تاثیر ژنتیک، تغذیه وسن درسلامتی و کیفیت جوجه

ژنتیک در کیفیت جوجه-تک نام پندار آریا

ژنتیک مرغ مادر

جوجه­‌های اصلاح نژاد شده امروزی به لحاظ عملکردی تقریباً یکسان هستند. برخی از تحقیقات انجام شده نشان داده است، بین سویه‌ها تفاوت معنی‌­دار وجود دارد. برای مثال در مورد اثر ژنتیک مرغ مادر و یا اثر سویه، بررسی سه سویه راس، آرین ۳۸۶ و ۴۸۸ نشان داد، در سن ۴۱ روزگی اثر سویه بر وزن، خوراک مصرفی، ماندگاری و ضریب تبدیل معنی­‌دار بود برخی گزارشات هم دال بر وجود نداشتن اختلاف معنی‌­دار بین سویه‌­ها است.

برای مثال، در تحقیق دیگری در ارزیابی سه سویه تجاری متداول در بازار تفاوتی به لحاظ وزن، افزایش وزن، خوراک مصرفی روزانه و ضریب تبدیل در هفته­‌های مختلف نداشتند.

تغذیه گله مادر

مدیریت صحیح گله مادر، برقراری استاندارد بالای تغذیه‌­ای و بهداشتی نقش بسیار مهمی برای تولید جوجه­‌های با کیفیت دارد. برای مثال کمبود یک عنصر ضروری در تخم مرغ (ویتامین‌­ها و مواد معدنی، اسیدهای آمینه) ممکن است از تکامل طبیعی جوجه جلوگیری کند و منجر به کاهش هچ شود. با کمبود ویتامین B2 (ریبوفلاوین) رشد اولیه جوجه­‌ها کند می­‌شود.

ضعف در پر درآوری، فلجی پا، پیچ خوردگی پنجه پا به طرف داخل و نشستن بر روی مفاصل خرگوشی ازعوارض کمبود ریبوفلاوین در جوجه­‌هاست.

کمبود اسید پانتوتنیک باعث کوتولگی و ضعیف شدن جوجه‌ها می­‌شود.

سن گله مادر

سن گله مادر نیز در کیفیت جوجه مؤثر است، جوجه های  به دست آمده ازگله­‌های مادر جوان، کوچک‌­تر و ضعیف‌­تر بوده و مستعد دهیدراته شدن (از دست دادن آب بدن) هستند. پرورش جوجۀ ریز، احتیاج به مدیریت و رسیدگی بیشتری دارد. ضمن توجه بیشتر به شرایط نگه داری جوجه­‌ها درجوجه کشی و همچنین انتقال به فارم، زمان رسیدن جوجه­‌ها به آب و دان هر چه کوتاه‌­تر باشد، بهتر است.

سلامتی گله مادر

در گله های مادر بیماری­‌های قارچی، میکروبی،

ویروسی و متابولیکی از گله های مادر و هچری (جوجه کشی) به جوجه­‌های گوشتی انتقال می­‌یابد که اصطلاحاً به این حالت بیماری‌­های Eggborn اطلاق می‌­شود. عامل اصلی این بیماری­‌ها مدیریت ضعیف در گله­‌های مادر و همچنین به دلیل قرار گرفتن فارم‌­های مادر و کارخانجات جوجه­‌کشی در محیط­‌های آلوده است.

برای مطالعه کامل کلیک کنید.

۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *