بیماری‌های رایج طیور

بیماری های رایج در طیور

در اینجا تصمیم داریم راجع به بیماری‌های رایج طیور از زبان یک پرورش دهنده طیور با شما صحبت کنیم.

آیا خودت را یک پرورش دهنده طیور می­دانی؟ این سوالی بود که شوهرم از من پرسید.

و جواب آن خیر بود تا زمانی که همسرم تصمیم گرفت که ما باید شروع به پرورش طیور کنیم. بنابراین شما می توانید من را، زمانی‌که شوهرم به من گفت می‌خواهیم اولین جوجه هایمان را داشته باشیم، تصور کنید.

برای شروع، ما هیچ چیزی راجع به طیور نمی‌دانستیم.

هر چند بخشی از پرورش طیور، دانستن راجع به بیماری‌ها و نحوه درمان آنهاست! و این، دلیل آوردن مطالب زیر است:

۱. آبله طیور fowl pox

بیماری آبله در طیور

اگر متوجه نقاط سفید رنگ بر روی پوست طیور خود و زخم‌های دلمه بسته بر روی تاج طیور هستید، زخم‌های سفید در دهان و نای وجود دارد و یا تولید تخم مرغ متوقف شده است، باید نگران بروز بیماری آبله باشید.

درمان‌هایی برای بیماری وجود دارد. می­توانید به حیوان غذای نرم بدهید و جای گرم و خشک به منظور بدست آوردن سلامتی در اختیار آنها قرار دهید.

با مراقبت مناسب شانس زیادی وجود دارد که پرنده بهبود یابد. اگر می‌­خواهید موارد بیمار را حذف کنید، این بیماری واکسن  دارد وگرنه، بدانید که پرنده شما در تماس با سایر پرنده های بیمار، می‌تواند بیمار شود .

 درضمن عامل بیماری یک ویروس است پس می‌­تواند از طریق هوا منتقل شود!

۲. بوتولیسم

بیماری بوتولیسم در طیور

اگر پرنده شما شروع به لرزش کرد، باید نگران شوید. لرزش بر اثر بوتولیسم می‌­تواند منجر به فلج کل بدن شود که شامل فلج تنفسی نیز می‌شود.

این بیماری بسیار جدی است. آنتی توکسینی وجود دارد که می‌­توانید از دامپزشکی محلی خود خریداری کنید (اگرچه گران است). اگر سریع متوجه بیماری شدید می­‌توانید یک قاشق چای خوری از نمکEPOSM  را با یک اونس آب گرم  مخلوط کرده و با قطره چکان روزی یکبار به پرنده بخورانید.

اگر پرنده شما به این بیماری مبتلا شد، به این معنی است که مقداری گوشت لاشه مرده در اطراف آب و یا غذا بوده و آن را آلوده کرده است. و این یعنی این که بیماری با تمیز نگه داشتن محیط اطراف پرنده و نیز جدا کردن لاشه پرنده ها، قابل پیشگیری است.

۳. بیماری وبای طیور Fowl cholera

بیماری وبا در طیور

اگر پرندگان اسهال زرد رنگ یا سبز رنگ، درد مفاصل و یا اختلال در تنفس، سر یا  غبغب تیره رنگ داشتند، باید به وبای طیور مشکوک شوید.

وبای طیور یک بیماری باکتریایی است که از طریق  پرندگان وحشی،  آب یا غذایی که بوسیله باکتری آلوده شده باشد منتقل می­شود. مساله این است که در صورت ابتلا، درمانی وجود ندارد.

اگر پرنده شما شانس بیاورد و بهبود یابد، ناقل خواهد بود. بهتر است که کشتار و لاشه آنها از بین برده شود تا بیماری منتقل نشود. واکسنی برای پیشگیری از این بیماری وجود دارد .

۴. برونشیت عفونی

این بیماری بسیار سریع شما را تحت تاثیر قرار می‌­دهد زیرا در ابتدای پرورش، نصف گله شما را از بین می‌برد.

وقتی که شنیدید پرندگان شما صدای عطسه کردن، خرخر کردن و سرفه می‌­دهند این بیماری تشخیص داده می‌شود. سپس آغاز ترشحات از بینی و چشم را می‌بینید. تخم گذاری نیز متوقف می‌شود.

خبر خوب این است که شما می‌­توانید با واکسن، از گله خود محافظت کنید.

هر چند اگر شما بر علیه آن تصمیم گرفتید اما باید وقتی علائم را دیدید ، خیلی سریع عمل کنید. برونشیت عفونی یک بیماری ویروسی است که  بسیار سریع از طریق هوا منتقل می‌شود.

برای درمان بیماری برونشیت عفونی، یک مکان گرم و خشک در اختیار پرنده قرار دهید تا بتواند در آن بهبود یابد.

۵. کوریزای عفونی

بیماری کوریزای عفونی در طیور

زمانی خواهید فهمید که پرندگان شما به این بیماری مبتلا شده اند که سر آنها باد کرده باشد. چشم ها ورم کرده و بسته شده ،تاج نیز متورم است. سپس ترشحات از چشم ها و بینی جاری می­شود.

 تخم گذاری متوقف می­شود و زیر بال ها مرطوب است. متاسفانه این بیماری درمانی ندارد. به محض دیدن علایم باید پرنده کشتار شود.

اگر این کار انجام نشود، این حیوانات برای بقیه زندگی، ناقل باقی می­مانند و ممکن است بقیه گله شما را آلوده کنند.

مطمئن شوید لاشه دور انداخته شود(درست معدوم شود) تا پرنده دیگری آلوده نشود. نقطه روشن در مورد  بیماری این‌است که بیماری‌ای باکتریایی است و از طریق آب آلوده، سایر پرندگان آلوده و سطوحی که توسط پرنده آلوده شده اند، منتقل می‌شود.

اگر پرنده خود را از تماس با پرندگان حفظ کنید و قفس و آب آنها را تمیز نگه دارید، آنها را در برابر بیماری محافظت می کنید.

۶. بیماری مارک

بیماری مارک در طیور

بیماری در پرندگان جوان که زیر ۲۰ هفته هستند رایج تر است. شما زمانی متوجه می‌شوید این بیماری پرنده شما را درگیر کرده که تومورها شروع به رشد در داخل و خارج بدن پرنده می­‌کنند.

ممکن است عنبیه پرنده خاکستری رنگ شود و دیگر به نور پاسخ ندهد و ممکن است پرنده فلج شود. متاسفانه پرندگان راحت به این بیماری مبتلا می‌شوند.  

عامل بیماری، ویروس است به این معنی که بسیار راحت از یک پرنده به پرنده دیگر منتقل می‌شود. پرنده با تنفس در فضای حاوی پر یا ذرات پوست ، به ویروس آلوده می‌شود.

 متاسفانه اگر پرنده‌ای به این بیماری مبتلا شود باید کشتار گردد. حتی اگر بهبود یابد ، برای بقیه عمر ناقل ویروس می‌گردد.

خبر خوش اینست که برای این بیماری واکسن وجود دارد و برای جوجه‌های یک روزه تجویز می‌گردد.

۷. برفک Thrush

بیماری برفک در طیور

بیماری برفک در طیور مانند بیماری برفک در اطفال است.

ممکن است متوجه مواد مترشحه سفید در داخل چینه دان (فضای بین گردن و بدن )پرنده شده  باشید. ممکن است اشتها بیشتر از حالت معمولی باشد. هم چنین ممکن است پرنده بی حال باشد و ناحیه مخرج، پوسته پوسته شده باشد و پرها موج دار شوند.   

باید ذکر گردد که این بیماری یک بیماری قارچی است. به این معنی است که اگرشما به پرنده غذای آلوده به کپک بدهید ، پرنده مبتلا می‌گردد. آنها هم چنین از آب و سطوح آلوده، بیمار می‌شوند.

اگر چه این بیماری واکسن ندارد ولی از طریق درمان‌های ضد قارچی قابل درمان است. شما می‌­توانید داروها را از دامپزشک محلی بگیرید. مطمئن شوید که غذای آلوده را از پرنده دور کرده و ظرف غذای پرنده را به خوبی تمیز کنید.

۸. بیماری کیسه‌های هوایی

این بیماری در ابتدا به صورت کاهش میزان تخم گذاری و ضعیف شدن پرنده دیده می‌­شود. همین طور که بیماری پیشرفت می‌کند، متوجه سرفه ، عطسه، مشکلات تنفسی، مشکلات مفاصل متورم و احتمالا مرگ و میر می‌شوید.

 برای این بیماری واکسن وجود دارد و می‌­توان از دامپزشک محلی آنتی‌بیوتیک دریافت کرد. این بیماری ممکن است از طریق سایر پرنده‌ها و از جمله پرنده‌های وحشی منتقل شود.

هم چنین ممکن است از مرغ به جوجه از طریق تخم مرغ منتقل شود. بنابراین همیشه مراقب این علایم باشید تا در صورت بروز بتوانید به شکل سریع و  موثر درمان کنید.

۹. نیوکاسل

این بیماری از طریق سیستم تنفسی بروز می‌کند. در بیماری آبریزش از بینی وجود دارد، هم چنین چشم ها شروع به تیره شدن می‌کنند و تخم گذاری متوقف می‌شود.

معمولا پاها و بال ها فلج می‌شوند و هم چنین گردن نیز پیچیده می‌شود. بیماری توسط سایر پرنده‌ها از جمله پرندگان وحشی منتقل می‌شود و این حالتی است که معمولا مبتلا می‌شوند. اگر به یک پرنده دست بزنید، می‌توانید ویروس را به لباس،کفش وسایل منتقل کنید.

خبر خوش این است که پرندگان با سن بالاتر معمولا بهبود می‌یابند و دیگر حامل نخواهند بود. اما جوجه‌های کم سن تر بهبود نمی‌یابند و می­میرند. واکسن بیماری وجود دارد و در آمریکا سعی بر ریشه کنی بیماری است.

۱۰.Mushy chick

بیماری mushy chick در طیور

این بیماری مشخصا بین جوجه‌ها وجود دارد و در جوجه های تازه از تخم در آمده یافت می‌شود. در آنها ناف بزرگ شده، ملتهب و آبی رنگ است. جوجه‌ها بوی بدی دارند و خواب آلود به نظر می‌­رسند. طبیعتا جوجه‌ها ضعیف هستند.

این بیماری واکسن ندارد و معمولا از یک جوجه به جوجه دیگر از سطح کثیف که پرنده آلوده روی آن بوده، منتقل می­شود. بیماری از راه محل‌های کثیفی که جوجه‌ی با سیستم ایمنی ضعیف با آن بخش در تماس بوده و  به باکتری آلوده شده است، نیز ایجاد می‌­شود‌.

بیماری واکسن ندارد ولی گاهی آنتی بیوتیک‌ها بر روی آن تاثیر می گذارند. زمانی که با این بیماری روبرو می‌شوید باید به سرعت، پرندگان مریض را از سایرین جدا کنید. دقت داشته باشید که باکتری‌هایی مانند استاف و استرپ می‌­توانند تاثیر منفی بر سلامت انسان داشته باشند.

۱۱. پلوروم

بیماری پلوروم در طیور

این بیماری تاثیر متفاوتی بر پرندگان جوان و پرندگان با سن بالاتر دارد. پرندگان هیچ گونه فعالیتی از خود نشان نمی­دهند. پشت بدنشان با ضایعات سفید رنگ پوشیده شده و علایم دشواری در تنفس دیده می­شود. ممکن است پرندگان حتی بدون علامت تلف شوند.

در پرندگان با سن بالاتر علایم سرفه و عطسه علاوه بر کاهش تولید تخم مرغ دیده می‌­شود. (بیماری باکتریایی است و عامل آن Salmonella Pullorum است).

 پرندگان از طریق سطوح آلوده و پرنده‌هایی که حامل آن هستند، مبتلا می‌شوند. متاسفانه برای این بیماری واکسن وجود ندارد و پرندگانی که مبتلا می‌شوند باید کشتار گردند و لاشه به گونه ای حذف شود که سایر پرندگان آلوده نشوند.

۱۲. آنفلونزای پرندگان

این بیماری به نام فلو پرندگان شناخته می‌­شود و مهم ترین مساله برای نگهداری پرندگان است زیرا هر چه که در اخبار می‌­شنویم، در مورد انتقال بیماری از پرنده به انسان و ابتلای انسان می‌باشد. البته بعد از شناخت علایم، خیالتان راحت می‌شود. شما باید بدانید که در صورت تماس با پرندگان، چگونه سریع  با این بیماری برخورد کنید.

بنابراین علایمی که با آن برخورد می‌کنید علایم تنفسی است. تخم گذاری متوقف می‌شود. ممکن است علایم اسهال را نشان دهند. ممکن است متوجه علایم تورم در صورت پرنده شوید. تاج و غبغب پرنده نیز ممکن است تغییر رنگ داده و آبی رنگ شوند. گاهی نقاط قرمز رنگ بر روی پاها و تاج دیده می‌شود.

متاسفانه واکسنی برای بیماری وجود ندارد و پرندگان مبتلا، ناقل باقی می‌مانند. حیوانات وحشی می‌توانند بیماری را از یک پرنده به پرنده دیگر انتقال دهند. شما باید قبل از ورود گله جدید، هر قسمتی که پرندگان از قبل در تماس بوده اند را ضد عفونی کنید.

بسیار دقت کنید زیرا این بیماری می‌تواند سبب بیماری در انسان شود.

منابع بسیاری در مورد آنفلونزای پرندگان وجود دارد. امیدوارم این مساله سبب آسودگی ذهن شما در مورد بیماری و گله شما شود.

۱۳. زخم و التهاب کف پا  Bumble foot  

زخم و التهاب پا در طیور

زخم و التهاب کف پا، بیماری است که زمانی که شما به علایم آن نگاه می‌کنید، متوجه آن می‌شوید.

این بیماری به صورت اتفاقی زمانی که پرنده کف پای خود را در زمان گشتن در باغ و جابجا کردن کود گیاهی زخم می‌کند، آغاز می‌شود. سپس زخم عفونی می‌شود و پای پرنده متورم می‌گردد و حتی ممکن است پای پرنده نیز عفونت کند.

می­توان با جراحی آن را بهبود بخشید وگرنه عفونت، کل بدن پرنده شما را گرفته و نهایتا منجر به مرگ پرنده می‌شود.

آنچه مشخص است، این است که زخم کف پا به راحتی ایجاد می‌شود و شما کار چندانی نمی‌توانید در مورد آن انجام دهید. فقط به پای پرندگان خود مرتب دقت کنید. اگر پای آنها زخم شده است، زخم را شسته و ضدعفونی کنید تا از ایجاد بیماری جلوگیری کنید. 

اینها بیماری‌های رایجی هستند که ممکن است برای پرنده اتفاق بیفتند.

بیماری‌های دیگری نیز وجود دارند. همیشه در مورد پرنده خود دقت کنید و نسبت به تغییرات هوشیار باشید. از تحقیق نهراسید. فعال تر بودن در این زمینه بهتر از فعالیت کمتر است. چون ممکن است مساله ای را در نظر بگیرید که برای پرندگان شما مضر باشد.

منبع: Morning chore

۱+

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *