تسهیل تامین امنیت غذایی جهان با فناوری هسته ای در ۴۰ سال آینده

کشاورزی هسته‌ای

سازمان خواروبار جهانی ملل متحد طی اعلامیه‌ای ضمن تاکید بر ۸ کاربرد تکنولوژی هسته ای در بخش کشاورزی، تامین امنیت غذایی جهان در ۴۰ سال آینده را تنها با تحقیقات میسر می‌داند و فن آوری هسته ای را به عنوان عاملی موثر در کاهش زمان تحقیقات می‌شناسد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی، به نقل از سازمان خواروبار کشاورزی ملل متحد(فائو)، از کاربردهای تکنولوژی هسته ای در بستر کشاورزی می‌توان به افزایش تولید محصولات، محافظت از منابع آب و خاک و افزایش ضریب امنیت غذایی در کشورها اشاره کرد. در واقع این فناوری، با استفاد از ایزوتوپها و پرتوافشانی سبب مقابله با انواع بیماریها و آفات می‌گردد.

سازمان خواروبار جهانی ملل متحد تصریح می‌کند که افزون بر۵۰ سال است بهره‌جویی از تکنولوژی هسته ای را در کشاورزی دنیا ترویج می‌کند و آژانس بین المللی انرژی هسته ای هم در این زمینه مشارکت می‌کند و تغییرات چشم‌گیری در کشاورزی دنیا به واسطه این علم ایجاد شده است.

فائو در گزارش خود ۸ تحول بزرگی که تکنولوژی هسته ای در کشاورزی دنیا ایجاد کرده است را بیان می‌کند.

افزایش سلامت و تولید حیوانات

بهره‌مندی از تکنولوژی هسته‌ای پیشرفت زیادی در تولیدات و سلامت دام در دنیا که بخش زیادی از تامین امنیت غذایی به آنها وابسته است ایجاد کرده است. این تکنولوژی علاوه بر افزایش تولید محصولات به سلامت آنها نیز کمک شایانی کرده است.

به عنوان مثال در کشور کامرون این علم توانسته تولید، اصلاح و تلقیح مصنوعی و کنترل بیماری دام را تا مقدار قابل توجهی بهبود بخشد.

با استفاده از تلاقی دو رقم محلی در این کشور توسط اصلاحگران و محققان، تولید شیر دامها بیش از سه برابر شد و میزان تولید آنها از ۵۰۰ به ۱۵۰۰ لیتر رسید که باعث افزایش درآمد ۱۱۰ میلیون دلاری یک مزرعه پرورش دام در طی یکسال شد.

کنترل آفات و بیماری

کشورهای متعددی طی دهه هاست که از روش عقیم کردن حشرات و آفات نر با استفاده از تکنولوژی هسته ای برای مقابله با بیماری و آفات در مزارع سود می‌جویند.

عقیم کردن حشرات امکان تولیدومثل آنها را از بین می‌برد و جمعیت آنها را روز به روز کمتر می‌کند، در حقیقت این جریان یک نوع کنترل طبیعی هم است که در آن از هیچگونه مواد شیمیایی استفاده نمی‌شود.

کاهش مصرف آب 

فن آوری هسته‌ای در بخش کشاورزی قابلیت آن را دارد تا مسیر آب را در زمین و گیاه ردیابی کند. بنابراین با این راهکار می‌توان از پرت و هدررفت آب در مزرعه جلوگیری کرد و راندومان مصرف آب را بسیار افزایش داد. همچنین می‌توان مناسب ترین زمان مصرف آب گیاه را برآورد کرد که این ترفند مصرف بهینه آب و برداشت محصول بیشتر را به دنبال دارد.

برای مطالعه متن کامل خبر، اینجا را کلیک نمایید.

۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *