری با مکمل NPXO2

در هر دو طرح، پارامترهای عملکردی تولید، پایش شد و سلامت روده با استفاده از روش جانسون و رید جهت درجه بندی ضایعه روده (ILS) مربوط به آلودگی کوکسیدیوز ارزیابی گردید.

نتایج آزمایش

نتایج آزمایش اول نشان داد که هر دو مکمل یونوفور و NPXO2 قادر به کاهش گونه‌های ایمریا بودند. در آزمایش دوم، علاوه بر این که مکمل NPXO2 به اندازه روش‌­های معمولی کارآمد بود بلکه پرندگان زیست پذیری بالاتری را نشان دادند.

این نتایج نشان می‌­دهد که مکمل NPXO2 یک روش  قابل اعتماد برای مدیریت سلامت روده در گله‌­های جوجه‌­های گوشتی می‌­باشد.

برای مطالعه کامل کلیک کنید.

۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *