تبدیل کویر دبی به زمین کشاورزی توسط یک استارتاپ نروژی

پس از اعزام تیمی از نروژ به دبی در ابتدای ماه مارس و کاشت هندوانه، کدو سبز و ارزن مرواریدی در یک قطعه کویری، مشاهده گردید که آن سرزمین خشک پر از ردیف‌هایی از برگ‌های سبز شده است که توسط میوه‌ها و سبزیجات تازه رشد یافته نشانه گذاری شده بودند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کشاورزی ایران (اگنا) به نقل از سی ان ان، دستاورد شگرف Liquid Nanoclay یا «نانو رس مایع»، یک نوآوری جدید تولید شده توسط Desert Control، استارت آپ نروژی  می‌باشد که فقط با آب و خاک رس ساخته شده است و به گونه ای طرح ریزی شده است که روی خاک ماسه‌ای یا ماسه‌ای پاشیده می شود. این ذرات ماسه را خیس کرده و به آن چسبیده، باعث افزایش احتباس آب و غنی سازی خاک با مواد مغذی گیاه می‌شود.

این شرکت ادعا می‌کند که این مخلوط باعث افزایش باروری خاک‌های شنی با مواد مغذی شده و می‌تواند مصرف آب را بیش از ۵۰ درصد کاهش دهد. علاوه بر این، «نانو رس مایع» فقط در ۷ ساعت می‌تواند یک زمین خشک را به زمین زراعی تبدیل کند.

تاریخچه و کاربرد نانو رس مایع:

کریستسن سیورستن مدیرعامل این شرکت درباره فناوری نانو رس مایع عنوان کرد:

در اواسط سال ۲۰۰۰ میلادی این فن‌آوری توسط کریستیان اولسن نروژی کشف شد که طرز کار آن بدین شکل است که با کاهش قطر رس‌های ضخیم آنها را به مایع تبدیل می‌کند. هنگامی که این مایع روی ماسه‌ها اسپری می‌شود ، استحکام این ماده روان اجازه می‌دهد تا در سطح خاک پایین رفته و در عمق آن نفوذ کند.

وی همچنین بیان کرد: اندازه ذرات رس تا حد ممکن توسط شرکت مربوطه کاهش یافته است، بنابراین آنها تا حد ممکن ریز هستند. با استفاده از هر روش آبیاری شناخته شده ای، می‌توان از مایعات نانو بهره برد، حتی اسپری کردن روی سطح خاک به وسیله آبپاش نیز میسر خواهد بود.

مقیاس:

تردید اصلی اسماعیان الووفی مدیرکل ICBA در راستای این تکنولوژی در مورد هزینه‌های آن است. مدیر این شرکت اعلام داشته هزینه بکارگیری این تکنولوژی برای هر متر مربع بین ۲ تا ۵ دلار می‌باشد.

طبق گفته سیورستن، این شرکت در بازه زمانی بین ۵ سپتامبر ۲۰۱۹ تا مارس ۲۰۲۰ به میزان ۵ میلیون دلار بودجه دریافت کرده است و همچنین قادر خواهد بود با بودجه فوق، دو واحد تولیدی را در مجموعه خود توسعه دهد.

برای مطالعه متن کامل خبر، اینجا را کلیک نمایید.

۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *