کشف مرگبارترین سم جهان در باکتری بوتولیسم

مرگ‌بارترین سم جهان در باکتری بوتولیسم-تک نام پندار آریا

کشف سم بوتولیسم در باکتری انتروکوکوس (Entrococcus) منجر به افزایش نگرانی نسبت به میکروب‌­ها شد. انتروکوکوس‌­ها نوعی باکتری قوی هستند که در وسعت معده‌ای-روده‌­ای تمام حیوانات زمین و همچنین انسان­‌ها رشد می­‌کنند و به طور کلی هیچ آسیبی نمی‌­رسانند.

اما ناتوانی عملکرد آن‌­ها، عامل اصلی عفونت­‌های مقاوم در برابر داروهای چندگانه بوده است؛ به ویژه در مناطقی مانند بیمارستان­‌ها که مصرف آنتی بیوتیک باعث اختلال در حفظ تعادل طبیعی میکروب­‌ها بوده است. بنابراین کشف یک سم جدید در نژاد انتروکوک، باعث نگرانی نسبت به انتروکوکوس­‌ها شده است.

طبق نمونه‌­ای که از مدفوع گاوهایی در مزرعه‌­ای در کارولینای جنوبی گرفته شده است. اشکال غیر منتظره­‌ای یافت شد که سمی را که شبیه سم بوتولیسم بودند را حمل می‌­کنند. این یافته در مجله‌­ی Cell Host and Microb 25 ژانویه­‌ی ۲۰۱۸ گزارش شده است.

این اولین باری است که سم بوتولیسم خارج از باکتری کلستریدیوم Clostridium botulinum مشاهده شده است. عواملی که موجب ممانعت از تجزیه‌ی توکسین (سم) در دستگاه گوارش می‌­شوند، فقط شامل خود توکسین نیست بلکه واحد کامل تشکیل دهنده‌­ی توکسین و پروتئین­‌های همراه آن در این امر دخالت دارند. این توکسین، نهمین سم شناخته شده است که لقب آن BoNT/En می‌­باشد.

چگونه توکسین بوتولینوم از یک گونه‌­ی باکتریایی به گونه­‌ی دیگر جهش می­‌یابد؟

پلاسمید شامل DNA ای هستند که به طور مستقل از کروموزوم‌­ها، می‌­توانند از یک باکتری به باکتری دیگر جهش یابند. پلاسمیدها در انتروکوکوس‌­ها کاملاً رایج هستند به همین دلیل است که احتمال داده می‌­شود سم بوتولینوم از یک باکتری ناشناخته وارد DNA پلاسمید شود و پلاسمید هم طی یک جهش داخل باکتری انتروکوکوس برود و باعث ایجاد مقاومت فراگیر نسبت به ونکومایسین و همچنین استافیلوکوکوس اورئوس شود.

آیا باید نگران بود؟

باکتری­هایی که توکسین را حمل می­‌کنند نسبت به آنتی بیوتیک حساس‌­اند. این توکسین تنها در یک حیوان معمولی پیدا شده و هیچ نشانه‌­ای از بیماری بوتولیسم در آن مشاهده نشده است.

وقتی سی سی ژانگ و همکارانش این سم را در موش­‌های آزمایشگاهی تست کردند، آن سم اثر کمی یا هیچ اثری نداشت. آن­‌ها این سم را دست کاری کردند تا به یک هدف بهتری از نورون موش­‌ها و Rat­ها بزنند. پس از تزریق مشاهده کردند سم قوی تر شده و فعالیت عصبی آن­‌ها را از کار انداخته است و باعث سکته­‌ی ناقص در آن­‌ها شده است.

برای مطالعه کامل کلیک کنید.

۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *