چگونه مصرف آنتی‌بیوتیک در گله را کاهش دهیم؟

برای آنکه مصرف آنتی‌بیوتیک در گله را کاهش دهیم  مهم است که علت مصرف آنتی‌بیوتیک، میزان مصرف و روش تجویز آن را مشخص کنیم.

آنتی بیوتیک‌ها باید زمانی مورد مصرف قرار گیرند که بیماری درست تشخیص داده شده باشد و نیز مصرف آنتی بیوتیک ضروری باشد. مصرف آنتی‌بیوتیک باید به درستی و به مدت زمان مناسب باشد.

راه‌های زیادی وجود دارد که می‌توان از طریق آنها تعداد حیواناتی که آنتی بیوتیک مصرف می‌کنند را کاهش داد. معمول ترین روش، رعایت طرح‌های امنیت زیستی(بایو سکیوریتی) می‌باشد که باید مدیریت تغذیه، کیفیت بالای مواد غذایی و رعایت بهداشت غذا و آب نیز در نظر گرفته شود تا کمترین تماس با آلودگی برقرار شود.

امنیت زیستی:

برنامه امنیت زیستی باید بوسیله مدیریت فارم یا دامپزشک ارائه شود. رعایت آن برای همه کارکنان و ملاقات کننده‌ها ضروری می‌باشد. هر ورودی و خروجی به فارم باید با رعایت اصول تعریف شده باشد و به این صورت می‌توان منشا آلودگی‌های احتمالی در گله را مشخص کرد.

هم چنین می‌توان گام‌هایی در جهت کاهش خطر بیماری برداشت. مثلا، کارکنان نباید با هیچ گونه ای از پرندگان قبل از ورود به محل کار در ارتباط باشند.، تجهیزات محافظت شخصی مناسب برای همه پرسنل فراهم گردد و حالت‌های بهداشتی مثل حوضچه‌های ضدعفونی و امکانات شستشوی دست باید فراهم باشد. دوش گرفتن کارکنان قبل از ورود به فارم و بعد از خروج از فارم باید در نظر گرفته شود.

مدیریت:

پیشگیری از چالش بیماری‌ها با بهبود وضعیت مدیریت، عنصر اساسی در موفقیت روش کاهش مصرف آنتی بیوتیک‌ها دارد.

تکنیک‌های ساده در پرورش،که سبب برآورده شدن احتیاجات و نیازهای پرنده گردد نیز می‌توانند عملکرد و سلامتی را بهبود بخشد.

به طور مثال تراکم مناسب و تهویه مناسب ضروری هستند، همچنین منابع غذایی، آب و بستر بهداشتی نیز ضروری هستند. به علاوه پرندگان وحشی، و پستانداران کوچک می‌توانند بیماری را پخش کنند بنابراین حضور آنها در فارم باید به حداقل برسد و سیستم‌های پیشگیرانه باید در نظر گرفته شوند.

استفاده از برنامه واکسیناسیون مناسب بسیار موثر می‌باشد که می‌تواند احتیاج به آنتی‌بیوتیک در برنامه پیشگیری و کنترل را به حداقل برساند.

و نهایتا برای تولید کنندگان مهم است که به طور منظم غذا و محیط و در واقع پرندگان خودشان را از نظر بیماری‌ها بررسی کنند. کلیه این برنامه‌ها باید به طور منظم بررسی شود و برنامه زمانی و کارایی آنها مورد ارزیابی قرار گیرد. هم چنین سرعت آگاهی از حضور بیماری در گله، تشخیص و درمان حیوانات بیمار می‌تواند وابستگی به آنتی‌بیوتیک در گله را کم کند.

مطمئن بودن از کیفیت مواد‌‌غذایی :

غذا عامل اصلی جذب حشرات بوده و می‌تواند به وسیله طیفی از پاتوژن‌ها آلوده گردد. به روش‌های زیادی می‌توان از بالا بودن کیفیت غذا و عاری بودن آن از پاتوژن‌ها، مایکوتوکسین‌ها وکپک‌ها و باکتری‌ها مطمئن شد. جلوگیری از آلودگی مواد خام با باکتری‌های بسیار پاتوژن‌ها، سبب رشد طیوری با حداکثر ظرفیت‌های ژنتیکی و حداقل نیازهای آنتی‌بیوتیکی می‌شود.

علاوه بر مواد‌‌غذایی، کیفیت آب نیز باید در نظر گرفته شود. مصرف آب تاثیر مستقیم مصرف مواد غذایی دارد و بنابراین باید بالاترین کیفیت ممکن را داشته باشد.  مصرف آب طیور باید به دقت مانیتور شود چون در مواردی که کیفیت آب پایین باشد، مساله مهمی است. آب‌هایی از منابع زیر زمینی باید به طور منظم چک شوند تا از سطح مناسب املاح آنها مطمئن شد. ذخیره آب و لوله‌های آبرسانی نیز باید مرتبا چک شوند.

هر زمان که مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها بررسی شد و کاهش یافت ، سایر افزودنی‌های  طبیعی خوراک و سایر جایگزین‌ها مورد بررسی و مصرف قرار گیرد. محصولات متنوعی وجود دارند که هماهنگ با بیولوژی حیوان برای تحریک رشد طیور در سیستم کاهش مصرف آنتی بیوتیک وجود دارند.

منبع: سایت www.feedstrategy.com

۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *