برنامه تولید کاغذ با استفاده از کاه زیر نگاه منتقدین

تولید کاغذ با کاه

معاون فنی اسبق سازمان دامپروری کشور با انتقاد از برنامه‌های استفاده از کاه برای تولید کاغذ به جای خوراک دام گفت: در آینده نزدیک تهیه و تأمین کاه برای دامپرور و دامدار از نگرانی‌های اصلی خواهد بود.

محمد راسخ افشار، معاون فنی اسبق سازمان دامپروری کشوردر ادامه بیان کرده است: با توجه به آمارهای چند دهه گذشته میزان متوسط بارندگی در ایران ۲۴۰ تا ۲۵۰ میلی متر در سال است؛ و باتوجه به اینکه اغلب بارندگی‌ها در فصول پاییز و زمستان روی می‌دهد لذا با عامل محدود کننده آب در سطح کشور مواجه هستیم.

وی کمبود منابع آبی، بیابان‌زایی، دمای بالای تابستان در بسیاری از مناطق، خاک‌های کشاورزی با استعداد کم و خشکی هوای بالا را جزء عوامل محدودکننده توسعه دامپروری در کشورعنوان کرد.

محمد راسخ افشار تصریح کرد: از دیگر بحران‌های زیستی ایران در شرایط کنونی می‌توان ریزگردها، مهاجرت‌های انسانی از مناطق عشایری، روستایی و شهرهای کوچک به کلان شهرها، کاهش جمعیت حیات‌وحش، کاهش جمعیت انواع دام‌های بومی اهلی، بحران شدید کمی و کیفی منابع طبیعی، آلودگی‌های محیط زیست و خشکسالی‌های وسیع را نام برد.

در این راستا، برخی از بحران‌های فوق را می‌توان از شرایط جغرافیایی ایران پذیرفت ولی اغلب موارد نام برده شده به دلیل مدیریت غلط و نادرست حاکم بر آبخیزداری، مرتع‌داری، جنگل‌داری، بیابان‌زدایی، کشاورزی و دامپروری وابسته، کشاورزی مونتاژی و وارداتی و از بین بردن اکوسیستم‌های کشاورزی و دامپروری بومی در طول یک قرن گذشته رخ داده است.

وی بهره‌جویی از پسماندهای کشاورزی را راهکاری برای جلوگیری از بحران‌های زیست محیطی و تأمین آب عنوان کرد.

برای مطالعه متن کامل خبر، اینجا را کلیک نمایید.

۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *