چگونه بهترین غذای خشک را برای سگمان انتخاب کنیم؟(بخش دوم)

غذای خشک سگ

با­توجه به اصولی که در بخش اول مقاله “چگونه بهترین غذای خشک را برای سگمان انتخاب کنیم؟” مطرح شد، (غذای خشک ایده آل­ ترین غذا برای همه سگ‌ها نیست، هیچ نوع غذایی برای همه‌ی سگ‌ها مناسب نیست و به طور مرتب باید نوع غذای حیوان تغییر کند) اکنون این آمادگی را دارید که به دنبال غذای خوب برای سگتان بگردید.

به دنبال چه چیزی برای غذای سگ خود باشیم؟

غذاهای خشک سگ با کیفیت بالا را می ‌توان با ویژگی‌های مشخص شده در زیر که  بر روی بسته بندی محصولات در قسمت مواد تشکیل دهنده آنها آمده است، تشخیص داد:

سبزیجات، میوه و غلات

مواد تازه و فرآوری نشده، موادغذایی هستند که حاوی موادمغذی سالم در تمام ترکیبات طبیعی خود می‌­باشند. ویتامین ها، آنزیم ها و آنتی اکسیدان ها به طور دست نخورده در آن ها وجود دارد و همچنین احتمال وجود ناخالصی در غذا بسیار کمتر است.

معمولا هر نوع غلات و ‌یا سبزیجات در غذای حیوان شما برای انجام وظیفه‌ی خاصی تعبیه شده است. برای مثال استفاده از تفاله چغندر در غذای سگ برای سفت کردن مدفوع حیوان است که باعث کوچک شدن و خشک شدن مدفوع حیوان می‌شود. افراد ترجیح می ‌دهند که تمامی موادغذایی که در اختیار حیوان خود قرار می­‌دهند از چنین خصوصیاتی بهره‌ مند باشند اما وقتی که‌ یک ‌یا دو قطعه از این مواد‌غذایی را در اختیار حیوان می­ گذاریم، نمی‌تواند تمام نیازهای غذایی حیوان را برطرف کند به خصوص اگر این مواد جزء موادغذایی با ارزش غذایی پائین‌تری برای حیوان باشد.

∎ پروتئین حیوانی درصدر لیست مواد تشکیل دهنده قرار دارد

پروتئین‌های حیوانی خوش طعم تر بوده و ارزش بیولوژیکی بالاتری نسبت به پروتئین‌های منبع گیاهی دارند. عناصر تشکیل دهنده براساس وزن ذکر شده است بنابراین یک ماده غذایی باید دارای یک یا دو پروتئین حیوانی باشد.

منبع پروتئین حیوانی باید مشخص شود – مرغ ، گوشت گاو ، گوشت بره ، و غیره. “گوشت” و “پروتئین حیوانی” نمونه‌هایی از منابع کم پروتئین با منشا مشکوک هستند. “وعده‌های غذایی” پروتئین حیوانی (به عنوان مثال “کنجاله مرغ” ، “کنجاله گوشت گاو” ، “کنجاله بره” و غیره نیز باید نامگذاری شود. به کاربردن”وعده غذایی گوشت” تقریباً در مورد هر چیزی می‌تواند باشد و به تنهایی کافی نیست.

همه­‌ی گوشت‌ها به عنوان تنها منبع پروتئین نمی‌توانند در غذای خشک قرار گیرند زیرا شامل پروتئین کافی نیستند. گوشت‌ها به طور متوسط دارای ۶۵% تا ۷۵% آب و ۱۵% تا ۲۰% دارای پروتئین هستند.

زمانی که‌ یک گوشت کامل در ابتدای لیست مواد تشکیل دهنده قرار می­‌گیرد باید منبع پروتئین دیگری وجود داشته باشد تا پروتئین کافی کل غذا تامین شود، که ترجیح می‌دهیم از پروتئین حیوانی به جای پروتئین گیاهی برای پرکردن این نقش استفاده کنیم.

“وعده‌غذایی” پروتئین حیوانی در اصل گوشت ماهیچه ای پخته و خشک شده است اگرچه مقداری در آن استخوان، پوست و بافت همبند وجود دارد. وعده‌های غذایی پروتئین حیوانات تا حدود ۱۰% خشک می‌شود و شامل ۶۵% پروتئین است.

موادآلی با عناصر ارگانیک

هر دو مورد، در صورت استفاده تاثیر بهتری در محیط زیست دارند، مواد آلی ممکن است به ویژه برای سگ‌های مبتلا به سرطان ، حساسیت‌های شیمیایی‌ یا سایر مشکلات جدی سلامتی مناسب  باشند و اما پزشکان کل نگر آنها را برای همه موجودات مناسب می‌دانند.

مراقب چه نکاتی باید باشیم:

در اینجا برخی از مواردی که یک غذای درجه یک نباید شامل آنها باشد، آورده شده است:

فرآورده‌های فرعی گوشت و مرغ

برخی از قسمت‌های غیرماهیچه‌ای حیوانات (به عنوان مثال: اعضای داخلی بدن) بسیار مغذی هستند – در برخی موارد، پروتئین و چربی بیشتر به عنوان فقط دو نمونه مغذی، نسبت به گوشت‌های عضلانی است. اما بسیاری از قسمت‌های دیگر حیوانات نیز وجود دارند که ارزش غذایی بسیار کمتری دارند – و ارزش مالی کمتری برای فرایند تولید دارند ، بطوریکه با دقت کمتری برداشت، پردازش و ذخیره می‌شوند.

گوشت‌هایی که دارای چربی بالایی هستند می‌توانند به سرعت فاسد شوند. چربی‌های فاسد نه تنها بو و طعم بدی می‌دهند بلکه می‌توانند به سرعت ویتامین‌ها و سایر موادمغذی موجود در یک ماده غذایی را از بین ببرند. بدتر از همه چربی‌های فاسد سرطان‌زا هستند.

به طور کلی، استفاده از گوشت کامل در تهیه غذای سگ گران قیمت است و هزینه‌ی آن منطقی نیست. بنابراین با توجه به دلایل گفته شده، پیشنهاد ما این است که از غذاهایی که حاوی فرآورده‌های جانبی ‌یا وعده‌های جانبی هستند پرهیز شود.

∎ افزودن شیرینی

سگ‌ها هم مثل انسان‌ها از غذای شیرین خوششان می­آید. شیرین کننده‌ها بطور قابل ملاحظه ای بسیاری از سگ‌ها را به خوردن غذاهایی که دارای بافت دانه ای غلات هستند ترغیب می‌کنند.( این نوع از غذا شامل پروتئین حیوانی کمتری است که برای سلامت حیوان بهتر است)

∎ مواد نگهدارنده مصنوعی مانند: ethoxquin/BHT/BHA

به جای مواد نگهدارنده‌ی مصنوعی می­‌توان از نگهدارنده‌های طبیعی مانند توکوفرول(انواع ویتامین  E، ویتامین C و عصاره رزماری) استفاده کرد. مواد نگهدارنده برای حفظ چربی ها و جلوگیری از اکسیداسیون و فاسد شدن مواد‌غذایی نیاز است.

مواد نگهدارنده‌ی طبیعی به اندازه‌ی مواد نگهدارنده‌ی مصنوعی نمی ‌توانند از موادغذایی در مقابل فاسد شدن نگهداری کنند. بنابراین صاحبان حیوانات خانگی همیشه باید تاریخ را بر روی برچسب محصول بررسی کرده و به دنبال محصولات نسبتا تازه باشند.

رنگ‌های مصنوعی

رنگ غذا برای سگ‌ها هیچ گونه تفاوتی ایجاد نمی­‌کند، استفاده از رنگ‌های شیمیایی در غذای سگ تنها برای جلب توجه شما می‌باشد.

چگونه غذای مناسب سگ خود را انتخاب کنیم؟

آیا تا به حال این اصطلاح را شنیده اید که “غذای مناسب برای ‌یک انسان می‌تواند برای انسان دیگر سم باشد؟” خب باید دانست که این موضوع برای سگ‌ها نیز به کار می‌رود.

به یاد داشته باشید: هیچ غذایی برای همه سگ‌ها مناسب نیست. با این فرض، موارد زیر را هنگام انتخاب غذا برای سگ خود در نظر بگیرید:

∎ سن سگ شما:

 آیا او‌ یک توله سگ در حال رشد است؟ ‌یا در سنین میانی است؟ ‌یک سگ مسن است؟

شما لازم است مقدار پروتئین و چربی مورد نیاز در رژیم غذایی سگ خود را با توجه به سن او به بهترین وجه تنظیم کنید تا نیازهای او را تأمین کند. از دامپزشک خود بپرسید که چه میزانی از پروتئین و چربی برای او نیاز است؟

جنسیت سگ شما:

سگ‌هایی که تولیدمثل می­‌کنند، باردار یا شیرده هستند نسبت به سگ‌های عقیم به انرژی بیشتری نیاز دارند.

∎ توده بدنی سگ شما:

تغذیه سگ‌های چاق متفاوت از سگ‌های لاغر می‌باشد. غذای موردنیاز برای سگ‌هایی که حرکات تمرینی زیادی انجام می‌دهند نیز در مقایسه با سگ‌هایی که حرکات کم یا هیچ حرکتی انجام نمی‌دهند فرق دارد.

∎ پیشینه سلامت سگ شما:

آیا سگ شما هرگونه شرایط خاص پزشکی مانند: آلرژی، سرطان، مشکلات گوارشی‌ یا تمایل به تشکیل سنگ کلیه دارد که  لزوما باید از ‌یک رژیم غذایی خاص پیروی کند؟

∎ بودجه مالی شما:

آیا واقعاً از پس هزینه‌های گران‌ترین غذاها برمی‌آیید؟ آیا دارای چند قلاده سگ یا فقط یک سگ هستید؟ سگهای غول پیکر یا کوچک؟

∎ در دسترس بودن محصول در منطقه شما:

در حالی که برخی صاحبان سگ برای دریافت غذای سگ مدنظر خود، به پرداخت هزینه‌های حمل و نقل برای مسافت‌های طولانی راضی هستند، عده ای دیگر راحتی را عاملی مهم در انتخاب معیارهای خود دانستند.

برگرفته از وب سایت: The Whole Dog Journal

برای دسترسی مستقیم به متن مقاله اصلی، اینجا را کلیک نمایید.

۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *