علائم ونشانه‌ها ودرمان‌های‌ افسردگی درسگ

راه های پیشگیری از افسردگی در سگ-تک نام پندارآریا

افسردگی کلمه­‌ای است که همه آن را شنیده‌ایم و در زبان روزمره هم زیاد به کارمی‌­بریم اما اکثرافراد نمی‌­دانند که حیوانات نیزافسرده می­‌شوند. سگ­‌ها احساسات بسیار گسترده­­‌ای دارند و همانند انسان‌ها درزندگی خود، دوره­‌هایی از افسردگی را تجربه می­‌کنند. هنگام افسردگی غالبا غمگین و بی­حال هستند و تمایلی به بازی ندارند همچنین بی‌­قرار و ناآرام می شوند، برنامه خواب آن‌ها تغییر می­‌کند و در بیشتر موارد خوابشان زیاد می‌­شود و در موارد دیگر کم خواب می­‌شوند.

خوراک آن‌ها نیز تغییر می­‌کند، کم اشتها و گاهی بی‌ اشتها می‌­شوند. در نهایت برخی از آن‌ها مقادیر زیادی از وزن خود را از دست می‌­دهند و درگیر انواع بیماری­‌های جسمی می‌­شوند. به طور معمول افسردگی در سگ‌ها زیاد جدی نیست اما با این حال باید در اسرع وقت برای درمان اقدام شود. برای بهبود روحیه آن‌ها باید وقت بگذارید مثلا بازی­‌هایی که سگ شما از انجام آن‌ها لذت می‌برد را انجام دهید و دائما تشویقش کنید.

تشویقی‌ها را متناسب با سلیقه و ذائقه سگتان انتخاب کنید. خلق و خوی حیوانات بسیار متفاوت است. بعضی از حیوانات همیشه شاد و سرحال و برخی دیگر محتاط و آرام هستند به همین دلیل از انجام هر کاری لذت نمی­‌برند بنابراین فهمیدن نیاز آن‌ها سخت است و نیاز به گذشت زمان دارد و تحمیل انجام کاری به آنها باعث خستگی و مشکلات رفتاری و مخصوصاً افسردگی می‌­شود. قطعا با شناخت بهتر حیوان خود می­‌توانید به سلامتی آن کمک بیشتری کرده و زندگی خوبی را در کنار هم تجربه کنید.

افسردگی در سگ­‌ها مانند انسان‌ها در ماه­‌های طولانی و تاریک زمستان، شیوع بیشتری دارد و علاوه براین ، حیوانات در چنین شرایط آب و هوایی تحرک کمتری نیز دارند. افسردگی صرفاً فقط دلایل ذهنی و احساسی ندارد بلکه شرایط جسمانی حیوان هم موثر است.

چه عواملی باعث افسردگی در سگ­‌ها می شود؟

سگ‌ها ارتباط بسیار قوی با اطرافیان خود برقرار می‌­کنند و تغییراتی مانند جا به جا شدن یا از دست دادن صاحب خود و فقدان یا عدم حضور جفتشان، روحیه آن‌ها را به شدت تحت تاثیر قرار می‌­دهد. مثلا ورود عضو جدید به خانواده مانند بچه یا حیوان جدید و کم توجهی به سگ باعث ایجاد حس بی ارزش بودن در آن می­‌شود.

شایان ذکر است که احساس تنهایی و کم توجهی مهم‌‌ ترین دلیل افسردگی در حیوان و انسان است سگ­‌ها محیط و موقعیت یکنواخت خود را دوست دارند و ایجاد تغییر در آن به دلیل زمان بر بودن تطابق حیوان با موقعیت جدید، باعث حس عدم اطمینان در آن‌ها می­‌شود.

ترس نشانه یک مسئله اساسی در رفتار است و سگی که از چیزی می‌­ترسد و در حالت استرس و اضطراب مزمن قرار دارد منجر به افسردگی می­‌شود و گاهی انسان متوجه آن نمی‌­شود یا دیر از این موضوع آگاه می‌­شود.

هنگام افسردگی برای کمک به آن‌ها چه کارهایی باید انجام دهیم؟

اگر حیوان مشکل سلامتی ندارد، افزایش فعالیت به عنوان اولین قدم می‌­تواند موثر باشد. هنگام افسردگی سطح هورمون­‌های دوپامین، سروتونین و اکسی­توسین در بدن کاهش می­‌یابد و فعالیت‌های منظم روزانه در افزایش این هورمون‌ها و بهبود افسردگی موثر است.

همچنین اجراء منظم برنامه روزانه بسیار مهم است زیرا به سگ احساس امنیت می‌­دهد و اعتماد به نفس آن را تقویت می­‌کند به طور کلی بیرون بردن سگ، خیلی در روحیه آنها تاثیر می‌گذارد. اگر دلیل افسردگی سگ از دست دادن حیوان همراه وی بوده، آوردن حیوان خانگی جدید می‌­تواند کمک کند.

اگر افسردگی در اثر کم توجهی شما ایجاد شده، بهتر است وقت بیشتری را برای بازی کردن، غذا دادن، ماساژ و ابراز علاقه به حیوان خود اختصاص دهید.

(توجه کنید سگ‌ها از دست کشیدن به صورتشان خوششان نمی آید!). دارو درمانی آخرین قدم است. ابتدا باید از لحاظ شرایط روحی حیوان خود را درمان کنید سپس اگر نتیجه نگرفتید، دارو درمانی آغاز می­‌شود که فقط باید تحت نظر دامپزشک باشد.

برای مطالعه کامل تر مقاله کلیک کنید.

۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *