ویروس آنگارا و راه های انتقال آن و راه های پیشگیری

تک نام پندار آریا-آنگارا


این بیماری برای اولین بار در سال ۱۹۸۷ در جوجه های گوشتی در پاکستان شناسایی شد و به سرعت در مناطق تولید جوجه گوشتی در آن کشور گسترش یافت.

این بیماری عمدتاً جوجه‌های گوشتی و مرغان مادر گوشتی را مبتلا می‌کند و در کبوترها نیز دیده شده است. درگیری مرغان تخمگذار نیز با این بیماری، گزارش شده است.

 دارو مهارکنندۀRNAاین وضعیتی است که توسط یک آدنوویروس( احتمالاً در ترکیب با یک ویروس

سیستم ایمنی در جوجه ها مانند ویروس کم خونی جوجه ها و بیماری عفونی بورس) ایجاد می شود.

عامل ایجاد کنندۀ بیماری، یک آدنوویروس (سروتیپ ۴) است.

مرگ و میر ممکن است به ۶۰٪ برسد، اما معمولاً بین ۱۰-۳۰٪ است.

اولین جنبه‌ای که قبل از هر بحثی در مورد گزینه های کنترل هر گونه عفونت ویروسی در طیور باید بدانیم، درک ویژگی ویروس و سپس درک راه های انتقال ویروس است.

شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد آدنوویروس‌ها در طیور، می‌توانند به صورت عمودی (از طریق تخم مرغ) و افقی (آلودگی پرندگان از راه‌های مختلف) انتشار یابند.

دسته بندی ویروس

ویروس‌های حیوانی (شامل همه ویروس‌های طیور) را می توان به دو دسته ویروس های پوشش‌دار و بدون پوشش تقسیم کرد.

ویروس‌های پوشش‌دار دارای دو لایه لیپیدی هستند که در طی تکثیر ویروس، از سلول میزبان به دست می‌آورند.

این پوشش برای ورود ویروس به سلول بعدی(برای آلوده کردن آن) ضروری است . اگر این پوشش، آسیب دیده باشد، ویروس دیگر نمی‌تواند وارد سلول میزبان شود و ویروس، غیرفعال شده است.

از بین بردن این پوشش، کار چندان سختی نیست. لذا ویروس های پوشش‌دار، در محیط پایدار نیستند و ممکن است فقط برای چند روز، خارج از بدن میزبان زنده بمانند.

از سوی دیگر ویروس‌های بدون پوشش، فاقد این لایۀ لیپیدی هستند و از مکانیسم‌های مختلفی برای ورود به سلول‌های میزبان استفاده می‌کنند.

این ویروس‌های بدون پوشش در برابر عمل اکثر ضدعفونی‌کننده‌ها، بسیار مقاوم هستند و می توانند برای مدت طولانی (ماه ها) در محیط زنده بمانند و عفونت‌زا باشند. غیرفعال کردن آنها بسیار دشوار است و فقط تعداد بسیار کمی از ضدعفونی‌کننده‌ها می توانند به طور موثر این کار را انجام داده و آنها را غیرفعال کنند.

آدنوویروس‌ها، ویروس‌های بدون پوشش هستند و بدون پوشش آنها به این معنی است که غیرفعال کردن یا از بین بردن موفقیت‌آمیز این ویروس‌ها با بسیاری از ضدعفونی‌کننده‌های متداول که به طور معمول در حجم زیادی در مرغداری‌ها استفاده می‌شوند، بسیار دشوار است.

راه انتقال

از آنجایی که آدنوویروس‌ها ویروس‌های بدون پوشش هستند، تمایل دارند تا در محیط، بسیار پایدار باشند وشواهدی وجود دارد که نشان می دهد پرندگان آلوده، به میزان قابل توجهی ویروس را دفع می کنند.

هنگامی که به انتقال عمودی (از طریق تخم مرغ) نگاه می کنیم، مهم است که مشخص شود، آیا می‌توان ویروس را در داخل تخم‌مرغ یا روی پوسته تخم‌مرغ یافت؟

اگر ویروس در داخل تخم‌مرغ یافت شود (انتقال عمودی واقعی) معمولاً کنترل آن بدون برنامه واکسیناسیون عالی، مدیریت و برنامه امنیت زیستی(بیوسکیوریتی) بسیار دشوار است.

هیچ دلیل مشخصی مبنی بر اینکه آدنوویروس ها در داخل تخم مرغ یا روی سطح پوسته تخم مرغ منتقل می شوند وجود ندارد. اثبات قطعی این امر بسیار دشوار است.

به خوبی مشخص شده است که تعداد زیادی از ویروس‌ها در جوجه های آلوده وجود دارند که اغلب در اطراف هواکش‌ها و سیستم تهویه هستند.

این احتمال وجود دارد که تخم‌مرغ‌های جوجه‌آوری(هچری) هنگام تخم گذاری، آلوده شوند و از آنجایی که این یک ویروس بدون پوشش است، ویروس در طول فرآیند جوجه‌کشی زنده می‌ماند و جوجه‌ها را در هنگام خروج از تخم آلوده می‌کند و به نظر می‌رسد که، به صورت عمودی انتقال یافته‌اند.

اگر چنین باشد، به عنوان انتقال عمودیِ واقعی در نظر گرفته نمی‌شود و تلاش های موثرِ امنیت زیستی(بیوسکیوریتی) برای ضد عفونی کردن تخم‌مرغ‌های جوجه کشی، برای کنترل ویروس مفید خواهد بود.

از آنجایی که آدنوویروس ها، ویروس های بدون پوشش هستند لذا در محیط، بسیار پایدار می‌باشند و می‌توانند ماه‌ها زنده بمانند.

همچنین شواهد قابل توجهی وجود دارد مبنی بر اینکه ترشح ویروس از پرندگان آلوده، از طریق مدفوع بسیار زیاد است. بنابراین، تخم‌مرغ‌های جوجه‌آوری(هچری) احتمالاً می‌توانند به این ویروسِ بسیار مقاوم، آلوده شوند و از فرآیندهای جوجه کشی جان سالم به در ببرند و جوجه‌های تازه متولد شده را، در هچری آلوده کنند.

راه اصلی انتشار ویروس از طریق مسیر افقی، از طریق آب آلوده، خوراک طیور، افرادی که در اطراف پرندگان کار می کنند و همچنین انواع تجهیزاتی است که در مزرعه(فارم) استفاده می شوند. یک برنامه امنیت زیستی(بیوسکیوریتی) خوب با یک ضدعفونی کنندۀ خوب می‌تواند به کنترل افقی ویروس کمک کند.

استفاده از یک ضد عفونی‌کننده با تواناییِ ثابت شده برای غیرفعال کردنِ ویروس های بدون پوشش، ضروری است.

اکثریت قریب به اتفاق مواد ضدعفونی‌کنندۀ موجود در بازار، قادر به غیرفعال کردن ویروس‌هایِ بدون پوشش نیستند.

نشانه ها(علائم):

– افزایش ناگهانی مرگ و میر

– بی حالی

– دست و پا زدن با پرهای ژولیده

– مدفوع موکوئیدی زرد

ضایعات پس از مرگ:

– مایع بیش از حد، پریکارد را متسع می کند (تا ۱۰ میلی لیتر)

– کبد و کلیه، شکننده و کم رنگ و بزرگ شده اند

– پرخونی لاشه

– ادم ریه

تشخیص:

علایم بالینی، هیستوپاتولوژی، ویروس شناسی

درمان:

این بیماری، هیچ درمانی ندارد.

بهداشت خوب آب می تواند مفید باشد.

از آنجایی که هیچ گزینۀ درمانی برای هیچ یک از عفونت های آدنوویروسی وجود ندارد، تنها گزینه‌های مناسبِ کنترل، یک برنامۀ واکسیناسیون خوب و یک برنامۀ امنیت زیستی(بیوسکیوریتی) عالی است که از محصولاتی استفاده می کند که توانایی اثبات شده‌ای برای غیرفعال کردن ویروس های بدون پوشش دارند.

پیشگیری:

این وضعیت معمولاً در مناطقی با تراکم طیور بالا که در آن چند سنی بودن وجود دارد، رخ می‌دهد.

 کنترل بیماری های مستعد سرکوب کنندۀ سیستم ایمنی ممکن است به محدود کردن تلفات کمک کند.

 گزارش شده است که واکسن های کمکی روغنی غیرفعال شده با فرمالین، بسیار مؤثر هستند و در مناطقی که این بیماری، شایع است استفاده می شود.

توجه:

ویروکیل بر روی آدنوویروس ها آزمایش شده و موثر است.

به یاد داشته باشید، ویروکیل یک درمان نیست بلکه یک پیشگیری است.

اگر فارم هایی با این مشکل وجود دارند، پیشنهاد می کنیم ضد عفونی قبل از ورود جوجه به سالن، با محلول ۲٪ ویروکیل انجام شود.

مطمئن شوید که کف حداقل ۲۰ دقیقه مرطوب نگه داشته شود.

برنامه کامل ضدعفونی مستمر باید وجود داشته باشد.

مسیرهای پیاده روی(محلی که کفش ها ضدعفونی می شود) باید از محلول ۲% ویروکیل استفاده شده و به محض کثیف شدن باید تعویض شوند.

غیرفعال کردن این ویروس دشوار است، اما ویروکیل در آزمایش‌های آزمایشگاهی علیه ویروس کار می‌کند.

ویروکیل یک ضد عفونی کننده جدید اختراع شده ،براساس ترکیبات چهارتایی آمونیوم است که توسط شرکت ICA International  Chemicals تولید می شود.

کارایی ویروکیل

کارآیی ویروکیل به طور گسترده در برابر طیف گسترده ای از پاتوژن های میکروبی، آزمایش شده و مشخص شده است که حتی در برابر ویروس‌های بدون پوشش(که غیر فعال کردن آنها سخت است) موثر می‌باشد.

این گونه ویروس‌های بدون پوشش شامل : ویروس بیماری بورس عفونی (که سخت ترین ویروس در طیور، برای غیرفعال شدن است)، پاروویروس (که ویروس طیور نیست، اما به طور گسترده به عنوان سخت ترین ویروس برای غیرفعال کردن در نظر گرفته می شود)، سیرکوویروس ها، آدنوویروس‌ها و رئوویروس‌ها هستند.

ویروکیل همچنین در برابر طیف وسیعی از ویروس‌های پوشش‌دار، پاتوژن‌های باکتریایی، قارچ ها و مخمرها آزمایش شده است.

ویروکیل به طور گسترده ای برای ایمنی و کارایی تخم‌مرغ‌های جوجه کشی(هچری) آزمایش شده است.

مشخص شد که ویروکیل هیچ اثر منفی بر جوجه‌آوری تخم‌مرغ‌های جوجه‌آوری(هچ شده) ندارد.

ویروکیل به طور گسترده ای برای ضد عفونی کردن تمام سطوحی که در مراکز مرغداری یافت می‌شود، آزمایش شده است.

در این آزمایشات نشان داده شده است که موثرترین ضدعفونی کننده است.

خورندگی ویروکیل، آزمایش شده و نشان داده شده است که ویروکیل، غیر خورنده است بنابراین به هیچ تجهیزاتی آسیب نمی‌رساند.

برنامه ضدعفونیِ مستمر شامل ضدعفونی خوب قبل از ورود جوجه به سالن، استفاده صحیح از حمام پا(حوضچه‌ها برای ضدعفونی پاها) و سایر روش های پیشگیری، اسپری منظم پرندگان با ویروکیل و ضدعفونی مداوم آب آشامیدنی با غلظت بسیار کم ویروکیل می‌باشد.

این برنامه ضد عفونی مداوم فقط با ویروکیل قابل انجام است زیرا تعادل منحصر به فردی بین افزایش اثربخشی و کاهش سمیت وجود دارد.

ویروکیل محصولی ایده‌آل جهت استفاده برای تمام نیازهای امنیت زیستی(بیوسکیوریتی) شماست و تنها محصولی است که می‌توان در هنگام مواجهه با مشکلات ویروس‌های بدون پوشش، از آن استفاده کرد.

منبع: برای مطالعه کامل مقاله اینجا کلیک کنید.

۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *