چگونه بهترین غذای خشک را برای سگمان انتخاب کنیم؟ (بخش اول)

بهترین غذا برای سگ شما چیست؟

این سوالی است که فقط شما می‌توانید پاسخ دهید، چراکه تنها کسی هستید که در موقعیتی قرار دارد که بطور روزانه، ماهانه و سالانه می‌تواند واکنش سگتان را نسبت به غذایی که به او می‌دهید بسنجد.

ما می‌­توانیم نکاتی را به شما ارائه دهیم تا به بخش درستی از فروشگاه‌های تهیه غذا و لوازم حیوانات‌خانگی راهنمایی شوید تا بتوانید غذاهای کم هزینه با کیفیت پایین و غذاهایی با هزینه­‌ی بالاتر و همچنان کیفیت پایین را پشت سرگذاشته و به محلی که غذاهای با کیفیت بالا در آنجا‌ یافت می‌شود دسترسی‌ یابید.

به خاطر داشته باشید که این مدل غذا(غذای باکیفیت عالی) برای خانواده‌هایی که دارای چندین سگ بزرگ هستند ممکن است مناسب نباشد چرا که به نسبت گران‌تر است. در واقع شما نمی‌توانید انتظار داشته باشید که برای فیله‌ به اندازه همبرگر هزینه بپردازید زیرا این کیفیت و قیمت مواد تشکیل دهنده است که غذاهای مناسب را از بقیه انواع غذا جدا می­‌کند.

قبل از اینکه بگوییم چه ویژگی‌هایی را باید مدنظر قراردهیم، باید در مورد جستجوی بهترین غذای سگ جهان چند نکته بیان کنیم:

غذای خشک سالم ترین غذا برای رژیم سگ شما نیست

 اگر می­‌خواهید که بهترین رژیم غذایی طبیعی را برای سگ خود فراهم کنید، قطعا در درجه اول ‌‌یک غذای‌خانگی متشکل از موادغذایی تازه که به دقت بررسی و آماده شده است را به سگ خود می‌دهید و در درجه دوم،‌‌ یک رژیم غذایی کاملا فرمولیده و تجاری که به صورت خام،‌‌ یخ زده و‌‌یا غذایی با بافتی خشک و کم آب است را تهیه می­‌کنید.

در درجه بعدی غذای مرطوب با مواد و کیفیت عالی قرار دارد.

جالب است بدانید که حتی غذاهای مرطوب با کیفیت ضعیف معمولا حاوی درصد بیشتری از پروتئین حیوانات و (درصد بسیار کم دانه) نسبت به غذاهای خشک خوب هستند.

از بین تمام این اشکال غذای سگ، احتمالا غذای خشک سگ، از لحاظ دارا بودن مواد طبیعی در سطح پایینی قرار دارد.

اما محبوبیت آن عمدتا بر ۳ عامل استوار است:

اولا حالت پایداری دارد، ثانیا خرید، ذخیره و نگهداری و تغذیه حیوان با این نوع از غذا برای صاحب حیوان بسیار مناسب‌تر و راحت‌تر است. ثالثا قیمت و کالری کمتری نسبت به سایر فرم‌های غذایی پت دارد و اغلب سگ‌ها با رژیم غذایی خشک سازگاری دارند.

فقط در ذهن خود باید این موضوع را در نظر داشته باشید که علت اینکه می‌‌خواهید سگ شما از رژیم غذایی ایده‌آلی استفاده کند- به دلیل این است که او به طور مداوم دارای مشکلات سلامتی است؟ یا به این دلیل است که او یک شرکت کننده در نمایش یا مسابقات ورزشی است و شما به دنبال امتیاز هستید؟ یا بخاطر اینکه شما ۳ تا از سگ‌های قبلی خود را به خاطر داشتن سرطان از دست داده اید و می­‌خواهید مطمئن شوید برای حیوان کنونی خود بهترین غذا را تهیه می­‌کنید؟ یا دلایل دیگری دارید؟

هیچ غذایی برای همه‌­ی سگ‌ها بهترین نیست

هیچ رژیم‌غذایی واحدی وجود ندارد که برای همه انسانها ، یا افراد دیگر از هر گونه دیگری بهتر باشد، پس چرا مردم فکر می‌کنند ممکن است یک نوع غذای ایده‌آل و منحصربفرد برای هر سگ وجود داشته باشد. برای یافتن بهترین غذا برای سگ خود، شما باید غذاهای مختلفی را امتحان کنید و به این نکته توجه کنید که سگ شما با توجه به نشانه‌هایی که از خود بروز می‌دهد با کدام یک موافق یا مخالف است. اگر در اثر مصرف غذایی خاص، حیوان شما علائمی چون ریزش اشک و ترشحات چشمی، گوش های بدبو، عفونت و یا التهاب پیدا کند و یا دچار خارش پوست، نفخ شدید، اسهال شدید شود و با مصرف غذای جدید این موارد برطرف شود پس راه را درست آمده اید ولی اگر این عوامل تشدید شده و برطرف نشوند غذای دیگری را امتحان کنید. اکیداً توصیه می­‌کنیم نوعی ژورنال رژیم غذایی – حداقل کار نوشتن یادداشت‌های کوتاه درتقویم – داشته باشید تا از غذاهایی که به سگ خود می‌دهید مطلع شوید و واکنش او به هر محصول را بدانید.

درواقع ما با این رویکرد، تمام اطلاعات مرتبط با سلامتی و موارد آموزشی سگ خود را نزد خود جمع ‌آوری می‌کنیم و هر بار که بسته جدیدی از غذا را باز می‌کنیم، تاریخ را یادداشت می­‌کنیم.

شما باید غذای خشک را تا زمان مصرفش در بسته های خودش نگهداری کنید اما زمانی که تمام شد، اطلاعات مواد تشکیل دهنده ، تاریخ و کد محصول را از بسته جدا کرده و داخل ژورنال سگتان قراردهید. این نوع ژورنال­ها می‌­تواند به شما در شناسایی غذاها و یا حتی مواد تشکیل دهنده جداگانه برای سگ شما کمک­ کننده باشد. با این عملکرد خود، در صورت بروز مشکلات شدید غذایی در حیوان‌خانگی، می‌توانید ثابت کنید که حیوان شما چه غذایی را چه زمانی خورده است.

غذاها را به طور مرتب تغییر دهید

می­‌دانیم که حتما به گوشتان خورده که نباید غذای سگ خود را تغییر دهید در غیر اینصورت برای حیوان مشکلات گوارشی به‌ وجود خواهد آمد.

اگر شما تنها یک نوع غذا را هر روز و هرماه استفاده کنید و ناگهان به یک باره غذای دیگری را مصرف کنید، معده شما هم به مشکل می­‌خورد. اما تعداد کمی از مردم هستند که در رژیم غذایی آن ها هیچ­گونه تنوعی وجود ندارد. متخصصان تغذیه انسان ها بر این باورند که یک تعادل خوب و مناسب و رژیم متنوع غذایی برای سلامتی انسان بسیار مهم است، پس به چه علت تعداد زیادی از افراد بر این باورند که تنوع غذایی برای سگ‌ها مناسب نیست؟!

اگر غذای سگ شما در طول روزها و سال ها یکسان باشد و حاوی موادمعدنی بیش از مقدارایده آل و مورد نیاز حیوان باشد یا اینکه مقدار کافی ویتامین نداشته باشد یا نسبت مواد ناسالم در آن بیش از سایر غذاها باشد، این روند در طول زمان سبب پیشرفت بیماری‌های مختلف در حیوان می­‌گردد.

نکته‌ی دیگر اینکه اگر سگ شما با پروتئین‌های رایج و متداول (مانند: گوشت، مرغ، بوقلمون، گوسفند و گاو) مشکلی ندارد، پس از پروتئین‌های غیرمعمول (مانند: گوشت خرگوش، کانگورو، قرقاول و …) استفاده نکنید.

داشتن چند پروتئین جدید در برنامه غذایی (مثلا داشتن چند نوع پروتئین و یک نوع غلات جدید) در سگ شما آلرژی ایجاد می‌کند.

برگرفته از وب سایت: The Whole Dog Journal

برای دسترسی مستقیم به متن اصلی مقاله، اینجا را کلیک نمایید.

۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *