بررسی نتایج بیش از ۳۰۰ آزمایش بالینی، تاثیر مکمل‌های لاغری را زیر سوال می‌برد

بیش از یک سوم افرادی که سعی در کاهش وزن دارند، در برخی موارد از مکمل‌های لاغری آنهم بدون تجویز پزشک استفاده می‌کنند. محققان با انجام بیش از ۳۰۰ آزمایش بالینی می‌گویند تقریبا هیچکدام از مکمل‌های لاغری برای این هدف موثر نیستند و از مقامات نظارتی می‌خواهند که اقدامی در این زمینه انجام دهند.

عموما سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA)  مکمل‌های این چنینی را جزو دسته داروها در نظر نمی‌گیرد و در نتیجه تا زمانی که خطرات چنین مکمل‌هایی مشخص نشده باشد، به راحتی به فروش می‌رسند. محققان با بررسی سیستماتیک حدود ۳۱۵ آزمایش بالینی کنترل شده و تجزیه و تحلیل نتایج داد‌ه‌ها، میزان اثر بخشی ۱۴ مکمل غذایی با روش‌های درمانی جایگزین برای کاهش وزن را مورد بررسی قرار داده اند.

فقط در ۵۲ آزمایش (۱۶.۵ درصد) خطرات احتمالی این مکمل‌ها مورد توجه قرار گرفت و محققان می‌گوید کارآمدی تقریبا هیچ کدام از مکمل‌ها تایید نشده است. «سریویدیا کیدامبی» محقق اصلی این پژوهش می‌گوید:

«بررسی‌های سیستماتیک انجام شده از اثربخشی بسیار ضعیف  این مکمل‌ها خبر می‌دهد که اتفاقا نام آنها حتی در میان مکمل‌ها، محبوبیت خوبی نیز دارد. اما مطالعات نشان می‌دهد که اثربخشی روشنی روی لاغری ندارند.»

کیدامبی و همکاران او در ادامه تحقیقات خود مقاله دیگری را نوشتند و از پزشکان درخواست کردند تا شواهد ضعیف مربوط به مکمل‌های غذایی را به خاطر بسپارند و روش‌های ثابت شده لاغری را به بیماران خود توصیه کنند. همچنین محققان برای تنظیم بهتر مقررات صنعت چند میلیارد دلاری مکمل‌های غذایی، سازمان‌هایی مانند FDA را تحت فشار قرار می‌دهند.

پیش از این نیز محققان با انجام آزمایشات دیگری متوجه شده بودند که داروهای گیاهی برای کاهش وزن موثر نیستند. این مطالعه جدید در مجله بین المللی چاقی (Obesity) منتشر شده است.

برای مطالعه بیشتر خبر اینجا را کلیک کنید

۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *