احساسات سگ‌ها در مقابل رفتارهای انسان‌ها

سگ ها در مقال رفنتار انسان ها چه واکنشی نشان می دهند -تک نام پندارآریا

سگ ها نسبت به سایر حیوانات اجتماعی­ ترند اما دانشمندان گریه آن‌ها را مانند فیل‌ها ثابت نکرده­‌اند. برایان هیر استادیار انسان­شناسیتکاملی در دانشگاه دوک می­‌گوید: سگ‌­ها و برخی از حیوانات، رنج و ناراحتی جانوران دیگر را می­فهمند و موجب ناراحتی خودشان می‌­شود.

احساسات سگ ها

بنا به گزارش سایتDognition ، هفتاد درصد افرادی که از سگ نگهداری می‌­کنند، مدعی بودند که سگ­‌هایشان در هنگام جدایی و دوری، نشانه­‌هایی از اندوه را از خود بروز می‌­دهند و احساس سگ­‌ها در صدایشان آشکار می­‌شود و به شکل ناله و ناراحتی خود ر ا ابراز می‌­کنند.

آن‌ها با صدای خود می­‌گویند: خسته، تنها یا اندوهگین هستند. البته سگ‌­ها با انسان­‌های گریان، همدردی می­‌کنند و قادر به درک رنج دیگران هستند.

ویریجینا مول نویسنده و کارشناس طبیعت می­‌گوید تا همین چند وقت پیش همه فکر می­‌کردند که انسان­‌ها تنها موجودات خندان روی کره خاکی هستند.

اما پژوهش­‌هایی نشان می‌­دهد: موش‌­ها، سگ‌­ها، شامپانزه­‌ها و دلفین­‌ها می­‌توانند بخندند. البته کلاغ­­‌ها هم حس شوخ طبعی دارند.

خنده و گریه، حالت­‌هایی هیجانی ناشی از خوشحالی و ناراحتی هستند که در میان پستانداران و پرندگان این هیجان­‌ها وجود دارد. وقتی خنده یکی از ویژگی­‌های پستانداران است، پس چرا اندوه و گریه را نتوان برای آنها ثابت کرد؟!

حسادت سگ ها

پژوهشگران آمریکایی در گزارشی از یک تحقیق یاد شده توضیح دادند: سگ­‌ها توانایی احساس نوعی حسادت ساده را دارا هستند.

محققان در  این آزمایش از صاحبان ۳۶ سگ خواستند که سه کار انجام دهند:

آزمایش ها

ابتدا به یک سگ اسباب بازی برقی ابراز محبت کنند سپس با یک فانوس مخصوص هالووین بازی کنند و سرانجام در حالیکه نسبت به سگ خود بی‌­تفاوت هستند،

یک کتاب کودکان را با صدای بلند بخوانند. (سگ اسباب بازی مورد استفاده در این تحقیق توانایی وق زدن، زوزه کشیدن و تکان دادن دمش را دارد) محققان واکنش سگ‌­ها را در برابر رفتارهای صاحبانشان زیر نظر گرفتند

و موارد جالبی مشاهده کردند: حدود ۸۰ درصد از سگ‌­ها در واکنش به صاحبان خود که سگ اسباب بازی برقی را در آغوش گرفته بودند، صاحب خود را لمس کرده و او را هل می‌دادند.

سگ­‌ها تقریباً دو برابر زمانی که صاحبانشان با فانوس بازی می­‌کردند و چهار برابر زمانی که در حال مطالعه بودند این رفتار را از خود بروز دادند.

رفتارهای انجام شده توسط سگ­‌ها، حسادت به سگ اسباب بازی تعبیر شد. حدود یک چهارم سگ­‌های شرکت کننده در آزمایش ،به سگ اسباب بازی حمله کردند.

فقط یک سگ پیدا شد که به فانوس و کتاب هم واق زد. دکتر هریسون اطلاعی‌ه­ای درباره نتایج تحقیق منتشر کرد و توضیح داد: نمی­‌توانیم با قطعیت از تجربیات درونی سگ بگوئیم اما آنچه به نظر می‌­رسید، آن بود که سگ­‌ها تلاش می­‌کردند از یک رابطه اجتماعی با اهمیت خود محافظت کنند.

نتیجه گیری

پژوهشگران در نتیجه­‌گیری تصریح کردند: سگ­‌ها و سایر گونه­‌های جانوری توانایی ابراز نوع اولیه از احساس حسادت را دارا هستند.

محققان احتمال می­‌دهند که حسادت به عنوان روشی برای پاسداری از رابطه جنسی بین حیوانات در آن‌ها به وجود آمده است. در نظریه دیگری، حسادت به نوزادان حیوانات برای کسب غذا و محبت والدین، کمک می‌­کند.

این احتمال هم وجود دارد که سگ­‌ها در طول مدت زمان زیادی که با انسان­‌ها زندگی کرده‌­اند، حس حسادت را کسب کرده باشند.

برای مطالعه کامل مطلب کلیک کیند.

۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *