دامپزشکی خراستان رضوی به پیامدهای سرما و قطع گاز در مرغداری‌ها هشدار داد

مشکل سیستم گرمایش و قطع گاز در زمستان امسال-تک نام پندار آریا

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور اداره کل دامپزشکی استان خراسان رضوی درمصاحبه خود با خبرنگاران فرمودند: مرغداران نسبت به پیامدهای سرما و برودت هوا و احتمال قطع گاز در فصل زمستان سال جاری هوشیار باشند و تمهیدات لازم را اتخاذ کنند.

جناب آقای علیرضا شهرام شرقی اظهار کردند: با توجه به آغاز فصل سرما و تجربه برودت هوا در این فصل، احتمال قطع گاز با توجه به افزایش مصرف وجود دارد بنابراین به مرغداران توصیه شدید داریم نسبت به تامین سوخت فسیلی برای شرایط اضطراری اقدام کنند.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور اداره کل دامپزشکی استان خراسان رضوی در ادامه فرمودند: با احتمال وقوع بارش و بارندگی امکان مسدود شدن موقت مسیر دسترسی به واحدهای مرغداری وجود دارد، بنابراین لازم است تولیدکنندگان تمهیدات لازم را برای تامین نهاده برای مصرف گله‌های خود داشته باشند.

وی افزود: با توجه به مشاهدات تلفات ناشی از قطع برق در برخی واحدها و بروز مسائل تنفسی به دلیل مشکلات ناشی از فعال نشدن سیستم تهویه، به مرغداران هشدار می‌دهیم وضعیت تامین برق اضطراری و کارآمدی آن را در سیستم‌های تهویه چک کنند.

جناب آقای شرقی افزودند: هفته گذشته در یکی از واحدهای مرغداری خراسان رضوی با ۶۰ هزار قطعه ظرفیت به دلیل قطعی برق و عدم اتصال برق به سیستم تهویه، ۳۰ هزار قطعه مرغ متاسفانه تلف شدند.

واکسیناسیون

اداره کل دامپزشکی استان خراسان رضوی با اشاره به ضرورت و اهمیت واکسیناسیون طیور در طول مدت پرورش هر گله اظهار کردند: واکسیناسیون ۵۳۶ میلیون و ۳۱۴ هزارو ۹۸۰ نوبت سر در طیور صنعتی استان در برابر بیماری‌های مختلف طی ۹ ماه گذشته از سال جاری ثبت شده است.

وی اضافه کرد: واکسیناسیون انجام شده در برابر بیماری‌های ویروسی مانند “نیوکاسل، آنفلوآنزا، برونشیت، گامبورو، مایکو پلاسما، سالمونلا و آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان” انجام شده است.

آقای شرقی در ادامه صحبت‌های خود با تاکید بر اینکه تمامی مرغداران باید اجرای برنامه پیشنهادی واکسیناسیون برای گله‌های پرورشی را طبق پروتکل‌های اعلامی انجام دهند، افزودند: متاسفانه مشاهده شده برخی واحدها به دلیل هزینه‌های اقتصادی بالا از انجام برخی واکسن‌ها خودداری کردند که این اقدام تضعیف سیستم ایمنی مرغ و حساس شدن در برابر بیماری‌ها گوناگون را در بردارد.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی بیان کردند: میزان واکسیناسیون امسال در بخش طیور استان خراسان رضوی به دلیل افزایش برنامه تکلیفی جوجه ریزی تا ۱۰ میلیون قطعه در هر دوره نسبت به پارسال افزایش دارد.

برای مطالعه کامل کلیک کنید.

۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *