واکسیناسیون ۱۰۰ هزار راس دام سنگین علیه بیماری بروسلوز تا پایان آبان

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامپزشکی استان کرمانشاه جناب آقای مجید همتی بیان کرد: بروسلوز یا تب مالت یک بیماری مشترک بین دام و انسان است که در انسان با علائم تب و لرز در بدن، درد مفاصل ، درد عضلات، لاغری و بی اشتهایی در بدن انسان بروز می دهد.
وی افزود با اینکه تا سال ۹۵ استان‌های غربی آمار بالایی در ابتلا به بیماری بروسلوز داشتند اظهار داشت: اکنون با برنامه ریزی‌های در حال انجام در رابطه با این بیماری، بروسلوز به کمتر از ۵۰۰ نفر در سال در استان کرمانشاه رسید است.

راه های پیشگیری

آقای مجید همتی فرمودند:راه‌های پیشگیری واکسیناسیون و دیگری رعایت اصول بهداشتی در تماس با دام است.
رئیس اداره بهداشت خاطرنشان کرد: با رعایت چند نکات ساده بهداشتی می‌توانیم از مبتلا شدن به بیماری تب مالت در انسان جلوگیری کنیم افرادی که با دام در ارتباط هستند باید از دستکش ، روکش لباس و عینک استفاده کنند.
وی ادامه صحبت های خود در مورد مصرف شیر خام و لبنیات فرمودند :حتما شیر خام را ۵ دقیقه بجوشاند و حد امکان از لبنیات پاستوریزه استفاده کنید

علائم بیماری و راه انتقال


جناب آقای مجد همتی درادامه صحبت های خود به این نکته اشاره کردند، که در دام‌ها سقط جنین و کاهش تولید یکی ازعلائم این بیماری است. این بیماری از طریق ترشحات دام و جنین می‌تواند به سایر دام ها انتقال دهد. بنابراین باید جنین به صورت بهداشتی در گودال دفن شود.
آقای مجید همتی با اشاره به بهسازی و نوسازی جایگاه‌های دام اشاره کردند: محل زندگی دام باید از زندگی انسان جدا شود که البته این مورد توسط دامپزشکی در ساخت جایگاه دام در روستا‌ها نظارت می‌شود.
وی افزود: سال گذشته دو کانون آلوده در گاو داری صنعتی استان کرمانشاه شناسایی شد که موارد مثبت به صورت بهداشتی از چرخه تولید حذف شدند.

برای مطالعه کامل این خبر اینجا کلیک کنید.

۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *