ارزیابی مولتی آنزیم ناتوزیم در مرغ‌های تخمگذار

مولتی آنزیم چه تاثیری می تواند در مرغ تخم گذار داشته باشد-تک نام پندار آریا

آزمایش فعلی به منظور ارزیابی کارایی افزودن مولتی آنزیم ناتوزیم به رژیم‌ غذایی مرغ­‌های تخمگذار با سطوح مختلف از انرژی و فسفر قابل دسترس در رابطه با عملکرد تخم‌گذاری، کیفیت تخم‌مرغ، سطح کلسترول خون، میکرو فلور و ویسکوزیته روده طراحی شد. ۲۵۰ قطعه مرغ تخمگذار های لاین

(۴۳-WK-old Hy-Line)به پنج گروه با پنج تکرار در هر گروه (۱۰ پرنده در هر تکرار) تقسیم شدند و با یکی از پنج جیره آزمایشی تغذیه شدند. یک رژیم غذایی کنترل مبتنی بر کنجاله ذرت و سویا فرموله گردید و به عنوان یک رژیم غذایی کنترل استفاده شد. دو رژیم غذایی کنترل به صورت آزمایشی، جهت کاهش انرژی، محتوای پروتئین خام (rE) یا انرژی، پروتئین خام و محتوای فسفر (rEP) فرموله گردید. علاوه بر این، ناتوزیم به جیره rE (rE-Natu500) یاrEP  (rEP-Natu500) اضافه شد تا به غلظت ۵۰۰ میلی گرم در هر کیلوگرم جیره برسد. این آزمایش ۸ هفته به طول انجامید.

تفاوت معنی داری در مصرف خوراک، تولید تخم مرغ، وزن تخم مرغ، کیفیت تخم مرغ مانند رنگ پوسته یا واحد هاف، کلسترول تام، وزن نسبی اندام­ ها و پروفایل میکرو فلور سکوم بین هر تیمار غذایی مشاهده نگردید. مکمل Natu500 در جیره rE و نه رژیم rEP به طور قابل توجهی باعث افزایش توده و کیفیت پوسته تخم مرغ مانند استحکام و ضخامت شد، اما غلظت آمونیاک سکوم و ویسکوزیته روده را در مرغ‌های تخمگذار کاهش داد.

نتیجه آزمایش مولتی آنزیم در مرغ تخمگذار

در نتیجه، مطالعه حاضر نشان می‌دهد که افزودن مولتی آنزیم می‌تواند عملکرد مرغ‌های تخم‌گذار تغذیه شده با جیره‌های حاوی انرژی و پروتئین را بهبود بخشد.

مطالعه حاضر اثر آماده‌سازی مولتی آنزیم ناتوزیم را بر عملکرد تخم‌گذاری، کیفیت تخم‌مرغ، وزن اندام‌ها، پارامترهای خون، میکرو فلور سکوم و ویسکوزیته در مرغ‌های تخم‌گذار ۴۳ هفته‌ای ارزیابی کرد. از این نظر، آزمایش حاضر ساده است و برای رسیدگی به کارایی محصول تجاری که نیازی به آزمایش فرضیه ندارد، طراحی شده است.

با این وجود، باید تاکید کرد که آزمایش کنونی دارای قدرت آماری کافی برای تشخیص هر گونه اثرات آماده سازی آنزیمی چندگانه بر پارامترهای اندازه گیری شده در مرغ های تخمگذار بوده است. بنابراین، می‌توان با اطمینان گفت که نتایج به‌دست ‌آمده در این مطالعه با ارتباط عملی با صنعت طیور مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

مطالعه حاضر با مطالعات قبلی مطابقت دارد، این مولتی آنزیم(ناتوزیم) به طور موثر عوامل ضد تغذیه­ ای موجود در جیره را کاهش داد و منجر به بهبود عملکرد در مرغ­ های تخمگذار شد. به خوبی گزارش شده است که فرآورده­ های آنزیمی چندگانه دارای ویژگی‌های بیولوژیکی متعددی از جمله افزایش توده تخم مرغ، استحکام و ضخامت پوسته تخم مرغ و کاهش غلظت آمونیاک و ویسکوزیته کیموس در طیور بوده که اثرات آن نیز در این مطالعه مشاهده می‌­شود.

در نتیجه، مطالعه حاضر به وضوح نشان داد که افزودن یک مولتی آنزیم به جیرۀ مرغ‌های تخم‌گذار، عملکرد تخم‌گذاری و پارامترهای فیزیولوژیکی روده مانند غلظت آمونیاک و ویسکوزیته کیموس را بهبود می‌بخشد. مطالعات بیشتری برای پرداختن به رابطه جنبشی بین غلظت‌های مختلف آنزیم و اسید فیتیک و آزمایش اینکه آیا آماده‌سازی آنزیم‌های چندگانه می‌تواند به حفظ عملکرد مرغ­‌های تخمگذار با راندمان بالا در سنین بعدی کمک کند، مورد نیاز است.

برای مطالعه کامل مطلب کلیک کنید

۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *