برای خودکفایی سه نهاده جو، ذرت و سویا هدف گذاری شده است

تامین و خود کفایی سه نهاده سویا، ذرت و جو طی چهار سال آینده- تک نام پندار آریا

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع‌ طبیعی و محیط ‌زیست مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برآورد ما این است که می توانیم با برنامه ریزی های انجام شده، طی سه تا چهار سال آینده نیاز کشور به سه نهاده دامی جو، ذرت و سویا را تامین کنیم و به خودکفایی برسیم.

جناب آقای محمد جواد عسکری ، نیاز سالانه کشور ایران به این سه قلم کالا را حدود ۲۱ میلیون تن برآورد کردند و افزودند: البته تحقق این مهم و موفقیت در این مسیر نیازمند همراهی دستگاه‌ها و مجموعه های ذی ربط است.

آقای عسکری در ادامه فرمودند: با این کار از خروج حجم قابل توجهی ارز از کشور برای تهیه جو، سویا و ذرت می‌توان جلوگیری کرد و این ارز را می‌توان صرف توسعه زیرساخت‌ها کرد و یا در اختیار تولید کنندگان قرار داد.

وی اظهارکرد: نگاهی که در گذشته در خصوص این مساله وجود داشت کاملا بر واردات این سه قلم کالا بود و تامین ۹۰ درصد نیاز کشور از طریق واردات بود و بر همین اساس یک نقشه راه برای کشور ترسیم شده که طی چهار سال آتی این نیازمندی‌ها در داخل تامین شود.

لزوم تخصیص یارانه به نهاده های دامی

نماینده مردم آقای داراب و آقای زرین دشت در مجلس شورای اسلامی گفتند: درخواست نمایندگان این است که دولت روی ذرت، سویا و جو یارانه بگذارد و اگر چنین کند هم به نفع تولید کننده و هم مصرف کننده خواهد بود.

جناب آقای جواد عسکری افزودند: در کشورهای توسعه یافته برای بخش کشاورزی یارانه می گذارند چرا که ریسک بخش کشاورزی بسیار بالاست و محصول کشاورزی در اثر سرما، گرما یا خشکسالی می تواند از بین برود و بنابراین نیاز به حمایت و پشتیبانی دارد.

نمایندگان مردم در ادامه صحبت‌هایشان فرمودند: بر همین اساس امسال در بحث بیمه برنامه‌های خوبی تدوین شده و اعتبارات قابل توجهی برای این منظور در نظر گرفته شده تا بتوان این بخش را حمایت و تقویت کرد.

لزوم افزایش تولید مرغ در کشور

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس، تاکید بر افزایش تولید مرغ در کشور را کردند و گفتند: معتقدیم در مقطع کنونی هیچ مرغ‌داری نباید فعالیت خود را متوقف کند و باید به سمت افزایش تولید برود.

جناب آقای عسکری افزود: باید ضمن برآورد نیاز کشور به مرغ، بحث افزایش تولید را نیز با اتخاذ ۲ راهکار از جمله ایجاد صنایع تبدیلی و زمینه سازی برای صادرات دنبال کرد.

وی افزود: در بحث کاهش قیمت مرغ چندین مکاتبه با رئیس جمهور انجام شده و جلساتی نیز با رئیس جمهور، رئیس قوه قضائیه، دادستان کل کشور و شورای امنیت ملی برگزار شده است تا بتوان بحث امنیت غذایی را سامان‌دهی کرد.

وی، اتخاذ تصمیمات خلع الساعه، واردات مرغ، توقف جوجه‌ریزی و ناهماهنگی در تامین نهاده‌های دامی را از جمله عواملی دانست که موجب افزایش قیمت مرغ در بازار می‌شود.

برای مطالعه کامل کلیک کنید.

۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *