درمان نوعی بیماری انگلی طیور با عرضه داروی گیاهی

مرغداری

دارویی گیاهی برای درمان بیماری انگلی به نام “کوکوکسیدیوز” توسط یکی از شرکت‌های دانش بنیان ارائه گردید.

شرح مختصر بیماری:

به گزارش پایگاه خبری اگروفودنیوز، انگلی به نام “ایمریا” عامل بروز یک بیماری مهم در صنعت طیور به نام کوکسیدیوز می‌باشد. انگل در دستگاه گوارش طیور تکثیر می‌یابد و سبب تخریب بافت روده و در نتیجه موجب سوء جذب، کم‌آبی، از دست دادن خون، از دست دادن رنگدانه پوست و افزایش حساسیت به سایر بیماری‌ها می‌شود.

کوکسیدیوز مانند بسیاری از بیماری‌های دیگر، بیماری “طیور جوان” است؛ زیرا با افزایش طول عمر طیور و مواجهه آنها با گونه‌های مختلف ایمریا، در بدن پرنده ایمنی ایجاد می‌شود. باوجود اینکه در اکثر موارد بیماری خفیف است، ولی به علت توانایی ایجاد زیان‌های اقتصادی فراوان، سیاست کنترل بیماری کوکسیدیوز بر اساس پیشگیری، درمان و تقویت سیستم ایمنی متمرکز است.

توضیحات متخصصین:

سارا حجازی، قائم مقام مدیر عامل یکی از شرکت‌های دانش بنیان حوزه گیاهان دارویی با بیان اینکه داروهای ضد کوکسیدیوز محدودیت‌هایی را برای استفاده طیور ایجاد می‌کند، اظهار کرد: این دارو هیچ‌گونه محدودیتی ندارد و برای انواع طیور قابل استفاده است و هیچ‌گونه عوارضی در گوشت و تخم مرغ برای انسان ایجاد نخواهد ‌کرد.

فاطمه عندلیب، دامپزشک مرکز تحقیقات این شرکت گفت: گیاه “درمنه خزری” در شمال ایران وجود دارد، در فصل پاییز برداشت می‌شود و دارای خاصیت اووسیت کشی بالایی است که به همین علت موجب کاهش شمار اووسیت‌ها و در نتیجه افزایش وزن گله، بهبود وضعیت فیزیولوژیکی گله و کاهش چشمگیر شمار تلفات گله می‌شود.

وی همچنین عنوان کرد: بیشتر داروهای ضدکوکسیدیوز موجود در بازار با آنتی‌بیوتیک‌ها و سایر ضد کوکسیدیوزها تداخل دارویی دارند و در صورت استفاده همزمان می‌تواند باعث ایجاد مسمومیت در سطح گله ‌شود، در صورتی که داروی تهیه شده در این شرکت هیچ‌گونه محدودیت و منع مصرف ندارد.

این محقق با اشاره به مکانیسم درمانی این داروی گیاهی توضیح داد: آرتمیزینین (Artemisinin) ماده موثره این داروی گیاهی دامپزشکی است که باعث افزایش فعالیت آندوپراکسیدازی سلول می‌شود که به نوبه خود موجب افزایش رادیکال‌های آزاد در سطح عامل ایجادکننده بیماری است.

برای مطالعه متن کامل خبر، اینجا را کلیک نمایید.

۱+

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *