نخستین دستگاه واسط مغز و کامپیوتر تایید شده FDA به بیماران دچار سکته مغزی کمک می‌کند

دستگاه «IpsiHand» که به عنوان نخستین واسط مغز و کامپیوتر موفق به دریافت تاییدیه سازمان غذا و دارو آمریکا (FDA) شده است، به بهبود حرکت مچ دست بیمارانی که در اثر سکته مغزی دچار ناتوانی شده‌اند، کمک می‌کند.

دستگاه IpsiHand از دو قسمت جداگانه تشکیل شده است.  قسمت اصلی دستگاه روی مچ دست قرار می‌گیرد که به صورت بی‌سیم با قسمت دیگری که روی سر گذاشته می‌شود، ارتباط برقرار می‌‌کند. قسمتی که روی سر قرار می‌گیرد می‌تواند سیگنال‌های مغز را به دستگاه  الکتروانسفالوگراف ثبت کند. این سیستم بر اساس اکتشافی که یک دهه پیش در دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن کشف شده، ساخته شده است.

همانطور که می‌دانید هر طرف مغز حرکت‌های مربوط به سمت مخالف بدن را کنترل می‌کند. بنابراین اگر سکته مغزی به عملکرد سمت راست مغز آسیب رسانده باشد، سمت چپ بدن فرد آسیب دیده تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

دانشمندان در سال ۲۰۰۸ کشف کردند که سیگنال‌های حرکتی بدن توسط همان سمت مغز هم قابل تشخیص هستند اما زمانی که سمت مخالف مغز که مسئول اجرای حرکت است آسیب ببیند، این سیگنال‌ها تاثیری ندارند. این دسته از فعالیت‌های خاص مغز را سیگنال‌های یک طرفه مغز می‌نامند.

ایده اصلی ساخت این دستگاه پیدا کردن راهی برای شناسایی این سیگنال‌های یک طرفه و استفاده از آن‌ها برای کنترل دستگاه فوق بوده است. در سال ۲۰۱۷ محققان با آزمایش دستگاه به مدت ۱۲ هفته نحوه استفاده بیماران از آن برای برقراری ارتباط با اندام‌های خود را نشان دادند.

اریک لووتارد که در سال ۲۰۰۷ برای تجاری سازی این فناوری، شرکتی به نام Neurolutions  را تاسیس کرد می‌گوید: به طور کلی، هرگونه نقص حرکتی که بیمار شش ماه پس از سکته تجربه کرده باشد، یک نقص دائمی در نظر گرفته می‌شود. ما با ساخت این دستگاه متوجه شده‌ایم که بسیاری از بیماران می‌توانند در فرآیند حرکت مجدد اندام خود بهبود قابل توجهی داشته باشند.

دستگاه IpsiHand در حال حاضر در دسترس بیماران قرار ندارد اما Neurolutions در نظر دارد عرضه آن را از اواخر سال ۲۰۲۱ آغاز کند.

برای مطالعه کامل خبر اینجا را کلیک کنید

۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *