بیماری آسیت در طیور گوشتی و روش‌های پیشگیری و درمان

بیماری های مختلف در طیور و راه های درمان و پیشگیری-تک نام پندار آریا

 آسیت افزایش ترانسودای غیر آماسی در یک یا چند حفره یا فضای صفاقیperitoneal spaces (cavities)  می‌­باشد. هدف از انجام این تحقیق شناسایی آسیت در طیور گوشتی و دلایل ایجاد آسیت و روش‌های پیشگیری و درمان آن می‌­باشد. ماکیان، بوقلمون و سایر پرندگان به غیر از کیسه­‌های هوایی، دارای هشت حفره­‌ی دیگر صفاقی می‌­باشند. تجمع مایع اغلب در دو فضای کبدی­-­­­­ صفاقی در ناحیه ی شکمی ( بین کپسول کبد و پرده صفاق) به وجود می­‌آید. ممکن است این تجمع مایع در فضای روده­‌ایی (شکمی) صفاقی، کیسه پری­کارد (هیدرو پری­کارد) و فضای کبدی صفاقی راست در قسمت پشتی به وجود آید. اگر چه ممکن است در حفره­‌های صفاقی قفسه صدری و در اطراف ریه­‌ها تجمع مایع مشاهده شود اما این فضاها بر خلاف فضاهای دیگر متسع نمی‌­شوند.

اتیولوژی :

آسیب عروقی و نشت مایعات حاوی پروتئین بالا به خارج از مویرگ­‌ها موجب افزایش فشار هیدرولیتیک عروقی می‌شود که باعث خروج مایعات یا ممانعت از جذب مجدد مایعات بافتی می­‌گردد این حالت افزایش فشار ورید باب به دنبال نارسایی دریچه دهلیزی ­- بطنی راست ایجاد می‌­شود. افزایش فشار انکوتیک  oncotice pressure  بافتی یا کاهش فشار انکوتیک (معمولا کلوئیدی) رگ‌­ها که موجب تسهیل خروج مایع از رگ‌­ها می‌­شود که موجب انسداد و توقف زهکشی مایعات لنفی که از برگشت مایع به سیستم عروق خونی از راه کانال‌های لنفی جلوگیری می‌­نماید، می­‌گردد.

 آسیت به علت آسیب عروقی :

آسیب عروقی که معمولا به اندوتلیوم مویرگی وارد می‌­شود، ممکن است در اثر مواد سمی به وجود آید. از جمله این مواد سمی می‌­توان به دی اکسین dioxin یا مواد ضد عفونی­‌کننده از نوع فنلی یا قطران زغال سنگ اشاره کرد. همچنین آسیب عروقی ممکن است بیماری­‌های تغذیه‌­ای مانند دیاتزای اکسوداتیو که در اثر ضایعات ایجاد شده توسط رادیکال­‌های آزاد به وجود می‌­آید (کمبود ویتامین Eو یا سلنیوم) ایجاد شود.

ممکن است میزان ادم ایجاد شده از آسیت بیشتر باشد ولی در بعضی موارد فقط هیدروپریکاردیت به وجود می‌آید که علت این امر احتمالا فعال بودن بیش از اندازه قلب و صدمات ایجاد شده در اندوتلیوم مویرگی آن می‌باشد.

 آسیت به علت فشار انکوتیک کلوئیدی :

میزان پروتئین پلاسمایی در پرندگان جوان مستقیما به مقدار پروتئین جیره بستگی دارد که این ارتباط نسبت به پستانداران خیلی کمتر است این عامل ممکن است در بروز ادم و آسیت در جوجه‌های ماکیان و بوقلمون به ویژه در آسیب قلبی بوقلمون و مسمومیت با نمک، قابل توجه باشد.

آسیت ناشی از افزایش فشار ورید باب(پورت) که سبب ادم کبد می‌­شود حاوی پروتئین بالا است که موجب افزایش فشار انکوتیک پلاسما و افزایش انکوتیک مایع آسیتی شده و ممکن است به افزایش مایع آسیتی منجر شود. آسیب کبدی و سوء تغذیه نیز پروتئین پلاسما را کاهش می‌­دهد.

آسیت به علت افزایش فشار عروقی :

این عامل شایع ترین علت آسیت می‌­باشد. آسیب کبدی (غالبا فیبروز کبد) شایع‌ترین علت این مساله در انسان محسوب می­‌شود. در سایر پستانداران و پرندگان، فیبروز کبدی به‌عنوان عامل افزایش فشار عروقی و آسیت، پس از RVF ، در مکان دوم قرار دارد. در طیور ممکن است آسیب کبدی در نتیجه خوردن آفلاتوکسین، ترکیبات قطران زغال سنگ یا سموم گیاهی مانن کروتیلاریا یا منداب ایجاد می­‌شود

و در جوجه‌­های گوشتی تورم کبد و سیستم صفراوی که در اثر باکتری کلستریدیوم پرفرژانس به وجود می­‌آید، شایع‌ترین علت آسیب کبدی می‌­باشد که به آسیت منجر می­‌شود.

در اردک‌­های مولد و گشتی آمیلوئیدوز کبد اغلب منجر به آسیت می‌‌­شود. اگر چه موارد انفرادی آسیت که در نتیجه RVF به وجود آمده­‌اند، ممکن است حاصل بیماری­‌های التهابی (اندوکاردیت دریچه‌­ایی VALVULAR ENDOCARDITIS)  

یا دژنراتیو عضله قلب یا دریچه­‌ها یا بیماری­‌های مادرزادی قلب باشند. ولی شایع‌ترین علت در جوجه‌­های گوشتی RVF با منشا افزایش سرخرگ ریوی می‌­باشد. افزایش فشار سرخرگ ریوی اغلب به طور ثانوی به دنبال کمبود اکسیژن و پلی سیتمی در ارتفاعات، افزایش حجم خون در اثر زیادی نمک جیره، و به احتمال کمتر در اثر آسیب ریوی به وجود می‌­آید. در ارتفاعات کم این حالت به علت افزایش اولیه یا خود به خودی فشار سرخرگ ریوی ایجاد می‌­شود .

اپیدمیولوژی :

در خلال چند سال جوجه‌­های گوشتی که در ارتفاع زیاد پرورش داده می‌­شوند به علت آسیت ایجاد شده در اثر RVFمتحمل تلفات قابل توجهی شده­‌اند. کمی اکسیژن در ارتفاع زیاد موجب افزایش فشار سرخرگ ریوی در پستانداران و پرندگان می‌­شود . به دلیل کاهش فشار اکسیژن، همگلوبین به طور کامل از اکسیژن اشباع نشده و کاهش اکسیژن خون که در نتیجه آن به وجود می­‌آید موجب تحریک ساخته شدن گلبول‌­های قرمز می‌­شود.

حتی ارتفاع متوسط (۱۰۰ متر) موجب تحریک ساخته شدن گلبول­‌های قرمز در جوجه­‌های گوشتی می‌­شود. در بعضی از پستانداران هیپوکسی، موجب تحریک انقباض عروق ریوی و تغییر شکل آرتریول‌­های انتهایی می‌­شود که در نتیجه آن مقاومت عروق در مقابل جریان خون افزایش می‌­یابد و به افزایش فشار خون ریوی منجر می‌­شود.

کاهش اکسیژن در ماکیان، انقباض عروق ریوی را به طور کامل فعال ایجاد نمی‌­کند و در ماکیان کاهش اکسیژن خون موجب افزایش گلبول­‌های قرمز خون می‌­شود که این امر موجب افزایش غلظت خون و عبور توام با مشکل از ریه و افزایش مقاومت در برابر جریان خون می­‌گردد و چون در پرندگان مویرگ‌­های خونی کوچک و غیر قابل ارتجاع ریه در مقابل عبور خون مقاومت می‌­کند و در اینجا، افزایش غلظت خون اثر بیشتری دارد، هیپرتروفی بطن راست به دنبال افزایش کار قلب (SYNDROME=PHS PULMONARY HYPERTENSION) به وجود می‌­آید و اگر حجم یا فشار کاری ادامه یابد به سرعت به RVF منجر می‌­شود.

هیپرتروفی بطن راست به طور مستقیم با فشار سرخرگ ریوی در ارتباط است و می‌­توان از نسبت بطن راست به کل توده بطنی به عنوان معیاری برای تعیین افزایش فشار بر روی بطن راست استفاده کرد.

ولی در ارتفاعات پایین کمی اکسیژن هوا آنقدر نیست که موجب افزایش فشار سرخرگ ریوی بشود و حتی در سالن‌هایی که تهویه ضعیفی دارند بندرت میزان اکسیژن پایین است، احتمالا گرد و غبار و گازهای زیان آور در سالن مرغداری ار این نظر اهمیت چندانی ندارد زیرا باعث کاهش رشد می‌­شوند .

جراحات و تشخیص :

گاهی در جوجه­‌های گوشتی جوان به‌ویژه اگر مشکل ازدیاد سدیم یا بیماری ریوی (آسپرژیلوز) وجود داشته باشد آسیت به وجود می‌­آید اما در ازدیاد فشار ریوی به طور اولیه تلفات پس از ۴ هفتگی بیشتر است. تا قبل از وقوع RVF و ایجاد آسیت، نشانه­‌های بالینی دید نمی‌­شود. در جوجه­‌های گوشتی که به‌طور بالینی مبتلا شده­‌اند رنگ پریدگی سر و چروکیدگی تاج به چشم می­‌خورد.

پرهای سفید، درخشش خود را از دست می‌­دهند ممکن است پوست شکم قرمز و عروق محیطی پرخون شوند و شکم آن‌ها در اثر تجمع مایع، متسع شود. در کالبد گشایی، مایعی زرد رنگ و شفاف به مقدار زیاد یا کم و لخته­‌های فیبرین در شکم دیده می‌­شود، ممکن است کبد متورم و پرخون یا سخت و نامنظم و ادماتوز باشد و تکه­‌های فیبرین به سطح آن چسپیده باشد، هیدروپریکاردیت خفیف تا شدید و گاهی پری­کاردیت همراه با چسپندگی وجود دارد، بطن راست متسع شده، دیواره آن هیپرتروفی می‌­یابد. اغلب آندوکاردیوز به وجود می آید، دهلیز راست و سیاهرگ میان تهی بسیار متسع می‌­شوند و غالبا بطن چپ نازک می­‌شود. ریه­‌ها بسیار پرخون و ادماتوز است ودر نهایت مرگ را به دنبال دارد که حاصل نارسایی تنفسی است .

برای مطالعه کامل کلیک کنید.

۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *