قیمت خوراک دام و گندم در بازارهای جهانی افزایش یافت

خوراک دام

افزایش قیمت خوراک دام و گندم در بازارهای جهانی، زنگ خطری است تا دولت برنامه‌های خوداتکایی در تولید خوراک دام و گندم را در دستور کار قرار دهد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی، به نقل از خبرگزاری فارس، روز سه شنبه ۲۷ آبان ماه، در بازارهای جهانی قیمت انواع ذرت به عنوان خوراک دام، گندم، و دانه‌های روغنی به صورت قابل ملاحظه ای افزایش یافت. هر بوشل (پیمانه حدود ۳۶ کیلوگرم) ذرت ۴ دلار و هر بوشل گندم ۲٫۲۵ دلار رشد داشت. 

بیش از ۷۰ درصد نهاده اصلی ایران مانند خوراک دام و طیور وابسته به تامین از طریق واردات است. سالانه حدود ۴٫۵ میلیون تن انواع خوراک دام از کشورهای دیگر وارد می‌شود. هر گونه افزایش قیمت بازار جهانی سبب خروج ارز بیشتر از کشور خواهد شد.

یکی از فعالان اقتصادی عنوان کرد: در چند ماه گذشته قیمت ارز حدود ۲۰ درصد در بازارهای جهانی رشد کرده است.

وی در ادامه تاکید کرد که مدیریت در واردات بسیار مهم است و اگر در زمان مناسب و قبل از گرانی واردات انجام شود، خروج ارز مازاد از کشور قابل کنترل خواهد شد.

وابستگی به واردات خوراک دام نه تنها باعث خروج ارز از کشور می‌شود، بلکه در بازار داخلی نیز سبب ساز نابسامانی شده است، به طوری که با وجود تولید محصولات پروتئینی مازاد از جمله مرغ و تخم مرغ افزایش قیمت آن را در داخل مشاهده می‌کنیم. به گفته کارشناسان عامل اصلی این امر، نهاده‌های گران قیمت است که به دست تولیدکننده می‌رسد.

افزایش قیمت گندم در بازار جهانی

افزایش قیمت گندم در بازار جهانی زنگ هشداری برای تغییر رویه مسئولان داخلی است تا نرخ خرید تضمینی را به‌گونه ای تعیین کنند که کشاورزان داخل ترغیب به کشت این محصول استراتژیک شوند.

امسال نرخ تضمینی خرید گندم کیلویی ۴۰۰۰ تومان توسط دولت اعلام شده است، اما به گفته کارشناسان هزینه واردات گندم به کشور دو برابر این میزان است.

برای مطالعه متن کامل خبر، اینجا را کلیک نمایید.

۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *