شرایط تأمین نهاده‌های دامی از هفتۀ آینده بهبود می‌یابد

پرورش جوجه

رئیس کمیسیون «کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست» مجلس شورای اسلامی گفت: کاهش واردات نهاده کمتر از مقدار مورد نیاز صنعت دام و طیور کشور عامل افزایش قیمت است و کمبود نهاده و قیمت بالای آن مربوط به سامانه بازارگاه نیست.
سید جواد ساداتی‌نژاد، درباره کمبود نهاده‌های دامی در کشور با مهم دانستن این موضوع گفت: واردات کالا چهار گام عمده دارد؛ ثبت سفارش که توسط بخش خصوصی انجام می‌شود، تخصیص ارز که توسط وزارت صمت معرفی و بانک مرکزی ارز لازم را تخصیص می‌دهد، تأمین ارز که توسط بانک مرکزی صورت می‌گیرد و بعد از خریداری کالا مرحله آزادسازی و ترخیص از گمرک و ورود به بازار کشور صورت می‌گیرد.
وی در ادامه با تاکید بر اینکه تا زمانی که کالا از گمرک خارج نشود، قابلیت توزیع ندارد، بیان داشت: سامانه بازارگاه زمانی فعال می‌شود که کالا مراحل اشاره شده را گذرانده و از گمرک ترخیص شده باشد.

نهاده های تامین شده از برزیل

ساداتی‌نژاد اظهار داشت: تأمین ارز برای نهاده دامی طی دو هفته اخیر وضعیت خوبی داشته است و بانک مرکزی پیرو تذکرات جدی در خصوص امنیت غذایی و نظارت و هشدار‌های مجلس، تأمین ارز نهاده‌ها را در اولویت قرار داده است، اما به یک بازه زمانی دو ماهه نیاز است تا واردات نهاده با این ارز تامین شده از برزیل به ایران برسد.

حذف امضای طلایی سامانه بازارگاه

وی ادامه داد: در شرایط فعلی بازارگاه در توزیع دچار مشکلات و ایراداتی است که اشکالات آن هر چند دیر، اما در حال رفع شدن است. که این روند با ثبت تمام مرغ مادر‌های گوشتی، تخمگذار و فارمای اجداد تخمگذار و همینطور تعداد ۲۰۰ گاوداری بزرگ در سیستم، مراحل [توزیع نهاده]به صورت اتوماتیک در سیستم بازارگاه در حال انجام است. گرچه انتقاداتی در مورد فاصله زمانی ثبت تا زمان دریافت نهاده وارد است، اما می‌توان آن را اقدام خوبی دانست که باعث حذف امضای طلایی شده است و باید ادامه یابد.

۲۲ هزار واحد گوشتی در آستانه ورود به سیستم

سادتی نژاد با اعلام اینکه ۱۸ هزار واحد فعال از ۲۲ هزار واحد گوشتی کشور وجود دارد که توزیع نهاده در آن‌ها به صورت دستی و توسط معاونت امور دام‌های استان‌ها انجام می‌شود گفت: در صورتیکه وزارت جهاد به تعهداتش عمل کند، این واحد‌ها نیز تا هفته آینده وارد سیستم خواهند شد.

برای مطالعه متن کامل خبر، اینجا را کلیک نمایید.

۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *