قابلیت هضم مواد مغذی، بهره وری تخم مرغ و رشد جنین در مرغ‌های تخمگذار تغذیه شده با افزودنی‌های مبتنی بر آنزیم باکتریایی

تاثیر آنزیم بر مرغ تخم گذار-تک نام پندار آریا

یک وظیفه مهم در تولید طیور، دست‌ یابی به حداکثر جذب مواد مغذی از مخلوط خوراک می‌­باشد. افزودنی‌­های خوراکی مبتنی بر آنزیم به افزایش زیست فراهمی مواد مغذی کمک می­‌کنند. گنجاندن این مکمل­‌های آنزیمی، پتانسیل سیستم گوارشی را افزایش و سطح آلودگی باکتریایی خوراک را کاهش می­‌دهند. علاوه بر این، افزایش راندمان جذب مواد مغذی توسط پرندگان نیز مفید می‌­باشد زیرا باعث کاهش دفع آن‌ها می­‌شود و در نتیجه، تأثیر مطلوبی بر محیط زیست می­‌گذارد. این امر بسیار قابل توجه می­‌باشد، زیرا پروتئین خام و فسفر (P) مضرترین ضایعات زیست محیطی حاصل از پرورش طیور هستند. در این آزمایش، افزودنی‌های خوراک مبتنی بر پروتئینازها و فیتازها جهت تأثیر آنها بر استفاده از مواد مغذی در جوجه‌ها، آزمایش می‌شوند.

هدف از این آزمایش بررسی اثر مکمل‌های آنزیمی میکروبی بر تولید تخم مرغ و قابلیت هضم مواد مغذی مرغ‌های تخمگذارمی‌­باشد. در مجموع ۳۶۰ مرغ تخمگذار از نژاد هایسکس براون بیست و یک هفته­‌ای که در سه تیمار با چهار تکرار از ۳۰ پرنده در قالب طرح کاملا تصادفی قرار گرفته بودند، به مدت ۳۰ روز پرورش داده شدند.

تیمارها شامل:

 گروه ۱: جیره پایه بر اساس استانداردهای تغذیه‌­ای پیشنهاد شده بود، که به عنوان گروه کنترل انتخاب گردید.

گروه ۲:  یک رژیم غذایی پایه همراه با آنزیم پروتئاز با غلظت ۱۰ واحد بر کیلوگرم.

گروه ۳: یک رژیم غذایی پایه مکمل با آنزیم فیتاز در غلظت ۱۰۰۰ FTU/kg.

مصرف مکمل آنزیم پروتئاز، باعث افزایش درصد ماندگاری ماده خشک و پروتئین خام در مرغ‌های تخم‌گذار نسبت به تیمار شاهد شد(۰/۰۵>p). و همچنین احتباس فسفر در مرغ‌­های تخمگذار با استفاده از آنزیم‌­ها، افزایش یافت. افزودن آنزیم پروتئاز به جیره باعث افزایش وزن مرغ های تخمگذار نسبت به سایر تیمارها گردید و همچنین ضریب تبدیل خوراک در مرغ‌­های تخمگذارِ دریافت کنندۀ مکمل­‌های آنزیمی، بهبود یافت (۰/۰۵ > P).

رژیم­‌های غذایی حاوی مکمل‌­های آنزیمی، وزن و توده ­ی مرغ را نسبت به رژیم­‌های غذایی که فاقد مکمل­‌های آنزیمی بودند افزایش دادند (۰/۰۵ > P).

ضخامت پوسته تخم مرغ با استفاده از آنزیم فیتاز نسبت به سایر تیمارها افزایش یافت. همچنین میزان خاکستر پوسته تخم مرغ در تیمارهای حاوی هر دو  مکمل آنزیمی افزایش یافت. با توجه به نتایج آزمایش، افزودن پروتئاز و فیتاز به جیره می‌­تواند در بهبود عملکرد مرغ­‌های تخمگذار و ویژگی های کیفی پوسته تخم مرغ موثر باشد.

نتیجه

نتایج مطالعه حاضر، با توجه به بهبود قابلیت هضم و حفظ مواد مغذی، امکان استفاده موثرتر از رژیم‌های غذایی را فراهم می­‌کند. عملکرد تولیدی و کیفیت پوسته تخم‌مرغ می‌تواند تحت تأثیر مثبت آنزیم‌های پروتئاز و فیتاز در جیره‌های مرغ‌های تخم‌گذار قرار گیرد. همچنین افزایش قابلیت هضم و جذب فسفر، صرفه جویی در منابع فسفر معدنی و مزایای استفاده از این افزودنی‌های بیولوژیکی دوست‌دار محیط زیست را توجیه می کند.

برای مطالعه کامل کلیک کنید.

۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *