نحوه نظافت و ضدعفونی در مرغداری

مرغداری ها به نظافت و ضدعفونی منظم و کامل به خصوص پس از زمستان و در پایان هر برداشت نیاز دارند. جهت تمیز کردن و ضدعفونی مرغداری‌ها، باید فرآیند منظمی را دنبال کنید که شامل تمیز کردنِ خشک و مرطوب، شستشوی سطوح و مهمتر از همه، ضدعفونی کردن منبع آب، ساختمان و تجهیزات است.

چرا تمیز کردن و ضدعفونی کردن ضروری است؟

تمیز کردن و ضدعفونی کردن مراحل مهمی جهت از بین بردن باکتری­های مضر و میکروارگانیسم­های بیماری‌زا است. بیماری­ها و عفونت­ها با از بین بردن پرندگان، موجب تلفات مستقیم به مرغداران می‌شود. همچنین می‌تواند باعث تبدیل ضعیف خوراک و وزن کم شود که می‌تواند تاثیر اقتصادی چشمگیری داشته باشد.

این بیماری­ها و عفونت­ها عبارتند از:

سالمونلا انتریتیدیس، بیماری مارک، مایکوپلاسما، ویروس­های تنفسی، اشرشیا کلی و جرب­ها سالمونلا انتریتیدیس بدون این‌که نشانه‌­های واضحی از بیماری بر جای بگذارد، موجب کلونیزه شدن روده‌ها می‌گردد. که می‌تواند یک خطر جدی برای مرغ‌های تخمگذار باشد، زیرا در نهایت به دستگاه تناسلی و تخمدان راه می‌یابد و تخم­ها را آلوده می‌کند.

در صورت اضافه شدن پرندگان جدید و یا جایگزینی گله، تصفیه آلودگی امری حیاتی است، بنابراین کاهش خطرات بیماری و عفونت از جمله سالمونلا انتریتیدیس باید در الویت باشد.

هنگام استفاده از مواد شوینده، سطحی که می‌بایست شسته شود را نیز در نظر بگیرید. یک شوینده اسیدی می‌تواند  میزان قابل توجهی از کلسیم و منیزیم تجهیزات فلزی را حل کند. این مواد شوینده می‌توانند غیرآلی یا آلی باشند مانند سرکه یا اسید سیتریک.

برای سایر سطوح، از یک شوینده با PH خنثی یا یک شوینده قلیایی ملایم استفاده کنید. به عنوان مثال، جوش شیرین (بی کربنات سدیم) یک شوینده قلیایی ملایم است.

قدرت شوینده قلیایی می­تواند متفاوت باشد و در صورت خورده شدن یک شوینده قلیایی قوی، سوختگی (سوزش) یا آسیب­ب‌های داخلی موجب می‌شود. پس از اتمام مراحل تمیز کردن مرطوب، باید سالن مرغداری را کاملاً خشک کنید، تا برای ضد عفونی آماده شود. مرحله خشک کردن بسیار مهم است، زیرا باعث جذب بهتر ماده ضد عفونی کننده می‌شود. خشک کردن همچنین به حذف میکروارگانیسم­ها نیز کمک می‌کند. پس از خشک شدن سالن مرغداری، فرصت خوبی است تا بازدید کاملی از سالن شود تا در صورت نیاز، تعمیراتی که لازم است انجام شود. قبل از ضد عفونی کردن این موارد را کامل نمایید.

عملیات ضدعفونی شامل چه مواردی است؟

برای سایر سطوح، از یک شوینده با PH خنثی یا یک شوینده قلیایی ملایم استفاده کنید. به عنوان مثال، جوش شیرین (بی کربنات سدیم) یک شوینده قلیایی ملایم است. قدرت شوینده قلیایی می­تواند متفاوت باشد و در صورت خورده شدن یک شوینده قلیایی قوی، سوختگی (سوزش) یا آسیب­های داخلی موجب می‌شود. پس از اتمام مراحل تمیز کردن مرطوب، باید سالن مرغداری را کاملاً خشک کنید، تا برای ضد عفونی آماده شود. مرحله خشک کردن بسیار مهم است، زیرا باعث جذب بهتر ماده ضد عفونی کننده می‌شود. خشک کردن همچنین به حذف میکروارگانیسم­ها نیز کمک می‌کند. پس از خشک شدن سالن مرغداری، فرصت خوبی است تا بازدید کاملی از سالن شود تا در صورت نیاز، تعمیراتی که لازم است انجام شود. قبل از ضد عفونی کردن این موارد را کامل نمایید.

عملیات ضدعفونی شامل چه مواردی است؟

تمیز کردن تنها بخشی از این فرایند است. بدون ضدعفونی کامل، نمی‌توانید از حفاظت مناسب، از طیور خود اطمینان حاصل کنید.علاوه بر ضدعفونی کردن سطوح، باید سیستم آبرسانی را نیز با مواد ضد عفونی کننده شست‌وشو دهید.این کار را ابتدا با تخلیه آب کثیف سیستم و شستن مسیر آب انجام دهید. مخازن را تمیز کنید تا رسوبات بیوفیلم از بین برود، سپس آن را با آب تمیز دوباره پر کنید. اکنون مواد ضد عفونی کننده را با رعایت نسبت‌های توصیه شده اضافه کرده و اجازه دهید تا برای مدت زمان مشخص باقی بماند. سپس آب داخل مخازن را تخلیه نموده و شست‌و‌شو دهید و در آخر مخازن را با آب تمیز دوباره پر کنید.

مراحل تمیز کردن چیست؟

تمیز کردن مرغداری قبل از ضدعفونی کردن آن بسیار مهم است. ضدعفونی‌کننده‌ها ‌نمی‌تواندن ذرات موجود را از بین ببرند و برای کارایی لازم نیاز به سطوح تمیز دارند.

مرحله اول تمیز کردن به صورت خشک می­باشد، در صورت وجود بیماری یا عفونت، این امر به کاهش هر گونه خطر آلودگی مجدد کمک می­کند. با جارو کردن، گردوغبار موجود بر روی تمام سطوح، وسایل، قفس­ها و لانه­های روی زمین را از بین ببرید. مواد چسبیده به سطوح و لانه­ی پرندگان، مانند کود را بتراشید، می­توانید آن­ها را به کمپوست اضافه کنید. پس از اینکه گرد و غبار را از تمام سطوح، سقف­ها  و دیواره‌ها پاک کردید، می‌توانید کف را جارو کنید تا گرد و غبار از مرغداری خارج شود. مرحله­ ی بعدی تمیز کردن به صورت مرطوب می‌باشد، جهت نفوذ موثر مواد آلی ترجیحاً از آب گرم  و از یک شوینده ملایم استفاده شود.

این کار را در ۳ مرحله انجام دهید:  خیساندن، شستن و آبکشی.

ابتدا با استفاده از اسپری کم فشار، هر منطقه­ای که بسیار آلوده است را خیس کنید و این کار را تا زمانی که کود و خاک جمع شده جهت پاک کردن، نرم و لطیف شود انجام دهید. در گام بعد، تمام سطوح سالن مرغداری، از جمله مناطقی که خاک و زباله در آنجا جمع شده است، مانند چارچوب پنجره و سقف را بشویید. برای این کار می­توانید از اسپری با فشار قوی استفاده کنید. برای پاک کردن آلودگی­های چسبناک می‌توانید از یک برس سفت نیز کمک بگیرید. و در آخر، آبکشی سطوحی که شسته می­شود بسیار مهم است. با این کار بقیه پسماندهای مضر نیز از بین خواهند رفت و اطمینان حاصل کنید که سطوح کاملا تمیز شده است.

در گام بعد، تمام سطوح را ضد عفونی کنید.روش های مختلفی برای استفاده از مواد ضد عفونی کننده، با کمک اسپری­ها، آئروسول­ها یا بخور وجود دارد.برای این کار می توانید از سمپاش استاندارد استفاده کنید. نازل اسپری خود را به سمت انتهای سقف مرغداری گرفته و به آرامی به پایین دیوارها بیایید، هنگام اسپری به کنج­ها و ترک­ها توجه کنید و سپس کف سالن را ضد عفونی نمایید.قبل از تعویض تجهیزات و جوجه ریزی باید اجازه دهید سالن مرغداری کاملاً خشک شود.برای ضد عفونی کردن تجهیزات، طبق دستورالعمل­های ارائه شده توسط سازنده تجهیزات راجع به ترکیب محلول و غلظت آن­ها، عمل نمایید.

توجه:
از کدام ماده ضدعفونی کننده استفاده کنیم؟

بر اساس ترکیبات آمونیوم چهارتایی ، اما بدون استفاده از نقره یا سایر VIRUKILL  ضد عفونی کننده فلزات سنگین، ویژه برای استفاده در دام و طیور است. شما می توانید با ویروکیل، هم شستشو و هم ضدعفونی سطوح را انجام دهید. هیچ بو، رنگ و طعمی ندارد و به سادگی می‌توانید از آن استفاده کنید.

virukill

منبع:

www.oxylpro.com

tnparia.com

۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *