سفال گیاهی جایگزینی برای سرما و گرمای اسپیلت‌ها در مرغداری‌ها

محققان کشور با استفاده از خاک و دو نوع گیاه ساختاری، نوعی سفال‌ را برای ایجاد سرمایش و گرمایش عرضه کردند که با کاهش ۶۷ درصدی مصرف آب قادر به تامین سرما و گرمای محیط است. به گفته آنها به دلیل اضافه شدن املاحی چون آهن و کلسیم در آب، کاربرد این نوع سفال در مرغداری‌ها ۹۰ تا ۹۵ درصد از مرگ و میر جوجه‌ها می‌کاهد و استفاده از آن در گلخانه‌ها موجب رشد بهتر گیاهان خواهد شد.

مرتضی چابکی، مجری طرح در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: در شرایط تحریم و نوسانات ارزی، قیمت بسیاری از قطعات وارداتی مورد نیاز بخش‌های صنعتی، گلخانه‌ها و مرغداری‌ها و دامداری‌ها دو برابر شده است.

وی یکی از قطعات وارداتی مهم در صنعت مرغداری و دامداری‌ها را “پت سلولزی” دانست و اظهار کرد: در کولرهای جدید به جای پوشال از صفحه‌های کاغذی فشرده استفاده می‌شود که اساس این صفحات “استات سلولز” است. با استفاده از “ استات ” کولرهای سلولزی تولید شد که به دلیل مزایایی که دارد، به تدریج جایگزین کولرهای آبی شده است.

چابکی با بیان اینکه “پت سلولزی” مورد نیاز کشور معمولا از کشورهایی چون ترکیه به کشور وارد می‌شود، ادامه داد: بهای هر پت سلولزی در حدود یک متر مربع حدود ۴۰۰ هزار تومان بود و در حال حاضر قیمت این محصول در بازار ایران به یک میلیون تومان رسیده است.

راهکاری برای کاهش هزینه‌ها:

چابکی، از ارائه‌ راهکاری برای کاهش هزینه‌ها در بخش‌های صنعتی در این زمینه خبر داد و خاطر نشان کرد: برای این منظور پس از ۴ سال تحقیق و بررسی نسبت به تولید محصول خاصی برای جایگزین کردن آن با پت‌های سلولزی اقدام کردیم. این محصول لوله‌های سفالی است.

مواد تشکیل دهنده لوله‌های سفالی:

این لوله‌ها ترکیبی از خاک، تخم شربتی و خاکشیر است و پس از مخلوط شدن آن با آب، در زیر پلاستیک به مدت ۲۰ روز تا یک ماه قرار داده می‌شود تا گل خام، برای کاربردهای بعدی آماده شود.

روش تولید:

چابکی اضافه کرد: زمانی که گل آماده شد در دستگاهی تحت فشار هیدرولیک تبدیل به لوله‌ خواهد شد و زمانی که این محصول در دمای ۱۸۰۰ درجه سانتی‌گراد پخته می‌شود، محصول نهایی لوله‌ای عاری از هرگونه انگل، میکروب و ویروس است.

سیستم سرمایشی و گرمایشی سفال با قابلیت تصفیه آب:

مجری طرح، مصرف آب زیاد را از دیگر چالش‌های استفاده از پت‌های سلولزی دانست و ادامه داد: کاغذ و چوب (پوشال) قادر به ایجاد سرما نیستند بلکه با مصرف آب می‌توانند سرما را برای محیط فراهم کنند و این در حالی است که لوله‌های سفالی ساخته شده، علاوه بر آنکه به دلیل ساختاری که دارند می‌توانند سرمایش دو برابری برای محیط فراهم کنند، مصرف آب را نیز کاهش داده‌اند.

برای مطالعه متن کامل خبر، اینجا را کلیک کنید.

۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *