افزایش بیماری‌های انگلی دام در فصل گرما

به گزارش دامپزشک نیوز به نقل از خبرنگار، مهدی بماندشتی، رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج گفت: یکی از اصول مراقبت و بهداشت دام، مبارزه و ریشه کنی انگل‌های خارجی و داخلی دام ها است که با توجه به فعالیت ناقلان و انگل‌ها در فصل بهار به واسطه بارندگی‌ها، گرم شدن هوا و انتقال بیماری‌ها به ویژه بیماری‌های مشترک بین انسان و دام، خسارت‌های اقتصادی فراوانی به صورت مستقیم و غیرمستقیم به صنعت دامپروری وارد می‌ شود.

او افزود: فصل گرما موجب افزایش تعداد و فعالیت حشرات از جمله کنه، کک، پشه، مگس و سایر حشرات موذی شده و بسیاری از بیماری‌های دامی مشترک و غیرمشترک نظیر لمپی اسکین، میاز، تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، تب سه روزه، تیلریوز و بابزیوز به وسیله این حشرات منتقل می‌شوند.

بماندشتی مهم ترین بیماری مشترک بین انسان و دام را بیماری بسیار خطرناک تب کریمه کنگو برشمرد و گفت: عامل این بیماری ویروسی است که به وسیله کنه‌ها ابتدا به دام و سپس انسان سرایت می‌کند و از ظاهر دام نمی‌توان به وجود این بیماری پی برد؛ بنابراین دامی که در کشتارگاه و تحت نظارت بهداشتی ذبح می‌شود به مدت ۲۴ ساعت در سردخانه با دمای ۴ ـ ۰  درجه سانتی گراد نگهداری شده و با توجه به حساس بودن ویروس این بیماری به دما‌های پایین، پس از اطمینان به از بین رفتن ویروس گوشت و آلایش خوراکی وارد بازار می‌شود.

رییس شبکه دامپزشکی فهرج بیان کرد: ویروس از طریق له کردن کنه‌های آلوده، گزش به وسیله کنه‌های آلوده و تماس با خون و بافت دام‌های آلوده به انسان منتقل می‌شود. همچنین از انسان‌های بیمار به طور مستقیم از طریق تماس و یا تماس با خون و بافت‌های آلوده به انسان‌های دیگر نیز منتقل می‌شود، برهمین اساس تمامی دامداران، کارگران دامداری ها، چوپانان، دلالان دام، کارکنان میادین دام، کارکنان کشتارگاه‌ها، پشم چینان و پرستاران بیمارستان‌ها در معرض خطر قرار دارند؛ بنابراین رعایت حفاظت فردی و استفاده از دستکش، لباس کار، چکمه و عینک امری ضروری و توصیه جدی دامپزشکی است.

او افزود: به منظور رسیدن به ایده آل‌های بهداشتی دام از لحاظ آلودگی‌های انگلی، باید به صورت همزمان بدن دام و نیز اماکن دامی مورد سمپاشی قرار گیرد.

بماندشتی از دامداران خواست: ضمن فراهم کردن شرایط محیطی مناسب برای دام، نسبت به سم پاشی جایگاه نگهداری دام‌ها برای مبارزه با کنه، پشه، مگس و سایر حشرات اقدام و کود دامداری‌ها را در فواصل زمانی مناسب با هدف جلوگیری از تخم ریزی حشرات تخلیه کنند، همچنین در صورت مشاهده کنه روی بدن دام از کندن آن و یا له کردن خودداری کنند تا از انتقال عامل بیماری جلوگیری شود.

برای مطالعه کامل خبر اینجا را کلیک کنید

۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *