تا بازار داخلی به ثبات نرسد، تحت هیچ شرایطی صادرات دام زنده نخواهیم داشت

تا بازار داخلی به ثبات نرسد، تحت هیچ شرایطی صادرات دام زنده نخواهیم داشت- تک نام پندار آریا

جناب آقای سید محمد آقامیری، در اختتامیه دومین نشست تخصصی مدیران کشتارگاه دام و طیور منطقه ۳ که در محل سالن اجتماعات شهید قاسم سلیمانی برج سپید مشهد برگزار شد، اظهار کردند: اینکه دولت جایگزین بخش خصوصی شود را قبول ندارم و در همین راستا صفر تا صد تامین و تنظیم بازار مرغ و تخم‌مرغ را به اتحادیه مربوطه واگذار کردیم.

وی در ادامه افزودند: در بحث تعیین قیمت گذاری مرغ دخالتی نکردیم. اتحادیه قیمت‌ها را اعلام کرد و این عدد برای قیمت مرغ نیز منطقی بود زیرا در سال گذشته قیمت همین مرغ ۴۴ هزار تومان تعیین شده بود و بر همین اساس در همین مدت نیز ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تن مرغ تولید شده بود.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی تصریح کردند: در دوره‌ای انجمن‌ها زیرا قیمت جوجه پایین بود، جوجه تولید کردند و این موضوع خللی در بازار ایجاد کرد و مقدار تولید مرغ به نصف ظرفیت تولید کاهش پیدا کرد.

واگذاری قیمت مرغ به اتحادیه

وی در ادامه صحبت های خود فرمودند: علت اینکه قیمت مرغ را به اتحادیه واگذار کردیم، اول اینکه این عدد باید تا تاریخ ۳۱ فروردین سال ۱۴۰۳ ثابت باشد و دیگر علت آن اینکه در صورت تغییر قیمت نهاده‌ها مگر افزایش بالای ۷ درصد، این قیمت ثابت بماند.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی عنوان کردند: بعد از واگذاری تعیین قیمت به اتحادیه، قیمت‌ها تا ۸۵ هزار تومان نیز افزایش داشت که پس از آن با ابزار نظارتی به این موضوع ورود پیدا کردیم. با انجمن جوجه یک‌روزه به توافق رسیدیم و قیمت را ۱۵ هزار و ۹۰۰ تا ۱۶ هزار و ۹۰۰ اعلام کردند اما قیمت جوجه از فردای آن روز تا ۳۲ هزار تومان افزایش پیدا کرد.

جناب آقای آقامیری در ادامه فرمودند: پس از تخلف چند کارخانه جوجه‌کشی اعلام کردیم که اگر گران‌فروشی انجام شد، شرکت متخلف به اندازه ظرفیت تولید جریمه شود. بر همین اساس یکی از این شرکت‌ها ۳۲۴ میلیارد تومان جریمه شد و این راه ادامه دارد.

وی افزود: حدود دو هفته در کشور کمبود مرغ داشتیم که در حال حاضر این مشکل برطرف شده و کمبود مرغ نداریم. سوال من از مرغداران، کشتارکن و کشتارگاه‌ها این است که چه اتفاقی در این مدت کوتاه افتاده که قیمت مرغ ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش داشت؟ این درحالی است که قیمت نهاده سقوط کرده و دستمزدها نیز نهایتا ۲۷ درصد افزایش پیدا کرده است.

سرپرست وزارت جهادکشاورزی با بیان اینکه صادرات دام زنده ممنوع است، عنوان کردند: تا زمانی که بازار داخلی ثبات پیدا نکند، تحت هیچ شرایطی صادرات دام زنده نخواهیم داشت. اگر هر استانی مدعی شد که مازاد دام دارد، خریدار آن شرکت پشتیبانی امور دام است.

برای مطالعه کامل کلیک کنید.

۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *