غیرفعال‌سازی بیماری گامبورو (IBD) با ضدعفونی‌کننده ویراکیل

ویراکیل

غیر فعال کردن ویروس بیماری گامبورو (IBD) به دلیل ساختمان آن بسیار سخت است. زیرا ویروس بدون پوشش است که به این معنی است که ویروس تنها دارای ماده ژنتیکی است که به‌وسیله پوسته پروتئینی احاطه شده است. هر ضدعفونی کننده‌ای که ویروس IBD را غیرفعال می‌کند باید قادر به بر هم زدن دیواره پروتئینی آن باشد که بسیار سخت است و تنها تعدادی از محصولات موجود قادر به غیرفعال‌سازی موثر ویروس IBD به شکل صحیح می‌­باشند.

ویراکیل یکی از معدود محصولات موجود در بازار می‌باشد که توانایی این کار را دارد. تست‌های آزمایشگاهی متنوعی شامل، یک تست که توسط آزمایشگاهGLP در آمریکا انجام شده، تایید کرده است که ویراکیل ،IBD را غیرفعال می­‌کند.

یکی از مشکلات اصلی با ویروس IBD این است که در حیوانات جوان، ارگان هدف اصلی بورس فابریسیوس است. این ارگان در پاسخ های ایمنی در پرندگان، فعال است و اگر آسیب ببیند، سیستم ایمنی پرنده دچار مشکل می‌شود. به بیان دیگر سیستم ایمنی آنها به طور کامل عملکردی نیست. این مساله بر تاثیر گذاری واکسیناسیون نه تنها بر علیه IBD ، بلکه سایر پاتوژن‌ها موثر است.

زمان مناسب واکسیناسیون گله:

تلاش اصلی برای کنترل مشکلات ناشی از IBD (جدا از روش‌های بدیهی غیرفعال‌سازی ویروس مرحله قبل از پر کردن سالن‌ها ) ایجاد آنتی بادی مادری در گله است و سپس استفاده از روش‌های متنوع محاسبه و پیش بینی برای محاسبه زمان واکسیناسیون است.

اگر در زمان واکسیناسیون با واکسن زنده، سطح بالایی از آنتی بادی مادری موجود باشد، به ویروس واکسن زنده حمله می­‌کنند و واکسن موثر نخواهد بود. هر چند اگر سطوح بالایی از ویروس باقی مانده باشد، آنها هم به پرنده حمله کرده و آنتی بادی مادری بسیار سریعتر از پیش بینی، تمام می­‌شود.

این بدان معنی است که آنتی بادی‌های مادری محافظت کننده، بسیار سریعتر مصرف می‌شوند و تا زمانی که پرنده واکسینه شود، آنتی بادی برای محافظت پرنده باقی نخواهد ماند. ممکن است این مساله سبب ایجاد گامبورو کلینیکی نشود اما سبب  ایجاد پارامترهای تولیدی به میزانی پایین تر از سطح اپتیمم، کارایی ضعیف واکسیناسیون و افزایش درگیری با بیماری‌ها می­‌شود.

تست کارایی ویراکیل:

کارایی ویراکیل بر علیه IBD در آزمایشگاه‌های زیادی شامل یک آزمایشگاه معتبر GLP  در آمریکا، مورد آزمون قرار گرفته است. در آزمایشی که در دانشگاه Free State انجام شد، دو قفسه مرغ بوسیله واکسن زنده سویه IBD آلوده شدند. یک قفسه به‌وسیله محصولات بر پایه گلوتارآلدهید ضدعفونی شد. قفسه دیگر با روش ویروکیل ضد عفونی گردید. جوجه‌های SPF وارد این محیط شدند. این پرنده‌ها هیچ گونه آنتی بادی بر علیه IBD ندارند. سرم این پرندگان در طول زمان جمع آوری شد تا برای میزان آنتی بادی مورد بررسی قرار گیرد. تنها راهی که آنتی بادی‌ها می‌توانستند بوجود بیایند این بوده است که ویروس واکسن که به زمین افزوده شد، غیرفعال نشده باشد.

نتیجه تست:

در قفسی که به‌وسیله محصولات بر پایه گلوتارآلدهید ضدعفونی شد، پرندگان آنتی بادی ترشح کردند، اما در قفس ویراکیل آنتی بادی ترشح نشد. این نتیجه به وضوح نشان می‌دهد که برنامه ضدعفونی ویراکیل در مرحله قبل از پرکردن سالن‌ها، اثر گذار است.

کاری از واحد علمی-فنی شرکت تک نام پندار آریا، مرداد۹۹

۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *