سالانه ۲ میلیون قطعه جوجه یک روزه بوقلمون در گیلان تولید می‌شود

سالانه ۲ میلیون قطعه جوجه یک روزه بوقلمون در گیلان تولید می‌شود- تک نام پندار آریا

طبق گزارش تهیه شده، رئیس جهاد کشاورزی گیلان فرمودند: سالانه ۱.۵ تا ۲ میلیون قطعه جوجه یک روزه بوقلمون در استان گیلان تولید می‌شود. جناب آقای صالح محمدی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به موضوع فعالیت هشت واحد بوقلمون مادرگوشتی در گیلان اظهار کردند: توان تولید این واحدها در استان سه میلیون قطعه است که اکنون به طور میانگین بین ۱.۵ تا ۲ میلیون قطعه جوجه یک‌روزه بوقلمون در گیلان تولید می‌کنند.

وی با بیان اینکه توان گیلان در تولید جوجه یک‌روزه بوقلمون بیش از این میزان است، افزودند: اگر در آینده موضوع صادرات مطرح شود می‌توان از حداکثر ظرفیت تولید جوجه یک‌روزه در این بخش استفاده کرد ضمن اینکه این استان تولید ۴۵ درصد جوجه یک روزه بوقلمون کشور را داراست.

تولید گوشت بوقلمون در گیلان

آقای محمدی با تشریح آمار تولید گوشت بوقلمون در گیلان طی بازده زمانی سال ۱۳۹۸ تاکنون اظهار کردند: از سال ۹۸ تا ۱۴۰۱ به ترتیب هزار و ۲۵۰ تن، هزار و ۲۷۸ تن، هزار، ۷۲۴ تن و هزار و ۸۲۷ تن گوشت بوقلمون در این استان تولید شد و پیش‌بینی امسال ۲ هزار تن است. رئیس جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به فعالیت ۱۸ واحد بوقلمون گوشتی با ظرفیت ۹۳ هزار و ۹۰۰ قطعه در استان بیان کردند: گیلان رتبه هفت کشوری را از نظر تولید گوشت بوقلمون در کشور دارد.

وی با بیان اینکه سه واحد جوجه‌کشی بوقلمون با ظرفیت ۹۵۵ هزار و ۶۰۰ عدد تخم در هر دوره در گیلان فعال است، افزودند: با توجه به سلامت این گوشت و بالا بودن قیمت گوشت قرمز می‌توان بوقلمون را به عنوان یک غذای سالم جایگزین کرد. استان گیلان با کمتر از یک درصد مساحت کشور سالانه حدود ۵.۳ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی را تولید می‌کند و به عنوان یکی از قطب‌های مهم کشاورزی کشور در تامین امنیت غذایی نقش اساسی دارد.

استان گیلان دارای ۳۱۴هزار هکتار اراضی کشاورزی است و ۳۱۷هزار نفر از مردم استان در بخش کشاورزی مشغول به فعالیت هستند. برنج، چای، زیتون، پیله ابریشم، بادام زمینی، زیتون، فندق و مرکبات عمده‌ترین محصولات کشاورزی گیلان هستند. گیلان همچنین یکی از تولیدکنندگان مهم طیور در کشور است. این خطه بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و با کیفیت برنج در کشور به شمار می آید که با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری، رتبه اول کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده است. شهرستان‌های رشت و صومعه‌سرا بیشترین سهم را از مساحت اراضی شالیکاری گیلان در اختیار دارند.

برای مطالعه کامل کلیک کنید.

0

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *